3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Bugatti Veyron står som noget af det voldsomste, der nogensinde er bygget på fire hjul: 16 cylindre, fire turboladere, 10 kølere og en tophastighed på 407 km/t. Veyron var den ypperste manifestation på ambitionerne i Volkswagen AG, som købte Bugatti i 1998. Da Veyron blev lanceret i 2004 var den verdens hurtigste gadebil – en titel der siden er erobret af Hennesey Venom.
Veyron er ikke alene næsten verdens hurtigste bil, men den er formentlig verdens hurtigste bil til at tømme en tegnedreng. Dækkene skal skiftes for hver 4.000 km og fælgene for hver 15.000 km – fabrikken skal have sit på det tørre, hvis en ejer beslutter sig for at køre på den grove side af 300 km/t – det er nemlig en ekstrem belastning.
På trods af en velvoksen vægt på 1.800 kg, så rammer Veyron de første 100 km/t på blot 2,5 sekunder og på 7,3 når den 200 km/t – det er ekstremt.
Men LaFerrari, der er afløser for Ferrari Enzo er også ekstrem. Den stiller med en drivlinie inspireret af F1 – altså dengang der var V8-motorer i chassiset. Til at hjælpe med accelerationen er her batterier og en elmotor. Ferrari kalder det Hy-Kers – (Kinetic Energy Recovery System)
Den detalje kan tale til LaFerraris fordel, når vi taler acceleration fra lavere hastigheder, men bemærk at LaFerrari faktisk er hurtigere til 200 og 300 km/t end Veyron. Kampvægten er da også lavere med 1.500 kg mod 1.800 kg i Veyron. Dermed slæber hver hestekraft på kun 1,48 kg, mens det tilsvarende tal er 1,55 kg for
Fra 0-100 km/t er tallet på Veyron lavere, men hvordan ser det ud i virkeligheden. Kig med her:
Motor: V12, 6.262 ccm plus Hy-KERS
Hestekræfter: 800 hk plus 163 hk elmotor
Moment: 900 Nm
0 – 100 km/t: under 3,0 sek.
0 – 200 km/t: under 7,0 sek.
0 – 300 km/t: under 15 sek.
Tophastighed: Over 350 km/t
Vægt: Ca. 1.500 kg
Bugatti Veyron
Motor: W16, 7.993 ccm Fire turboladere
Hestekræfter: 1213
Moment: 1250 Nm
0–100 km/t: 2,5 sek
0–200 km/t: 7,3 sek
0–300 km/t: 16,7 sek
Tophastighed: 407 km/t
Vægt: 1800 kg
Søg Bugatti på BilBasen – forvent ikke at der er nogen
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.