bilbase

Test af Renault Twingo

Renault Twingo salget har mildest talt ikke levet op til Renaults forventninger i 2014, men 2015 skal være anderledes lover Renault, og kører kampagne på den lille charmespreder. Prisen er nemlig sat ned til 79.900kr. Den pris er der dog formentlig ingen, der nøjes med.

Vi vil anbefale at tilkøbe mindst elruder foran til 1.500 kr. og R&Go Bluetooth DAB Radio til 4.500 kr. Eller endnu bedre tage Authentique Navi Style pakken, så du godt nok starter på 97.400 kr., men til gengæld får de ting plus aircondition, splitbagsæde og indfarvede sidespejle. Leveringsomkostninger slipper du heller ikke for – de er pt. 3.780 kr.

VI har prøvekørt Renault Twingo. Med nyeste generation af Twingo, har Renault vendt op og ned sin mikrobil. Før var motoren foran og Twingo kunne kun fås som tredørs. Nu ligger motoren bagi, og Twingo kan kun fås som femdørs. Mens det sidste kun er en fordel, så er der både fordele og ulemper ved placeringen af motoren bagi.

At motoren ligger bagi skyldes til dels at Renault Twingo er udviklet sammen med smart, der altid har motoren ved bagakslen. Denne placering giver en klar fordel i byen, da manglen på trækaksler gør, at bilen kan dreje ekstremt skarpt. Faktisk kan det være svært at finde et sted, hvor en trepunktsvending er nødvendig. Det er virkeligt fedt i byen.

Desværre giver motorplaceringen en uheldig indvirkning på retningsstabiliteten, der er dårligere end konkurrenterne, der alle har motoren placeret foran. Dette er intet problem i byen, men kan være irriterende især på motorvejen.

Motorplaceringen kunne have givet en fordel ved accelerationer fra nul, men de dræbes af en meget langbenet gearkasse. Det er underligt, for hvorfor skal en mikrobil kunne køre over 100 km/t i andet gear? Ærgerligt for de 68 hk er sådan set nok, hvis bare gearingen havde været lavere. Den er formentlig ofret til fordel for en bedre brændstoføkonomi – Twingo er opgivet til at køre 23,8 km/l, hvilket er ca. det samme som konkurrenterne. I Danmark fås Twingo kun med denne motor, men i udlandet fås også en 90 hk turbobenzinmotor.

Et sted, hvor Renault altid har bukserne på er på designet. Der er kælet for mange små detaljer, som for eksempel et stiliseret profilbillede af Twingo på dørhåndtagene. I det hele taget er designet, det der virkelig redder Twingo, for den er mere frisk at se på end mange af konkurrenterne.

Smart er det også at mobiltelefonholder er inkluderet i R&GO. Mest fordi ladestikket kommer ud af holderen, så den ikke hænger og flagrer. Store telefoner kan spærre lidt for de rigtige knapper, men heldigvis er der også en god ratbetjening af de gængse funktioner.

 

Samlet set er Renault Twingo en fed bybil, der gerne måtte være lidt hurtigere ud af starthullerne, men prisen er rimelig, og du får masser af charme.

 

Positivt

  • Fedt design
  • Smart integration af smartphone
  • Venderadius

Negativt

  • Sidevindfølsom
  • Langsom på grund af høj gearing
  • Sprinkler- og oliestandtjek er besværligt

 

Specifikationer:

  • Motor: R3. 999 ccm. Placeret bagtil
  • Ydelse: 70 hk/91 Nm
  • Dimensioner (L/B/H):  360/165/155
  • Topfart: 151 km/t
  • 0-100 km/t: 14,5 sek.
  • Vægt (Køreklar/Total/påhæng): 940 kg/1.360 kg/0 kg
  • Årlig ejerafgift: 620 kr.
  • Pris: fra 79.900 kr. pr. 20.02. 2015 (se aktuel pris hos Renault)

 

Vigtigste konkurrenter

 

twingo1 twingo2 twingo4 twingo5 twingo6 twingo7 twingo8 twingo9 twingo10 twingo11 twingo12

 

 

En kommentar til Test af Renault Twingo

  1. Skrotpriser pâ biler 09/05/2016 at 15:33 #

    Tak for din deling. Det var en meget flot artikel.

Leave a Reply