S90 Cover
3X
9. november 2022

3x fede (og billige) direktørdrøn fra 90’erne

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Tro det eller lad være. En stor, fed direktørbil behøver ikke være tysk – det er disse 3 biler eksempler på! De er anderledes på den fede måde, sjældent set på de danske landeveje og så kan de blive dine for en slik.

Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder

Meget har ændret sig siden 90’erne. Der er færre CD’er og flere smartphones i omløb, og så har jeg, på et tidspunkt før årtusindskiftet, smidt min ble…

Én ting er dog præcist, som det var i 90’erne: Direktørbilerne er overvejende tyske. Var man ved muffen i 90’erne købte man BMW 5-Serie, Audi A6 og Mercedes E-Klasse. Fuldstændigt som dem, der er ved muffen i dag, gør.

Det er ikke fordi, der ikke er andre muligheder. Velhavernes tyskerfiksering betyder blot, at flere aldeles lækre biler ryger ufortjent i glemslen – dengang som i dag. I denne artikel støver jeg tre fede, billige og ikke-tyske direktørdrøn fra 90’erne frem. Hvilken vil du rulle tungt i?

Franskmanden: Peugeot 605

Peugeot 605_1
Peugeot 605_2
Peugeot 605_3
Peugeot 605_4
Peugeot 605_7
Peugeot 605_5
Peugeot 605_6

I start-midt 90’erne var BMW aktuelle med deres E34 5-Serie. En generation, der for alvor sætter den bayerske direktørbil på landkortet med et salgssløft på 100% sammenlignet med forgængeren E28 og næsten 1,4 mio. eksemplarer skudt afsted. Direktørslæden fra Bourgogne, denne Peugeot 605, må nøjes med lige over 250.000 solgte biler.

Salgsforskellen fra Bayern til Bourgogne er massiv gennem 90’erne, selvom Peugeot gør deres ypperste. Designet er af legendariske Pininfarina. Platformen er et delt samarbejde, hvilket betyder, at det er landsmændene fra Citroën, der har bedrevet deres komforttrylleri. Foruden Peugeot 605, er det nemlig Citroën XM, der kører på den store, franske direktørplatform.

Peugeot 605_8
Peugeot 605_11
Peugeot 605_9
Peugeot 605_12

Peugeot 605

Motor: V6 benzin, 2.963 cm3 Ydelse: 170 hk / 235 Nm 0-100 km/t: 9,7 sek. Tophastighed: 222 km/t Forbrug: 10,1 km/lMål (L/B/H): 476/179/142 cmKøreklar vægt: 1.500 kg Bagagerumsvolumen: 497 liter Nypris i ’94: Ca. 500.000 kr.


Og jeg ved, hvad du tænker. En fransk luksusbil fra 90’erne lugter af elektronikproblemer – og du har helt ret. Peugeot må tilbagekalde en masse biler fra de første produktionsår, for at få styr på ledningsnettet i motorrummet. Problemerne bliver løst til punkt og prikke, men tilbagekaldelserne sætter hurtigt i hak i ryet, og 605 bliver ingen sællert.

Der er derfor med god grund ganske få Peugeot 605 til salg. Faktisk er dette eksemplar det eneste i skrivende stund – men hvilket eksemplar! Den står i regulær samlerstand fra 1994 i den absolut højeste motor- og udstyrsvariant med bare 101.000 km på klokken. I følge forhandleren Ring Biler, har bilen været brugt som usædvanlig bybil af en ældre dame på Frederiksberg, og endte i en større Peugeot-samling efter hendes død.

Nyprisen i 1994 var godt 500.000 kr., svarende til næsten 800.000 kr. i dag. Nu kan du gafle den for bare 32.500 kr. Se bilen her.

Italieneren: Lancia Kappa

Lancia Kappa_1
Lancia Kappa_3
Lancia Kappa_2
Lancia Kappa_4

Fra én sydeuropæisk direktørslæde til en anden. Da faklen fra Lancia Thema skal gives videre i midten af 90’erne, vælger italienske Lancia en lidt anden vej. Selvom Kappa besidder den samme underspillede velhaver-flamboyance som Peugeot 605, er denne Lancia Kappa designet af Ercole Spada, der også er manden bag BMW E34 5-Serie. Desværre ender historien om Kappa mere som Peugeot 605, end som 5-Serie.

Ligesom det var tilfældet med Peugeot 605 og Citroën XM, er platformen, som denne Lancia Kappa er bygget på, også et resultat af samarbejde mellem landsmænd. Den fuldfede Alfa Romeo 166 kører således på samme, italienske basis. Lancia kigger nok Mercedes E-Klasse W124 en smule over skulderen, og lancerer Kappa i både sedan, stationcar og coupé-format.

Lancia Kappa_5
Lancia Kappa_6
Lancia Kappa_7

Lancia Kappa

Motor: R5 benzin, 1.998 cm3 Ydelse: 220 hk / 309 Nm 0-100 km/t: 7,3 sek. Tophastighed: 243 km/t Forbrug: 9,2 km/lMål (L/B/H): 469/183/146 cmKøreklar vægt: 1.480 kg Bagagerumsvolumen: 497 liter Nypris i ’99: Ca. 500.000 kr.


Lige lidt hjælper det. Foruden at levere statsbiler til højtstående ministre og embedsmænd i Polen, forbliver Italien hovedmarkedet for Lancia Kappa. Hvor Mercedes E-Klasse W124 sælger i over 2,5 mio. eksemplarer, må italienske Lancia nøjes med at skyde 80.000 eksemplarer over disken i Torino. Det er selvsagt en salgsmæssig fiasko.

Det betyder dog, at den kan købes ind for småpenge i dag. Denne Lancia Kappa står med stor udstyrspakke og den kraftigste, anmelderroste 5-cylindrede motor med turbo og 220 hk. Ligesom Peugeot 605, kostede den godt 500.000 kr. fra ny i 1999, mens denne kan erhverves for 25.000 kr. fra en privatsælger i Ballerup. Det er godt nok uden afgift, men den kan ikke være alverden på sådan en halvgammel svend i dag.

Se bilen her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.

Svenskeren: Volvo S90 Nilsson

Volvo S90_1
Volvo S90_6
Volvo S90_5
Volvo S90_4
Volvo S90_3
Volvo S90_2

Og nu: Le Piéce de Résistance, eller, jeg skulle måske skrive huvudrätten. Det sidste direktørdrøn fra 90’erne i denne omgang er nemlig en svensk bandit. Volvos 900-Serie starter med 940, der ikke er meget mere end en redesignet 740. En model, der skal holde hjulene kørende indtil de er klar med Volvo 960.

Volvo 960 er alt det, man forbinder med Volvo i dag. Det er med 960, at svenskerne fra Göteborg skruer op for charmen med sine seriøse sæder og imponerende lange liste af sikkerhedssystemer for sin tid – alt imens de er tro mod det murstensagtige design. Volvo 960, som de senere omdøber S90, er også den sidste Volvo med foranliggende motor og baghjulstræk.

Volvo S90_12
Volvo S90_10
Volvo S90_8
Volvo S90_7
Volvo S90_11

Volvo S90

Motor: R6 benzin, 2.922 cm3 Ydelse: 204 hk / 267 Nm 0-100 km/t: 9,1 sek. Tophastighed: 210 km/t Forbrug: 8,8 km/lMål (L/B/H): -/175/141 cmKøreklar vægt: Bagagerumsvolumen: 457 liter Nypris i ’98: Ca. 630.000 kr.


Alt det ovennævnte er naturligvis nok til, at Volvo S90 kan kvalificere sig som en direktørslæde. Men som du nok kan se, er denne Volvo S90 ingen almindelig Volvo. Det er nemlig en Volvo S90 Nilsson Konference-model, hvilket betyder, at der er plads til hele otte personer. Ser man ind i kabinen vil man se, at det er klassisk S90 – blot med to sæderækker bagtil, der vender mod hinanden.

Nilsson er en lille, svensk specialbilsvirksomhed, der siden 60’erne har bygget biler på kontrakt for Volvo, og som stadig bygger rustvogne, ambulancer og limousiner i dag. S90 blev bestilt i en række forskellige længder til VIP-kørsel, hvor denne Volvo S90 Nilsson er den længste variant.

Nyprisen i 1998 var over 600.000 kr. for en almindelig Volvo S90 med samme, store rækkesekser som denne. Og det er uden den omfattende ombygning! Alligevel skal du kun slippe 84.900 for den lange svensker. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen