0b8ce2da-f60a-473f-b31a-2f1a8fdc2e20
3X
16. marts 2023

3x hurtige tyske stationcars fra 00’erne

Zacharias Lund

Savner børnene noget fart, eller er du bare blevet træt af den gamle Octavia? Vi har samlet 3 jævnt hurtige stationcars, der kan bringe noget fart på hverdagen.

TEKST: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

I 00’erne var det svært at komme udenom de store tyske fabrikanter. Audi, Mercedes og BMW kæmpede om at kunne krone sig som konge af stationcar-segmentet, hvorfor de alle pumpede deres store stationcars til det yderste.

Det har medført nogle hårdkogte stationcars, der byder op til dans. At man så også har plads til Hans og Grete på bagsædet er bare en kærkommen bonus.

Så hvis du er på udkig efter en grum familiebil, kan du godt glæde dig. Disse tre udvalgte biler er familievenlige, men kan på samme tid køre fra naboens Passat, og vise vedkommende, hvad rigtig tysk teknik er.

The best or nothing: Mercedes C63 AMG STC

48ca12aa-080d-49a6-9d76-32626d5702d7
0c846970-ab18-46cb-b3e4-816f5cb5aeb4
2625bf9b-9282-47b9-b185-185824285e83

“Stjerner skal ikke ses på himlen, de skal ses på vejene” Sagde en Mercedes-ejer engang til mig. Denne C63 er nærmest en opmærksomhedsmagnet. Med sit V8-brøl er den i hvert fald umulig ikke at høre. At det så koster 30 kroner i benzin hver gang du skal fremtvinge brølet, er en helt anden historie.

Spøg til side. Mercedes C63 AMG er et powerhouse af en bil. Med sine 457 hk og 600 Nm skyder den afsted mod 100 km/t på blot 4,6 sekunder. Og det er altså med familien på slæb. Det er noget, naboens Passat kun kan drømme om.

I dette sorte trim ligner den en vaskeægte bøllebil, der er kommet for at drille nabolagets bilpakker.

5ce60e8e-71bb-43a8-a352-be0d3da7c7c1
63c94bdb-82f4-49e4-bdd4-e7ebd339ecd6
Mercedes C63 6,3 AMG STC

Motor: V8 benzin, 6.203 cm3 Ydelse: 457 hk / 600 Nm 0-100 km/t: 4,6 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 7,3 km/lMål (L/B/H): 471/180/144 cmKøreklar vægt: 1.710 kg Bagagerumsvolumen: 485 liter


Det handler også om at nyde disse V8’ere mens de er på markedet. Den nyeste Mercedes C63 er netop blevet lanceret med en 4-cylindret motor og et hybridsystem, der siger knap så meget som denne brølende V8-motor. Men jaja, 7,3 km/l siger en del om miljøpåvirkningen og moderne tid er nok ikke til en stor V8’er.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at dette er en vanvittig stationcar, der bider fra sig på asfalten. Tillæg dertil at der er plads til mutter, børn og vuffi, samt en god oppakning i bagagerummet. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men den er god nok. Den står til salg for 472.000 kr. og du kan opleve den her.

Vorsprung durch Technik: Audi S6 5,2 Avant

9a999b65-b419-401c-a2f1-9e387b49d128
1f914d01-7655-4241-921f-bbd2496e423d
46eeafae-4cfc-4e67-a7c2-bb5d3d4d97d6
fa1855ae-0d51-4a4a-a2d2-2c571b8ae015

Den skrigende V10’er er hentet fra Lamborghini Gallardo og bringer et fantastisk lydspor, når man træder lidt på speederen. 435 hk og 540 Nm er også rigeligt med power til denne tyske stationcar.

Selvom det er den langsomste af de tre udvalgte biler, vil jeg gerne lægge hovedet på blokken og sige, at lydbilledet er det bedste af de tre. Når først man får presset den op omkring 6-7.000 omdrejninger, kan selv ikke V8-brølet fra C63 eller V10-skriget fra M5 måle sig. Det er selvfølgelig en smagssag, men spørger du mig, ligger landet sådan.

Audi har arbejdet meget med firehjulstrækket og kalder det selv for quattro. Hvor M5 og C63 AMG kæmper meget med hjulspind og en lille gul lampe i dashboardet, er Audi’en fløjet afsted med sit velfungerende firehjulstræk.

000f6e00-0d0d-4eac-87b8-c91387042b76
891d05bc-6ccd-4d04-96c7-ccda6e61bde7
46accc0f-4705-4b87-a63c-0e2676c63c4e
7e79ae79-823e-4df8-90a1-8bc7f4619128
Audi S6 5.2 Avant

Motor: V10 benzin, 5.204 cm3 Ydelse: 435 hk / 540 Nm 0-100 km/t: 5,3 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 7,5 km/lMål (L/B/H): 493/186/145 cmKøreklar vægt: 1.970 kg Bagagerumsvolumen: 565 liter


Det ligner mest af alt en standard A6’er og der er ikke gjort noget betydeligt ud af bilens eksteriør. Det er også her at S6’eren lider lidt. Den er det lidt usynlige midterbarn, hvor storebroren RS6 får en masse kredit og lillebroren A6 er den fornuftige. S6 står med andre ord i skyggen af storebroren RS6, men har uden tvivl en masse at byde på.

Her er altså et godt bud på en familieslæde med 10-cylindre, der fragter familien fra A til B på hidsig vis. Den bliver nok lidt dyr i benzin, men har du nogensinde set et menneske være ked af det, når omdrejningstælleren ligger på omkring 6.000 omdrejninger? Nej, det har jeg heller ikke. Den står til salg for 149.000 kr. og du kan se den lige her.

The ultimate driving machine: BMW M5 5.0 Touring

8fbcf304-e067-4ae9-9430-3d95d0fdcf21
aeff3bc2-0982-4e13-ab5e-b758e51448f6
067226a9-2891-4e1f-ad36-5bad7eddaac7
9c4b0325-be9d-4dfb-830e-bbabdc65a9c2

00’erne har ringet – de vil gerne have deres motorvejsmissil tilbage. Som BMW’s slogan “The ultimate driving machine” er det svært at finde en mere passende bil end denne M5 Touring. Under køleren finder du en ubarmhjertig 10-cylindret benzinmotor, der trækker hele vejen op til 7.700 omdrejninger i minuttet og samtidigt sluger benzin som et hul i jorden.

LÆS OGSÅ | 3x V8 til under 100.000 kr.

M-afdelingen i Bayern har gennem årene demonstreret at de mestrer biltyper som Sedan, Coupé, SUV og GT’er, men Stationcars havde de inden M5-touring ikke mestret. Det er dog blevet til en ganske vellykket stationcar, der skiller sig ud fra de resterende M-biler.

Det er blevet til et par M5-modeller de efterfølgende år, men BMW har ikke kastet sig ud i at lave en M5 som stationcar siden denne voldsomme familiebil, hvilket jeg synes er ærgerligt. Det er en utrolig spændende kombination af performance og rummelighed.

69512396-d435-4c8c-9463-4677b69dd811
ae3cafa1-aa0a-4d22-95cf-59cbcfd20b2e
cbfe32fd-abb6-42dd-ae42-0e2632eef3d1
dc68e8cf-259b-4931-814b-15067d0e7ede
e627372c-727e-498d-86a6-ed20a2a07443
BMW M5 5.0 Touring

Motor: V10 benzin, 4.999 cm3 Ydelse: 507 hk / 520 Nm 0-100 km/t: 4,8 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 6,7 km/lMål (L/B/H): 485/185/149 cmKøreklar vægt: 1.855 kg Bagagerumsvolumen: 500 liter


Man skal have en skrue løs for at kaste sig ud i at lave en 507 hestes stationcar med baghjulstræk, men på samme tid er det også en genistreg.

Denne M5 er tæt på at være lige så vellydende som S6’eren, men der bare noget over Audi’en. Med det sagt, er der her en god mulighed for at få en 10-cylindret stationcar, der virkelig er vellydende og byder på sjov med sit baghjulstræk. Det er også en bil, der få kendere til at dreje hovedet, når man passerer på gaden.

Så savner du lidt opmærksomhed på vejen og lyder 10-cylindre som noget for dig? Så er her et rigtigt godt bud til 399.800 kr. og du kan opleve den her.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen