Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Renault har travlt med at sætte gang i både gamle og eksisterende modelnavne at accelerere elektrificeringen. Den nye Scénic som elektrisk crossover bliver først på markedet, mens en ny elektrisk Twingo ruller ud i 2025 med charme fra 90’er-versionen.
Den vi glæder os mest til både at se og prøve er modellen med det ikoniske navn 5: Renault 5 E-Tech Electric, som nu er sat i kalenderen til at få premiere den 26. februar – om under tre måneder fra i dag vil den stå på biludstillingen i Genève.
Så længe skal vi ikke vente på de første tekniske detaljer og de første smagsprøver på designet. Med udsnit af designet er det helt umuligt at overse, at den nye 5’er er en retro-model med stort R. Den vil være mere end let at kende som en moderne afløser fra originalen fra 1972.
Forlygterne og bilens profil er tydelige kendetegn, mens et stort display på motorhjelmen er en ny tanke; på originalen sad der et stort luftindtag. På displayet på den nye viser 5’eren sin ladestand med et 5-tal delt i blokke. Baglygterne bruges til at forlænge karrosseriet med små “vinger”, som forhindrer turbulens omkring bilen.
Renault 5 E-Tech Electric bliver, i originalens ånd, en lille bil. Med et karrosseri med en længde på 392 cm er den meget større end 5’eren fra 1972 (352 cm), men den bliver noget kortere end den nuværende Clio. For en endnu mindre elbil fra Renault skal man vælge den kommende Twingo.
LÆS OGSÅ | Renault Espace som SUV koster 539.990 kr.
Den lille elbil bliver født med forhjulstræk og et batteri med en kapacitet på 52 kWh, som er lidt mindre end i biler som Peugeot E-208 og Jeep Avenger. Det skulle alligevel være nok til en WLTP-rækkevidde på op til 400 kilometer. Hvis man synes, det er for meget, og bilen kun skal bruges til kortere afstande, har Renault planer om også at introducere et batteri på 40 kWh. Det vil formentlig skære 100 kilometer af rækkevidden, men også give en lettere bil.
Renault har sat en pris på 25.000 euro som pejlemærke – 187.500 kr. uden diverse danske afgifter og fradrag. 5’eren bliver den første elbil i serieproduktion, der har Vehicle-to-Grid-teknologi (V2G) – den kan sende strømmen tilbage i nettet, så ejerne kan sælge strøm fra batteriet til el-selskabet.
Vi regner med, at den lille Renault kommer på markedet i Danmark i løbet af 2024.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.