Vi må se det i øjnene: De fedeste forbrændingsmotorer er på vej ud. V8’eren står med den ene fod i graven, og før vi ser os om, er det også slut med V6. Vi samler 3 fede biler med formidable V6-motorer lige her.
Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder
V6-motoren er en alsidig motor. Den er blevet brugt vidt og bredt i både bløde familiekasser og seriøse sportsvogne, og har derfor kunne fås i biler til både overskuelige penge og store summer.
I nyere tid er V6’eren også blevet brugt lidt som erstatning til V8’eren, når V8-glade bilproducenter er blevet tvunget til at tænke på udledningen. Ferrari har netop lanceret 296 GTB, der kører med 3-liters V6’er med elektrificering.
At skifte en V8’er ud med en V6’er er som at tisse i bukserne for at holde varmen. For desværre har V6-motoren også en stakket frist. Derfor har jeg besluttet mig for at hylde den! Herunder får du 3 fede biler til under 200.000 kr. med formidable V6-motorer.
Italieneren: Alfa Romeo 147 GTA





Man kan ikke sige fed V6-motor uden også at sige Busso. Hvis ikke du ved, hvad jeg fabler om, er det den 6-cylindrede genistreg under hjelmen på denne Alfa Romeo 147 GTA, der i folkemunde kaldes for Busso-motoren, opkaldt efter ingeniøren bag: Giuseppe Busso.
Busso var først teknisk chef hos Ferrari og siden ledende mekanisk ingeniør hos Alfa Romeo, hvor han i begyndelsen af 70’erne udviklede en V6-motor på 2,5 liter, der blev brugt første gang i direktørvognen Alfa Romeo 6 i 1979.
V6’eren var en kæmpesucces for Alfa, der brugte den i en bred vifte af modeller med små og store modifikationer samt med både 12 og 24 ventiler. Den var i brug fra 1979 og helt til 2006. Kun tre dage efter at Giuseppe Bussos livsværk udgik af produktion, sov han ind i en alder af 93 år. Mesteren fulgte sit værk.
Alfa Romeo 147 GTA
Motor: V6 benzin 3.179 ccm Ydelse: 250 hk / 300 Nm 0-100 km/t: 6,3 sek. Tophastighed: 246 km/t Forbrug: 8,3 km/l Vægt: 1.435 kg Mål (L/B/H): 417/172/142 cmBagagerumsvolumen: 280 liter Nypris i ’04: Ca. 550.000 kr.





V6-motoren i denne 147 GTA er ikke legendarisk fordi, den tilfældigvis var en succes for Alfa Romeo. Den er legendarisk hovedsageligt på grund af sit lydbillede, og er af bilmedier som Top Gear og EVO blevet omtalt som den bedst klingende V6-motor nogensinde. Her er kuldegys-garanti for små penge.
Læs også: 3x hårdkogte forhjulstrækkere
Når herligheden så oven i købet er skohornet ned i en lille, rap italiensk sag som en Alfa Romeo 147, kan det nærmest ikke blive bedre. De 250 vellydende heste rykker den forholdsvist lette Alfa fra starthul til 100 km/t på respektable 6,3 sekunder. 147 GTA er kun produceret i 5.000 stk., og alligevel kan dette eksemplar blive dit for 189.900 kr.
Tyskeren: VW Golf V R32






Motoren i denne VW Golf R32 er ikke en V6’er i den klassiske forstand. Her er selvfølgelig tale om den berømte VR6-motor, der er udviklet af VW i 1991. Den er ikke klassisk, fordi den basalt set er en 6-cylindret motor, der er sat sammen af to 3-cylindrede rækkemotorer.
Motoren er med andre ord både en V-motor og en rækkemotor, hvilket også ligger i navnet V-R-6. Den første bil, den blev smidt i, var den skæve og coupé-agtige skabning VW Corrado, kort efterfulgt af mere almindelige modeller som både VW Passat, VW Golf og VW Jetta.
Den lidt underfundige motoropbygning, hvor to rækkemotorer er smeltet sammen i en V-motor, betyder at der kan klemmes seks cylindre ned i motorrum, der reelt kun er bygget til 4-cylindrede motorer. Derfor er biler som VW Phaeton, Audi A8 og Bentley Continental bygget med samme udgangspunkt, hvor to VR6-motorer er smeltet sammen til én W12-motor.
VW Golf V R32
Motor: VR6 benzin 3.189 ccm Ydelse: 250 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 6,2 sek. Tophastighed: 248 km/t Forbrug: 10,2 km/l Vægt: 1.541 kg Mål (L/B/H): 424/175/146 cmBagagerumsvolumen: 275 liter Nypris i ’06: Ca. 620.000 kr.



Foruden pladsoptimering betyder den sjove motoropbygning også, at VR6-motoren i denne VW Golf V R32 lyder helt specielt – og virkelig fedt, hvis du spørger mig. En lyd er svær at beskrive, men den tager de bedste noter fra både V6-motoren og rækkesekseren, hvilket bliver til en udsøgt symfoni, når den trækker 6.500 omdrejninger.
Læs også: 3x fede 5-cylindrede biler til små penge
Sammenlignet med VW Golf V GTI, er Golf V R32 på papiret kun et sekund hurtigere fra 0 til 100 km/t, hvilket måske lyder undervældende. Men lydbilledet og traktionen fra 4motion-firehjulstrækket gør den til en noget mere kompetent bil. Denne VW Golf V R32 har lige fået en mekanisk overhaling og kan blive din for 169.900 kr. Se den her.
Japaneren: Nissan 350Z





Ovenpå to europæiske hatchbacks er det på tide, at der smides en klassisk sportsvogn ind i V6-ligningen. Her i form af et japansk svendestykke ved navn Nissan 350Z. En åben sportsvogn, der markerer 5. Generation af den sportslige Z-Serie fra Nissan.
Motoren under hjelmen på denne Nissan 350Z er en klassisk V6’er på sug, der spytter 280 hk ud. Igen har vi fingrene i en motor, der er brugt vidt og bredt, og som bekræfter min tese om, at V6’eren finder anvendelse i både bløde familiebiler og hårdtpumpede racere.
Motoren med det knapt så mundrette navn VQ35DE er nemlig blevet brugt i biler som Nissan Pathfinder og Renault Espace samt i racerbiler i klassen kendt som Formel Renault samt i formelbilerne Dallara T08 og T12. Motoren var i en årrække at finde på listen ‘Ward’s 10 best engines’, udført af det amerikanske bilindustrimagasin Ward’s Automotive.
Nissan 350Z Roadster
Motor: V6 benzin 3.498 ccm Ydelse: 280 hk / 363 Nm 0-100 km/t: 6,4 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 8,8 km/l Vægt: 1.610 kg Mål (L/B/H): 431/181/133 cmBagagerumsvolumen: 130 liter Nypris i ’04: Ca. 750.000 kr.

Nissan 350Z blev lanceret i 2002, hvilket var to år efter, at forgængeren Nissan 300ZX var udgået af produktion. Trods Nissan 300ZX havde udseendet med sig, havde den vokset sig for stor og smådoven til at være en indlevende sportsvogn, som Z-serien af sportsvogne fra Nissan ellers havde været garant for i mange år forinden.
Der var derfor store forventninger til Nissan 350Z, som heldigvis blev indfriet. Nissan fandt tilbage til den oprindelige ånd ved Z-serien med 350Z, som kunne bide skeer med andre og langt dyrere sportsvogne, når vejene kringlede. Altsammen med et skønt og særpræget underlæg fra den stærke V6’er.
Nissans genistreg, som her ses i den topløse Roadster-version, kan blive din for 180.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.