339c9e8b-cea2-4c7c-93a9-c19c1cf7b8de
3X
29. december 2022

3x hurtige biler, der ser helt almindelige ud

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

En ‘sleeper‘ er en bil, der ser helt almindelig ud, men som i al hemmelighed har nok kræfter under hjelmen til at overraske de fleste. Vi finder 3 sprøde sleepers til salg på Bilbasen.

Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder

I denne artikel finder du tre biler, der lugter lidt af revisor. To af dem er sorte, én af dem er koksgrå, og så er de alle blandt de bedst sælgende modeller for deres respektive bilmærke. Du har med andre ord set dem alle før.

Der er ingen, der tænker to gange over disse biler ved første øjekast. Ikke Bent Betjent, ikke din belastende nabo, ikke din bekymrede mor, og det er lige, som det skal være.

Samtlige tre biler går under radaren og pakker langt flere kræfter, end de signalerer. De er såkaldte sleepers, der overrasker fra lyskurven uden at kræve opmærksomhed i carporten.

Nyuddannet revisor: Audi A3 3,2 Quattro

Audi A3 Quattro_1
Audi A3 Quattro_2
Audi A3 Quattro_3
Audi A3 Quattro_4
Audi A3 Quattro_12
Audi A3 Quattro_9

Herinde på redaktionen er vi helt pjattede med VR6-motoren i VW Golf R32. Motorlyden står næsten uden sidestykke i sekscylindret regi, og selvom Golf R32 er en fed bil, leder R32-stylingen med skørter, grill og centerudstødning hurtigt tankerne på en form for rocker-/banderelation.

En sort Audi A3 uden skørter og centerudstødning er langt mere revisor-venlig – men motoren er den samme! Fjernes ‘3,2’-skiltet på bagsmækken, er der intet, der indikerer, at denne Audi A3 gemmer VR6-mesterværk, manuelt gear og firehjulstræk.

Audi A3 Quattro_5
Audi A3 Quattro_8
Audi A3 Quattro_6
Audi A3 Quattro_7
Audi A3 Quattro_10
Audi A3 Quattro_11
Audi A3 3,2 Ambition Quattro

Motor: VR6 benzin, 3.189 cm3 Ydelse: 250 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 6,1 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 9,5 km/lMål (L/B/H): 420/176/142 cmKøreklar vægt: 1.495 kg Bagagerumsvolumen: 281 liter Nypris i ’04: Ca. 550.000 kr.


Med denne Audi A3 kan man trille hjem til svigermor forklædt som nyuddannet revisor med hang til nystrøgede skjorter og cafe latte – og blæse hjem med 250 hk til lyden af VR6. Da anden generation Audi A3 (8P) blev lanceret i 2003, var det den hårdføre 1,9-liters TDI, der var populær, og som kunne købes til en anstændige sum omkring 350.000 kr.

I den modsatte ende af ligaen kunne denne Audi A3 3,2-liters også købes, hvis man altså var klar på at slippe 550.000 kr. for den kompakte og diskrete revisorslæde. Til den pris fulgte den fede motor, luksusudstyr som 2-zonet klima, fuld læderkabine, motorkabinevarmer og fartpilot – men ikke ét eneste stykke sportsligt trim, der ødelægger dens sleeperstatus.

Denne Audi A3 står med fuld servicebog og 152.000 km på klokken til bare 149.800 kr. hos forhandleren Kongeå Trailercenter.

Senior revisor: Mercedes-Benz 400 E

Mercedes 400E_7
Mercedes 400E_2
Mercedes 400E_6
Mercedes 400E_5
Mercedes 400E_8

Kender du det afskyelige fænomen, der kaldes skiltetuning? Det er, når du ser en E-Klasse med AMG-mærkater, selvom bremseskiver og kalibre er forsvindende små, mens motorhymnen umiskendeligt lyder som en firebenet dieselhakker. Man snyder bilen dyrere for opmærksomhed.

Her har tidligere ejer af denne gamle Mercedes gjort det stik modsatte. Den står på de helt originale og småkedelige 15” fælge, der matcher det ‘200D’-skilt på bagsmækken. Det indikerer, at der er 75 forældede dieselheste under hjelmen til den tålmodige senior revisor i tweedjakke og Riesen i tænderne – men der er mere end det.

Mercedes 400E_10
Mercedes 400E_9
Mercedes 400E_12
Mercedes 400E_11
Mercedes-Benz 400 E

Motor: V8 benzin, 4.196 cm3 Ydelse: 279 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 6,8 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 8,5 km/lMål (L/B/H): 474/174/143 cmKøreklar vægt: 1.585 kg Bagagerumsvolumen: 520 liter Nypris i ’92: Ca. 1.100.000 kr.


Skiltet på bagsmækken er nemlig taget fra den billigste dieselvariant og sat på en topudstyret 400 E. I virkeligheden er der derfor tale om et motorvejsmissil med V8-høvl og 279 hk, der går fra 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder. Noget lidt andet end de 18,5 sekunder, som det tager Mercedes-Benz 200 D.

Jeg har før haft fingrene i en Mercedes-Benz 500 E som Ugens fund, der er en seriøs chefslæde bygget af Porsche i Stuttgart-Zuffenhausen. En eftertragtet og velkørende legende. De fleste glemmer blot, at 500 E ikke var den eneste V8-Mercedes, Porsche byggede i perioden. De byggede også lillebror: Denne Mercedes-Benz 400 E.

Du får Porsche-chassis og undervogn, diesel-skilte til at narre fjenden og en uimodståelig stand til 235.000 kr. Se bilen her hos forhandleren Stelvio.

Etableret revisor: Volvo V70 R AWD

Volvo V70R AWD_1
Volvo V70R AWD_2
Volvo V70R AWD_3
Volvo V70R AWD_6
Volvo V70R AWD_5

Hvis hverken af de to revisor-lignende skalkeskjul på fire hjul tiltaler dig, er der måske en mellemvej i en stationcar fra Volvo. Sådan basse ligner altid en, der lugter af figenstang og køres forsigtigt af den etablerede revisor i pendulfart fra institutioner til kontoret.

Kendere vil dog vide, at det lille ‘R’ i grillen på denne Volvo V70 betyder, at der er lagt i kakkelovnen til mere end bare bedrøvelige pendlerture. Under den svenske kølerhjelm ligger nemlig et 5-cylindret klaver med BorgWarner turbo og 300 hk.

Volvo V70R AWD_9
Volvo V70R AWD_11
Volvo V70R AWD_10
Volvo V70R AWD_12
Volvo V70R AWD_8
Volvo V70 R AWD

Motor: R5 benzin, 2.521 cm3 Ydelse: 300 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 5,9 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 9,3 km/lMål (L/B/H): 471/180/149 cmKøreklar vægt: 1.648 kg Bagagerumsvolumen: 485 liter Nypris i ’04: Ca. 1.100.000 kr.


Selvom Volvo mestendels er kendt for de kantede og voluminøse stationcars, har de også hang til at bygge nogle vilde versioner. Ikke at det giver mening på papiret, taget i betragtning hvad de familievenlige skal bruges til, men hver eneste gang har de modtaget ros og nærmest hæder for indsatsen.

Det var ingen undtagelse med denne Volvo V70 R AWD. Med større Brembo-bremser og en undervogn udviklet med i samarbejde med landsmændene fra Öhlins kørte V70 R AWD sig durk ind i hjerterne på farthungrende familiefædre og modtog stor ros fra en samlet motorpresse – som havde høje forventninger, taget de ikoniske forgængene 850 T-5R og 850 R i betragtning.

Nyprisen i 2004 var ikke for børn og rundede 1,1 mio. kr. mens dette eksemplar kan blive dit for 159.900 kr. Se bilen til salg hos forhandler Jens Jacobsen.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen