bilbase

Brugttest af Mercedes-Benz C-klasse – Årets Brugtbil 2015

Vinderen er fundet. Årets Brugtbil er Mercedes-Benz C-klasse fra 2007-2011 og i år var brugere af BilBasen.dk og de fleste medlemmer af juryen enige: Mercedes-Benz C-klasse er det bedste brugtkøb lige nu.

Se Mercedes-Benz C-klasse til salg på BilBasen.dk

Sejren var overbevisende, og det er der mange grunde til.

Den vigtigste er, at Mercedes-Benz C-klasse er hamrende godt skruet sammen. Den har et flot tal i britiske Reliability Index, og den er den bedste mellemklassebil i årets Tüv Report, der indsamler data fra de tyske synshaller og fra bilmagasinet Auto Bilds klagedatabase.

Den anden store synsvirksomhed i Tyskland, DEKRA, har også udelukkende grønne mærkater på en Mercedes-Benz C-klasse i modelrække W204. Og med høj pålidelighed er første forhindring på vejen mod toppen vel overstået.

Når man ser på udsalgspriserne på BilBasen starter de billigste ved 150.000 kr., men her er det kun udtjente taxaer, og det kan godt betale sig at ofre lidt mere, og få et lavere km-tal. Udvalget er nemlig pænt stort. De bedste køb starter ved 250.000 kr. og op til 350.000 kr.

 

Masser af motorer

Motorudvalget er enormt og tæller både fire-, seks- og otte-cylindrede varianter med ydelser fra136 til 457 hk. (517, hvis man tæller C63 AMG Coupe Black Series med)

Så der er masser af varianter at vælge mellem. Spiller økonomien en rolle, så er de firecylindrede fine valg. Meget udbredt er C220 CDI og den gør det aldeles glimrende. Godt nok er gangkulturen ikke helt silkeblød, men det opvejes af trækkraften og den fænomenale automatgearkasse – til dieselbilerne er automatgearkassen et must. Der er ganske enkelt ingen, der kan programmere en automatgearkasse som Mercedes-Benz, der er en af de eneste bilfabrikanter, der forstår, at en let til middel acceleration ikke bør medføre to gearskift ned. Så selvom de første årgang ’kun’ har fem gear på automatgearkassen, så er det den du bør vælge.

Benzinmotorerne med fire cylindre har kompressor, indtil de bliver afløst af turbomotorer. Det giver et godt moment til afslappet kørsel og hurtige overhalinger. Er du til monstermoment, så er C320 CDI med 224 hk og 510 Nm et motorvejsmissil af en anden verden.

Toppen af kransekagen er Mercedes-Benz C63 AMG, en bil vi har skrevet om før. Den i sig selv er nok ikke Årets Brugtbil – desværre. For den giver det mest fænomenale lydspor fra en bilproducent nord for Modena.

Køreegenskaberne i C-klassen (C63 AMG undtaget) er klassisk Mercedes. Komforten er i højsædet, og bilen er som skabt til motorvejen. Hvis du går den lidt på klingen, så er den både sikker og egentlig også sjov. Men den vil helst cruise derudaf. Det klarer den til UG med kryds og slange eller til et 12-tal, som man vel ville sige i dag.

God totaløkonomi

Et af de tunge lod på vægtskålen i konkurrencen om at blive Årets Brugtbil er totaløkonomien. Og godt nok handles de fleste Mercedes-Benz C-klasse til priser mellem 280.000 kr. og 350.000 kr., men de taber ikke værdien så hurtigt som for eksempel de andre finalister Peugeot 508 og Opel Insignia. Dermed bliver den samlede omkostning, alt inklusiv, 2,92 kroner pr km i en C200 til 280.000 kr. i indkøb. Det er ganske rimeligt for en bil fra et af de tyske prestigemærker.

Til slut skal det bemærkes, at godt nok er kåringen afgrænset til 2011, men modellen fik et større facelift i modelår 2012, der kom i juli 2011. Det kendes let på forlygterne, det får et knæk op på motorhjelmen. Der er ingen grund til at undgå facelift-modellen, der er lige så pålidelig og god, som den oprindelige model. Desuden får automatgearkasserne 7 gear frem for 5.

Tillykke med titlen som Årets Brugtbil Mercedes-Benz C-klasse.

 

Specifikationer Mercedes-Benz C220 T CDI

HK / Nm 170 hp / 400 Nm
0 to 100 km / h 8.1 sec
Top speed 219 km / h
Km / l 17.2 km / l
Max. Outboard 1.800 kg
Owner Tax 6,060 kr.
Security Five stars in EuroNCAP

 

Tjeklisten

Kabine

Generelt er kabine slidstærk og materialerne er lækre. Alt er gennemført – for eksempel har vi sjældent set så pæn finish i bagagerummet. Modellen har problemer med at softlakken i kabinen skaller af – dette er desværre generelt for alle biler med softlak. Løsningen kan være at nulre det hele af, eller at købe nye dele.

 

Motorer

Du kommer ikke selv til at bøvle med det, men CDI-motorerne med fire cylindre har tendens til at brænde dyserne fast. Det betyder ekstra arbejdstid, når dyserne skal skiftes – hvilket de heldigvis sjældent skal

Rust

Kig for en sikkerheds skyld efter under listerne. Bilen har 30 års garanti mod gennemtæring.

 

Udstyrsvarianter

Mercedes-Benz C-klassen fås i fire udstyrsniveauer: Classic, Elegance, Avantgarde, and AMG. Bemærk at meget kan tilkøbes, så du kan ikke altid regne med at en Avantgarde er bedre udstyret end en Elegance. Af udstyr, der giver merværdi kan nævnes: Xenonlygter, stor COMAND-skærm, adaptiv fartpilot, AMG-kofangere og bluetooth.

Afstemningsresultat om Årets brugtbil 2014

  1. Mercedes C-klasse (2007-2011) 180 point – heraf ni førstepladser
  2. Nissan Qashqai (2010-2014) 135 point
  3. Opel Insignia (2008-2013) 80 Point
  4. Peugeot 508 (2010-2014) 95 Point
  5. Citroën DS3 (2010-2014) 65 point

 

Ved afstemningen afgiver hvert jurymedlem henholdsvis 15, 10 og 5 point til tre af de fem finalebiler, og en Facebook-afstemning på BilBasens Facebook profil vægter som ét jurymedlem.

 

Vindere af Årets Brugtbil gennem tiden:

2014: Honda Civic, årgangene 2006-2012

2013: Toyota Avensis, årgang 2007

2012: Honda Accord, årgang 2009

2011: Kia cee’d, årgang 2007

2010: Opel Astra, årgang 2005

2009: Ford Focus, årgang 2005

2008: Ford Mondeo, årgang 2004

2007: Mazda6, årgang 2003

2006: Škoda Fabia, årgang 2001

ÅretsBrugtbil-mercedes ÅretsBrugtbil - 2 ÅretsBrugtbil-8081 ÅretsBrugtbil-8091 ÅretsBrugtbil-8099 ÅretsBrugtbil-8117

7 Kommentarer til Brugttest af Mercedes-Benz C-klasse – Årets Brugtbil 2015

  1. Benny 25/03/2015 at 12:17 #

    Jeg har stemt Mercedes C klasse fordi jeg selv har en C63 AMG stationcar.
    Fed bil. Har kørt 60000 km. uden problemer.

    • Claus Hartmann 25/03/2015 at 17:37 #

      Din C63 er også bare toppen af poppen Benny 🙂 Jeg selv har en C320 Avantgarde og har aldrig haft problemer med den. Kanon bil med super køreegenskaber, og helt sikkert at den næste model er en stjerne bil.

  2. Tonny Mejlby 25/03/2015 at 15:31 #

    ØV….det skulle da være en BMW der fik førstepladsen – det forstår jeg ikke …ha ha ha ha

  3. Mike 25/03/2015 at 21:30 #

    Umiddeltbart ikke helt ved tryg ved baghjulstræk til kørsel om vinteren, men det giver måske ikke de store problemer?

    • Henrik 26/03/2015 at 08:34 #

      Hej – jeg er gået fra forhjulstræk til baghjulstræk i min (lettere) brugte C 180 Coupé (fantastisk bil!). Det er slet ikke noget problem med vinterdæk. Jeg er blevet ret vild med det baghjulstræk, der er ret stor forskel på at blive trukket (forhjul) og skubbet (baghjul) – jeg er nu fan af det træk på baghjulene.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Årets Brugtbil 2015 - 25/03/2015

    […] Jeg valgte primært Mercedes-Benz, fordi den ifølge alle de data jeg kan støve op er den mest pålidelige af finalisterne. Du kan læse meget mere om bilen her i et indlæg jeg har lavet for BilBasen Blog. […]

  2. Er tyske eller japanske biler mest pålidelige? - BilBasen blog - 21/04/2015

    […] ud. Mercedes-Benz ligger fx på et generelt indeks på 215, men C-klassen, som vi kårede til Årets Brugtbil 2015 har et indeks på 60, hvilket er blandt de […]

Leave a Reply