Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Det kan være, at du er kørende sælger, entreprenør eller bare til dagligt benytter en gulpladebil.
Denne uges 3x fremviser nogle af de mere interessante gulpladebiler derude, der kan lidt mere end kassevognen, som ikke byder på meget andet end god plads og dårlige køreegenskaber.
Læs også: 3x Brian-biler til under 150.000 kr.
Der er blandt andet blevet plads til en buldrende Range Rover, en snobbet brite og en kæmpe fra USA. Hvis kassevognen pensioneres og sendes videre til ‘lej et lig’, så er der her 3 bud på erstatninger, som kan gøre livet lidt sjovere.
Lidt til gården og lidt til gaden: Range Rover Sport SVR




Det kan godt se lidt suspekt ud, hvis man ruller op i en helt sort Range Rover Sport. Man skal nok ikke være bagermester og transportere store mængder hvedemel rundt, medmindre man har talegaverne i orden og et godt forhold til ordensmagten.
Ikke desto mindre er denne SVR-variant noget af en buldrende omgang. Det er svært at liste den ind i indkørslen uden at vække nabolaget, da en 575 hestes V8-motor brummer, så snart man nærmer sig speederen.
Udover en vellydende motor er der også god plads til gods. Denne Range Rover har nemlig 1.686 liter bagagerumsplads, nu når bagsæderne er taget ud. Derudover kan den også trække 3.000 kg på krogen, hvilket betyder, at den nemt kan flytte maskiner eller andet på byggepladsen, hvis det bliver nødvendigt.





Range Rover Sport SVR
Motor: V8, 5.000 cm3, benzin Ydelse: 575hk/700Nm 0-100 km/t: 4,5 sek. Tophastighed: 280 km/t Forbrug: 8,1 km/l Mål (L/B/H): 488/198/180 cm Køreklar vægt: 2.310 kg
Komfortmæssigt er den så bekvem, at du helt glemmer, at du har tilbragt fem timer på farten. Det sker med hjælp fra en luftundervogn, der konstant arbejder mod vejens ujævnheder. Din lænd vil i hvert fald takke dig for at vælge denne Range Rover. Det, den koster i benzin, er sparet i massageomkostninger.
Skal dit CVR-nummer stå på siden af denne Range Rover Sport SVR? Så er den netop nu til salg ved Sand Jensen med et prisskilt på 829.900 kr. (ekskl moms). Det er en mindre afskrivning og bør næsten ses som personalegode, lyden af denne V8-motor er i hvert fald en fryd. Du kan se den lige her.
En snobbet brite: Bentley Bentayga 6.0 W12


Du skal enten være ekstremt højrøvet eller anglofil for at vælge en Bentley Bentayga som gulpladebil. Det må enten være personen med de spidseste sko på byggepladsen eller den højeste hæl i byggemarkedet, der ruller rundt i sådan en fætter her på gule plader.
Læs også: 3x fede V8-motorer for under 150.000 kr.
Under kølerhjelmen findes en sofistikeret arbejdshest: En 6-liters W12 med 608 potente hestekræfter, der må trække 3.500 kg. Så giver det pludseligt mening, at have en Helleruptraktor på byggepladsen. Når den så ikke skal bruges til hverken at trække eller flytte noget, gør den sig også ganske fint i indkørslen, nærmest som en galionsfigur for huset.




Bentley Bentayga 6.0 W12
Motor: W12, 5.950 cm3, benzin Ydelse: 608hk/900Nm 0-100 km/t: 4,1 sek. Tophastighed: 301 km/t Forbrug: 7,8 km/l Mål (L/B/H): 514/200/174 cm Køreklar vægt: 2.440 kg
Det trækker noget opmærksomhed at trille op i en Bentayga. Er man en mere lyssky person, bør man nok overveje en gulpladet Golf eller lignende, for denne Bentley går ikke under radaren, tværtimod.
Det er ikke en bil, man ser hver dag og bestemt ikke på gule plader. Ligeså luksuriøs den er som personbil, ligeså hårdt arbejder den som arbejdsbil. En W12’er har godt af at bruge lidt kræfter. Frem for at transportere folk med rødvinstud og lidt for meget på sidebenene rundt nord for København.
Så står man og mangler en gedigen arbejdshest, har man nu muligheden for det. Denne Bentley Bentayga kan nemlig købes på gule plader. Den koster 1.175.000 kr. (ekskl moms) og det er SP Leasing, der har den til salg. Skal den være din, så kan du opleve den lige her.
Et amerikansk monstrum : RAM 1500 6.2 TRX



Er der noget, der skriger ‘land of the free’ mere end en pickuptruck med over 700 heste? Hvis man ikke vidste bedre, forventede man nok, at der fulgte et par pistoler og en semi-automatisk riffel med i handlen. Der er dog hverken XXL-kopholdere eller håndvåben at finde i denne bil.
Hvad man dog finder, er en kæmpe 6.2-liters supercharged V8-motor og så falder blodtrykket en smule igen.
Hvis Bentleyen var en god arbejdshest, så er denne RAM en guddommelig arbejdshest. Den kan mildest talt trække alt (3.500 kg) og uden problemer. Hvor Bentleyen har knap så mange features med henblik på trailerkørsel, er denne RAM 1500 TRX nærmest bygget til at køre med trailer på.
Der er både kameraer ved krogen, på ladet, 360 grader af bilen og stort set fra alle vinkler af bilen. Alle de kameraer skal gøre det lettere at manøvrere kæmpen på knap 6 meter i længden og 2,2 meter i bredden rundt i landskabet.





Ram 1500 TRX 6.2
Motor: V8, 6.166 cm3, benzin Ydelse: 702 hk 0-100 km/t: 4,5 sek. Tophastighed: 190 km/t Forbrug: 14,0 km/l Mål (L/B/H): 592/223/205 cm Køreklar vægt: 2.880 kg
Det lyder umiddelbart som en tørstig bil, men faktisk er den opgivet til at køre, tro det eller lade være, 14 km/l. Det er vist en sandhed med modifikationer. Jeg har i hvert fald personligt ikke hørt om en 6.2-liters V8-motor, der kan kan køre så langt på literen.
Men hey, hvem tænker på benzinøkonomien, når man har 2,8 ton at rykke med og 702 hk, samt en accelerationstid på 4,5 sekunder til 100 km/t.
Der mange gode ting ved en RAM TRX, hvorvidt benzinøkonomien også er en af dem, må man selv finde ud af. Det har man mulighed for nu og det er en ret enestående mulighed. Sådan en krabat koster 1.000.000 kr. (ekskl moms) og det er S&S Bilhus, der har den til salg. Den kan opleves lige her.