Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
I denne artikel finder du tre biler, der lugter lidt af revisor. To af dem er sorte, én af dem er koksgrå, og så er de alle blandt de bedst sælgende modeller for deres respektive bilmærke. Du har med andre ord set dem alle før.
Der er ingen, der tænker to gange over disse biler ved første øjekast. Ikke Bent Betjent, ikke din belastende nabo, ikke din bekymrede mor, og det er lige, som det skal være.
Samtlige tre biler går under radaren og pakker langt flere kræfter, end de signalerer. De er såkaldte sleepers, der overrasker fra lyskurven uden at kræve opmærksomhed i carporten.
Herinde på redaktionen er vi helt pjattede med VR6-motoren i VW Golf R32. Motorlyden står næsten uden sidestykke i sekscylindret regi, og selvom Golf R32 er en fed bil, leder R32-stylingen med skørter, grill og centerudstødning hurtigt tankerne på en form for rocker-/banderelation.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Denne VW Golf IV R32 er sjælden og snorlige
En sort Audi A3 uden skørter og centerudstødning er langt mere revisor-venlig – men motoren er den samme! Fjernes ‘3,2’-skiltet på bagsmækken, er der intet, der indikerer, at denne Audi A3 gemmer VR6-mesterværk, manuelt gear og firehjulstræk.
Motor: VR6 benzin, 3.189 cm3
Ydelse: 250 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,5 km/l
Mål (L/B/H): 420/176/142 cm
Køreklar vægt: 1.495 kg
Bagagerumsvolumen: 281 liter
Nypris i ’04: Ca. 550.000 kr.
Med denne Audi A3 kan man trille hjem til svigermor forklædt som nyuddannet revisor med hang til nystrøgede skjorter og cafe latte – og blæse hjem med 250 hk til lyden af VR6. Da anden generation Audi A3 (8P) blev lanceret i 2003, var det den hårdføre 1,9-liters TDI, der var populær, og som kunne købes til en anstændige sum omkring 350.000 kr.
LÆS OGSÅ | 3x flabede 80’er-slæder
I den modsatte ende af ligaen kunne denne Audi A3 3,2-liters også købes, hvis man altså var klar på at slippe 550.000 kr. for den kompakte og diskrete revisorslæde. Til den pris fulgte den fede motor, luksusudstyr som 2-zonet klima, fuld læderkabine, motorkabinevarmer og fartpilot – men ikke ét eneste stykke sportsligt trim, der ødelægger dens sleeperstatus.
Denne Audi A3 står med fuld servicebog og 152.000 km på klokken til bare 149.800 kr. hos forhandleren Kongeå Trailercenter.
Kender du det afskyelige fænomen, der kaldes skiltetuning? Det er, når du ser en E-Klasse med AMG-mærkater, selvom bremseskiver og kalibre er forsvindende små, mens motorhymnen umiskendeligt lyder som en firebenet dieselhakker. Man snyder bilen dyrere for opmærksomhed.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over
Her har tidligere ejer af denne gamle Mercedes gjort det stik modsatte. Den står på de helt originale og småkedelige 15” fælge, der matcher det ‘200D’-skilt på bagsmækken. Det indikerer, at der er 75 forældede dieselheste under hjelmen til den tålmodige senior revisor i tweedjakke og Riesen i tænderne – men der er mere end det.
Motor: V8 benzin, 4.196 cm3
Ydelse: 279 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,5 km/l
Mål (L/B/H): 474/174/143 cm
Køreklar vægt: 1.585 kg
Bagagerumsvolumen: 520 liter
Nypris i ’92: Ca. 1.100.000 kr.
Skiltet på bagsmækken er nemlig taget fra den billigste dieselvariant og sat på en topudstyret 400 E. I virkeligheden er der derfor tale om et motorvejsmissil med V8-høvl og 279 hk, der går fra 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder. Noget lidt andet end de 18,5 sekunder, som det tager Mercedes-Benz 200 D.
LÆS OGSÅ | 3x fede (og billige) direktørdrøn fra 90’erne
Jeg har før haft fingrene i en Mercedes-Benz 500 E som Ugens fund, der er en seriøs chefslæde bygget af Porsche i Stuttgart-Zuffenhausen. En eftertragtet og velkørende legende. De fleste glemmer blot, at 500 E ikke var den eneste V8-Mercedes, Porsche byggede i perioden. De byggede også lillebror: Denne Mercedes-Benz 400 E.
Du får Porsche-chassis og undervogn, diesel-skilte til at narre fjenden og en uimodståelig stand til 235.000 kr. Se bilen her hos forhandleren Stelvio.
Hvis hverken af de to revisor-lignende skalkeskjul på fire hjul tiltaler dig, er der måske en mellemvej i en stationcar fra Volvo. Sådan basse ligner altid en, der lugter af figenstang og køres forsigtigt af den etablerede revisor i pendulfart fra institutioner til kontoret.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Volvo 850 T-5R er en sjælden svensker tunet af Porsche
Kendere vil dog vide, at det lille ‘R’ i grillen på denne Volvo V70 betyder, at der er lagt i kakkelovnen til mere end bare bedrøvelige pendlerture. Under den svenske kølerhjelm ligger nemlig et 5-cylindret klaver med BorgWarner turbo og 300 hk.
Motor: R5 benzin, 2.521 cm3
Ydelse: 300 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,3 km/l
Mål (L/B/H): 471/180/149 cm
Køreklar vægt: 1.648 kg
Bagagerumsvolumen: 485 liter
Nypris i ’04: Ca. 1.100.000 kr.
Selvom Volvo mestendels er kendt for de kantede og voluminøse stationcars, har de også hang til at bygge nogle vilde versioner. Ikke at det giver mening på papiret, taget i betragtning hvad de familievenlige skal bruges til, men hver eneste gang har de modtaget ros og nærmest hæder for indsatsen.
LÆS OGSÅ | 3x maksimal komfort til under 150.000 kr.
Det var ingen undtagelse med denne Volvo V70 R AWD. Med større Brembo-bremser og en undervogn udviklet med i samarbejde med landsmændene fra Öhlins kørte V70 R AWD sig durk ind i hjerterne på farthungrende familiefædre og modtog stor ros fra en samlet motorpresse – som havde høje forventninger, taget de ikoniske forgængene 850 T-5R og 850 R i betragtning.
Nyprisen i 2004 var ikke for børn og rundede 1,1 mio. kr. mens dette eksemplar kan blive dit for 159.900 kr. Se bilen til salg hos forhandler Jens Jacobsen.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.