Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
Du har et mål med din bil. Den skal kunne køre 250 km/t, så du kan komme gennem Tyskland i en hulens fart. Du har ikke så mange penge at købe for. (Men du har masser af penge til benzin) 250 km/t kræver på den gode side af 200 hk, så det er ikke husmandsbiler, der kommer frem i denne søgning.
Her er tre bud på maksimal topfart for næsten ingen penge.
Årgang | 1997 |
Pris | 99.800 kr. |
Km | 229.000 |
Nypris | 1.379.608 kr |
HK/Nm | 300 hk / 400 Nm |
0 – 100 km/t | 7,3 sek |
Tophastighed | 250 km/t |
Km/l | 7,5 km/l |
Hvis du vil føre dig frem som en statsminister – gjorde i 1997 – så er det Audi A8, du skal have fingre i.
Sammenlignet med andre biler fra samme periode holder linjerne meget godt i dag, og priserne er i bund, som de er på alle luksus-sedaner fra den tid. Stil er der stadig over de slanke linjer, men husk at sætte penge af til benzin og den grønne ejerafgift på 10.800 kr. om året.
Årgang | 2001 |
Pris | 89.900 kr. |
Km | 228.000 |
Nypris | 557.000 kr. |
HK/Nm | 231 hk / 300 Nm |
0 – 100 km/t | 6,7 sek |
Tophastighed | 250 km/t |
Km/l | 10,8 km/l |
Hvis man kan tale om et fornuftigt valg, når topfarten skal være mindst 250 km/t, så er BMW 330i et ret godt bud. Her er ’kun’ seks cylindre og ikke nogen dyr turbolader, der kan gå i stykker.
Delene er ikke billige, men de er heller ikke specielt dyre. Den kan gå 10 km/l og så lyder de seks cylindre bare himmelsk. Den er vist vores valg, selv om du ikke sparer så mange penge i forhold til nyprisen.
Årgang | 1997 |
Pris | 79.800 kr. |
Km | 183.000 kr. |
Nypris | 432.591 kr |
HK/Nm | 220 hk / 310 Nm |
0 – 100 km/t | 6,7 sek |
Tophastighed | 250 km/t |
Km/l | 10,0 km/l |
Nu sagde vi vist, at den BMW 330i var vores valg. Nu melder tvivlen sig, for her er en nyklassisk Fiat med slag i. Fem cylindre, turbolader, 220 hk og nogle aldeles forførende linjer. Den er altså sexet, sådan en Fiat Coupe.
Det er svært at tro, at linjerne kommer fra Chris Bangle, der også slog streger til Fiat Multipla. Men det gør de. Driftøkonomien tipper vi dårligere end BMW 330i, men den lokker alligevel den frække Fiat. Og så er km-tallet stadig på den pæne side af 200.000 km.
Hvilken en tager du og hvorfor?
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Kia EV3 er elektrisk, kompakt, har lang rækkevidde – og et design, der skiller sig ud fra mængden. EV3 lanceres med to batteristørrelser, 204 hk og rækkevidde op til 600 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.