Kategorier
3X

3x gamle biler, der er funklende nye

Følelsen af en ny bil er helt speciel, og den følelse kan du få, selvom bilen, du køber, er gammel. Er du forvirret? Læs hvad det hele handler om, når vi samler 3 spritnye biler, der alle er mindst 35 år gamle.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Det lyder skævt, men den er god nok. I denne artikel finder jeg biler til salg på Bilbasen, der er så godt som fabriksnye, selvom de alle er mindst 35 år gamle. På de 35 år, de har eksisteret, har de ikke kørt mere end 35.000 km – tilsammen!

Jeg ved, hvad du tænker: Det lugter af kilometerfusk. Forklaringen er dog ganske lovlydig og noget mere charmerende. Bilerne i denne artikel er nemlig såkaldte ladefund. De er af umiskendelige årsager blevet parkeret, gemt og glemt kort efter, de har forladt fabrikken.

Det betyder, at du i dag kan købe en nærmest fabriksny veteranbil helt uden det slid, som 35 år på vejene ellers påfører en bil. Se de velbevarede klassikere, her.

Mercedes-Benz 190 E: 13.980 km

388 km om året i 36 år. Det er hvad denne Mercedes-Benz 190 E har tilbagelagt – og det kan ses. Bortset fra et sæt underskønne retrofælge fra BBS, står denne Mercer, som da den rullede fra fabrikken i Sindelfingen i 1986.

Sælger beskriver i annoncen, at bilen blev fundet i en hal i Berlin i 2007, hvor den var blevet opmagasineret og glemt. Privatsælgeren Kenny fra Frederikshavn hentede herefter bilen til Danmark, hvor den blev parkeret i en isoleret garage.

LÆS OGSÅ | 3x billig Mercedes-Benz til under 150.000 kr.

18 år i en lagerhal i Berlin har præserveret denne Mercedes-Benz 190 E, hvorfor den står som fabriksny. Alligevel kan den blive din for bare 165.000 kr. uden afgift, som anslås af sælger til beskedne 16.000 kr. Kan du afholde dig fra at smide flere kilometer på den ældre dame, har du et unikt samlerobjekt, der kun vil blive flere penge værd. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.


Mercedes-Benz 190 E

Motor: R4, benzin 1.997 ccm
Ydelse: 122 hk / 177 Nm
0-100 km/t: 10,5 sek.
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 10,9 km/l
Vægt: 1.100 kg
Mål (L/B/H): 442/167/138 cm
Bagagerumsvolumen: 
410 liter
Nypris i ’86: Ca. 360.000 kr.


Man kan argumentere for, det er synd, at der ikke er lagt flere kilometer i denne Mercedes-Benz 190 E. Den populære Mercedes-model, der typisk omtales W201, er nemlig bygget til at holde i evigheder. Mercedes-Benz brugte angiveligt svimlende 5 mia. kr. på udviklingen, hvilket, med inflationen medregnet, svarer til over 12 mia. kr. i dag.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over

Mange mente, det var overkill og kaldte modellen for overkonstrueret forud for lanceringen. Med i udviklingsbudgettet var dog adskillige stresstests, hvor modellen blandt andet kørte 50.000 km på højhastighedsbanen Nardo i Italien. Mercedes havde med andre ord deres på det rene.

Kunderne anerkendte hurtigt kraftanstrengelsen fra Mercedes. Foruden pålidelighed fik kunderne innovativt luksus- og sikkerhedsudstyr, som konkurrenterne ikke kunne levere. Derfor solgte Mercedes-Benz 190 E i næsten 1,9 mio. eksemplarer.

Ford Granada: 7.800 km

Artiklens ældste bil er også den, der har kørt færrest kilometer. Her er en Ford Granada fra 1977, der kun har kørt 7.800 km siden den rullede af samlebåndet. Med hvad der svarer til 173 km om året i 45 år, er denne Granada som en tidslomme, og når man ser ind i kabinen, er det som at se ind i 70’erne.

LÆS OGSÅ | 3x rappe klassikere, du kender

Forhandleren Læborg Autohandel, der udelukkende handler med specialbiler, beskriver i annoncen, at bilen blev fundet i en lade i Sverige for et par år siden. Da den blev fundet, blev der skrevet en artikel om bilen. En artikel, som selvfølgelig medfølger, hvis du køber bilen for de 149.800 kr., den koster.

Efter den fabriksnye, gamle dame landede hos Læborg Autohandel har den fået skiftet de dele, der sætter sig eller bliver møre efter 45 års stilstand. Bilen er derfor komplet med ny tandrem, nye dæk, nye bremser og meget mere. Den er tilmed nysynet og holdet syn til 2030.


Ford Granada

Motor: V6, benzin 1.99, ccm
Ydelse: 99 hk / 151 Nm
0-100 km/t: 13,2 sek.
Tophastighed: 163 km/t
Forbrug: 8,5 km/l
Vægt: 1.250 kg
Mål (L/B/H): 457/179/13 cm
Bagagerumsvolumen: 


Ligesom det var tilfældet med den førnævnte Mercedes-Benz W201, var Ford Granada en anerkendt arbejdshest, der kunne tåle tidens tæsk. Lanceret i 1972 og bygget i Dagenham, Storbritannien, blev den især af briterne betragtet som den oplagte familieslæde, fordi den kunne fås i en bred vifte af varianter.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ford Capri er Europas svar på Mustang

Den kunne fås som både 2- og 4-dørs sedan, stationcar, coupé og sågar som rustvogn. Derudover blev den udbudt med mange forskellige motorer, så der var lidt til enhver smag. I Europa kørte den med både R4, V4 og V6, mens Sydafrika kunne vælge en stærk V8’er.

I Storbritannien fyldte Granada meget i gadebilledet. Den blev nemlig brugt som taxa samt som patruljevogn ved landets samlede politistyrker. Det danske politi havde også et par stykker, hvor den mindre Ford Taunus dog var foretrukket.

Fiat Uno: 13.264 km

Når biler bliver hengemt og præserveret, er der som oftest tale om større og mere luksuriøse biler. Denne Fiat Uno er undtagelsen, der bekræfter reglen. Med en nypris på under 90.000 kr. i 1987 og en benzinøkonomi på 16,3 km/l var en Fiat Uno den perfekte bil til det arbejdende folk. En budgetvenlig arbejdshest.

LÆS OGSÅ | 3x sjove og oversete biler til under 100.000 kr.

I dag kan den købes for bare 60.000 kr. af Dansk Bilimport. Forhandleren Dansk Bilimport købte en hel ladefuld af gamle Fiat Uno’er, hvor de fleste var rustet op. De dedikerede sig herefter til to specifikke biler: En Fiat Uno Turbo, som jeg har skrevet om her, samt denne Fiat Uno 60, der, som den eneste i laden, stod som fabriksny.

Siden den rullede fra fabrikken i Torino i 1987, har den kørt, hvad der svarer til 378 km om året: 13.264 km i alt. Forhandleren beskriver den som en museumsgenstand på friske dæk, og sælger den nysynet og nyserviceret.


Fiat Uno

Motor: R4, benzin 1.116 ccm
Ydelse: 59 hk / 87 Nm
0-100 km/t: 15 sek.
Tophastighed: 155 km/t
Forbrug: 16,3 km/l
Vægt: 1.100 kg
Mål (L/B/H): 364/154/142 cm
Bagagerumsvolumen: 
225 liter
Nypris i ’86: Ca. 86.000 kr.


Fiat Uno var en uhyre vigtig model for Fiat, og den blev udviklet i starten af 80’erne med en vis portion ærefrygt. Den skulle nemlig erstatte den usandsynligt populære Fiat 127, der havde solgt i over 4 millioner eksemplarer og havde båret det italienske bilmærke igennem 70’ernes oliekrise.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Denne Fiat Uno Turbo er til dig, der virkelig mener det

Fiat tog opgaven seriøst, hvilket modelnavnet også afslører. Fiat Uno, nummer ét, blev præsenteret på bilmessen i Geneve i 1983, og da Fiat var færdige med udviklingen, havde de smidt flere penge efter Uno, end de havde gjort efter nogen anden model før.

Heldigvis for Fiat blev Uno en større succes, end de havde turde håbe på. I 1984 blev den kåret som Årets Bil i Europa og i de første år efter lanceringen, var hver tredje nye bil, der blev solgt i Italien, en Fiat Uno. I alt endte den med at sælge i over 8,8 millioner eksemplarer, hvilket gør det til en af de bedst sælgende modeller på samme platform i verdenshistorien.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.