bilbase

Lydduel: C63 AMG mod BMW M5

Lyden fra bilerne er på tilbagetog. Vi kan lige så godt vænne os til det. Motorerne bliver mindre, cylindrene bliver færre og lyden bliver kedeligere. Hvis man ser bort fra dedikerede sportsvognfabrikanter som Ferrari og Lamborghini, så går tendensen mod færre og færre cylindre. Ja, og nogle har slet ingen cylindre – de kaldes elbiler.

Turbo tager lyden

Desuden er der snart roterende lyddæmper på de fleste store motorer  (turbo) – og den undertrykker mange af de skønne toner fra udstødningsrøret. Så her er lige en hyldest til nogle af de sidste powersedaner med store motorer (uden turbo). Du skal nogle år tilbage for at finde den rene vare – den nye BMW M5 har soundbooster i kabinen! Det betyder selvfølgelig også. at de er billigere at købe – selvom du helst skal have lidt polter på pungen – de er ikke helt billige at holde kørende.

Her er nogle af mine absolutte yndlingsbiler, når det gælder lyd fra powersedaner. E63 er brutal – selv i tomgang, mens BMW’S V10 for alvor folder sin smukke sang ud, når omdrejningstallet stiger –

Mercedes-Benz E63 AMG mod BMW M5 (E60). V8 mod V10. Hvad tager du? Jeg er kørt i E63.
Mercedes-Benz E63

>>Se Mercedes-Benz E63 til salg på Bilbasen<<

BMW M5 V10

>>Se BMW M5 til salg på Bilbasen<<

BMW-M5_E60 Picture-of-the-2010-Mercedes-E63-AMG-model

 

Læs mere om muskelsedaner:

Ugens fund: Den sidste af de store

BMW siger farvel til den nuværende M5 med manér

 

Af Ebbe Sommerlund

 

2 Kommentarer til Lydduel: C63 AMG mod BMW M5

  1. Laurits 11/03/2017 at 12:56 #

    Lidt lamt at ligge to videoer ind hvor den ene er standard udstødning, og den anden har en miltek system helt fra motoren og tilbage… Totalt ligegyldig sammenligning, det er begge fantastiske biler, E63 er langt bedre som dagligdags bil, køre længere på literen, og så lyder den simpelthen så fed når man bare triller langsomt afsted 🙂

    • Bilbasen Blog 12/03/2017 at 21:23 #

      Ja, der er en del af de BMW’er der har fået pillet ved potterne. Og ja, det giver måske ikke så meget mening – men det er alligevel noget, jeg ofte har diskuteret med andre biltosser. Jeg er helt enig med dig – i de lave omdrejnniger er der intet (jeg har prøvet eller hørt) som slår en V8 med AMG-skilt på toppen. Vh Ebbe

Skriv et svar