bilbase

Update: Ebbes Renault Laguna

Renault Laguna III: Så er de første 25.000 km rundet i min Renault Laguna, som jeg skrev om her på bloggen. Da jeg købte den i efteråret havde den kørt 145.000 km og den anden dag rundede den 170.000 km

Af Ebbe Sommerlund

Alt i alt er det stadig så lykkeligt som et fornuft-ægteskab kan blive. Der er naturligvis lidt mislyde, som i et hvert ægteskab, men den generelle stemning er god.

Faktisk er det mit største problem med bilen. Lydene. At jeg næsten ikke kan klare lyden af en dieselmotor er en ting, der er svær at klandre bilen. På motorvej og landevej er motoren virkelig støjsvag, og min irritation over den umiskendelige dieselklapren varer som regel kun til en 1,9 TDI fra VAG ruller forbi. Så lyder min bil som en symaskine til sammenligning.

 

Mere irriterende er en række knirkelyde i kabinen – en knirken fra ratstammen, en klikken fra radioen og en sitren fra a-stolpe-beklædningen. Og nogle gange hyler bremserne en anelse – sikkert fordi det er uoriginale bremseklodser uden resonansplader.

 

De fleste lyde kan sikkert godt kureres, men de tager bare noget tid, som jeg ikke lige har haft.

Renault Laguna III

Fejl på min Renault Laguna III

Af deciderede fejl har der været et par yderled på trækakslerne – jeg kan se at manchetterne har været skiftet af tidligere ejer, og det var nok ikke i tide. De blev skiftet uden beregning for mig.

Desuden er siden på forsædet flækket – på grund af dårlig stofkvalitet. Det kan fikses for under 1.000 kr. ved en autosaddelmager.

Der var en på facebook, der mente, at Renault giver el-fejl i hobetal og jeg har da også haft en enkelt fejl på sædealarmen på bagsæderne. Under kørsel kunne den pludselig bippe for at selen var spændt, hvorefter den bippede rigtig højt, for at advare om, at den var spændt op igen. Man kan slukke biplyden lynhurtigt på viskerstilken, men det er irriterende. Problemet varede præcist én køretur og så var det væk igen og har ikke vist sig i to måneder. Så jeg er ikke oversvømmet af problemer på den front. Bilen kører i øvrigt på det originale batteri fra 2008, men okay det er også et Varta. (Tysk)

 

Designet

Renault Laguna III’s design lander i en blandet kategori af positivt og negativt. Positivt fordi jeg godt kan lide kabinens design og layout. Det er pænt, når man tænker på, at det er en otte år gammel bil. Det ydre har også positive elementer. Fra siden er den elegant. Lige forfra kan den se harmonisk ud, men fra bestemte højder ligner den en forbavset frø – og det er ikke fedt. Bagenden er egentlig nydelig, og jeg kan godt lide de originale 18-tommer hjul. Jeg kan godt lide at man ikke ser en Laguna på hvert gadehjørne. Jeg har overvejet om jeg skulle købe GT eller facelift-forlygter, men har besluttet at jeg kun ofrer service og reparationer på bilen. Ikke noget med at falde i den fælde, jeg normalt hopper i, hvor sportsundevogne, fælge og andre opgraderinger dræner min pengekasse.

Renault Laguna III

Fra nogle vinkler ligner den lidt en forbavset frø. GT eller facelift front er noget kønnere

Køreegenskaber

Jeg ærgrer mig en sjælden gang i mellem over at jeg ikke købte en Ford Mondeo. Jeg kan sagrens leve med Laguna, men den opfører sig ikke så harmonisk som en Mondeo. Styretøjet i Laguna er meget direkte – der skal ikke drejes meget på rattet. Det gør indstyringen i sving hurtig, men en lidt mindre hurtig styring ville passe bedre til bilen på motorvejen. Affjedringen er lidt hård uden at bilen bliver nogen svingkonge – dertil er den for tung. Men der er en fin kontrol over karrossen. Alt i alt er den okay, og grebet i vejen er fint – jeg købte nye dæk med det samme. Længden og den relativt høje vægt gør dog Laguna til en fremragende langtursbil på motorvej. Stabil og støjsvag er den.

Praktik

Laguna er en lang bil – det kommer bare ikke passagerer eller bagage til gavn. Du får cirka den samme plads i en Renault Megane Stationcar. En Ford Mondeo og en VW Passat er bedre. Knæpladsen ved bagsæderne er ikke imponerende, og for at gnide salt i såret, så kan man ikke skubbe fødderne ind under sædet. Det lyder måske lidt værre end det er, for vi kunne sagtens pakke til to voksne og to børn til en tur til Østrig. Men er det plads du søger, så er alternativerne bedre. Til gengæld er jeg vild med de praktiske detaljer. Bagsæderne foldes plant ved tryk på en knap eller hiv i et håndtag. Der er plads til bagagerullegardinet under gulvet i bagagerummet. Der er fire! 12 volts udtag i alt. Men kopholderen er elendig.

Renault Laguna

Profilen er nydelig, synes Ebbe. Og de originale fælge passer fint i designet.

Motor og økonomi

I snit kører vi det bilen er opgivet til – nemlig 16,4 km/l. Det er ikke prangende efter dagens standarder, men Lagunaen er tung og vi kører ikke decideret økonomikørsel. Tankningerne afslører tal mellem 12,7 km/l (Autobahn med 160-180 km/t over lange stræk) til 19,6 km/l (Primært landevej på et gunstigt tidspunkt uden megen trafik). Motoren er en lille smule gammeldags – den skal helst over 1.800 o/min for at trække godt, men derefter er trækkraften fin. På motorvejen er den perfekt, mens den er en doven klump i bykørsel. Selvom en 1,5 i hverdagen ville være fin, så er vores 2,0 perfekt til motorvej, som bilen primært bliver brugt til. Cruise på autobahn med 160 km/t gør den meget støjsvagt, mens 170 og op får støjniveauet til at stige på grund af en lidt lav gearing i 6..

Sælger havde i øvrigt skrevet at den var med partikelfilter, men det viste sig at være forkert. Jeg havde fravalgt andre uden partikelfilter, da jeg i forvejen er lunken ved dieselbilers udledning af forurenende stoffer. Sælger gav mig 3.000 kr. tilbage, da jeg konfronterede ham med fejlen. Så bilens pris blev 87.000 kr. plus en garanti på et år, som jeg tilkøbte. Så min samvittighed er dulmet af økonomisk gevinst – det er noget skidt, men jeg gad ikke gennem en kamp for at levere bilen tilbage eller sælge den. Jeg kører heldigvis ikke meget i byen, og et partikelfilter, der ikke er der, går ikke i stykker, hører man mig nogle gange sige, når jeg skal forsvare det.

 

Renault Laguna

Otte år gammel, men stadig til at holde ud at se på

Konklusion efter 25.000 km i Renault Laguna II

Positivt

Lækker kabine med dellæder og pænt design

Stærk motor på motorvejen

Støjsvag

Meget bil for pengene

 

Negativt

Høj ejerafgift

Lidt trang kabine, når man tænker på bilens størrelse

Knirkelyde

 

Nå, ja og så er jeg blevet afhængig af nøglefri adgang og start. Der er det tynde nøglekort genialt – det ligger bare i lommen. Det spiser lidt mange CR2032-batterier, men det er det værd.

 

Jeg kan stadig godt lide bilen, fordi den er lidt anderledes, fordi den er virkelig god på motorvejen og fordi den giver ekstremt meget for pengene.

 

Nu skal jeg bare finde ud af, om den skal sælges inden 200.000 km eller om jeg bare skal køre den helt ned. Det trækker lidt at få en rækkesekser inden det bliver for sent, at sætte kløerne i sådan en.  Opdatering følger.

 

Er du interesseret i Laguna, så vil jeg helst anbefale 2010 og frem da motorerne er mere økonomiske og dellæder bliver standard. For mange er 1,5 DCI tilstrækkelig, men på motorvejen især giver 2,0 et ekstra punch. Desværre er der flest med automatgear af 2,0 efter 2010, og den gearkasse gør ikke rigtig noget godt for bilen – den lader motoren køre med for høje omdrejninger.

 

>>Du kan se udvalget af Renault Laguna her<<

 

 

 

 

 

 

En kommentar til Update: Ebbes Renault Laguna

  1. arne 10/08/2016 at 11:17 #

    du har været heldig, har haft fransk bil, det vil aldrig ske igen :/

Skriv et svar