Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Ja, vi tænker ikke på preservativer, selvom det naturligvis også kan være smart at huske på ferien. Men nu er det her Bilbasen, og vi tænker bare mest på biler.
Der er dele på bilen, der er lettere at overse end andre på bilen. Nogle af de ting, der med garanti ikke får megen opmærksomhed er lavet af gummi. Vi tænker primært på dækkene og viskerbladene, men egentlig også på bøsningerne i undervognen.
Dækkene er vel nærmest det vigtigste udstyr på bilen. Der er trods alt det eneste af din bil, der rører vejen. Så gode dæk med nok mønster – over 3 mm – er et must, hvis du drager på langfart. Især hvis du kører på Autobahn med høje hastigheder. Mønsterdybden betyder alt for dækkets evne til at dræne vand, så du undgår lettere aquaplaning, når du har masser af mønster.
Dæktrykket er også vigtigt. Hvis du kører motorvej, skal trykket typisk hæves lidt. Det kan du se i instruktionsbogen eller på bilen – normalt sidder oversigten i dørfalsen eller bag tankdækslet. Husk at trykket måles på kolde dæk – trykket stiger, når du kører. Det rette tryk er ikke bare godt for sikkerheden, det er også godt for brændstoføkonomien.
Se vores guide til dæktryk her.
Et andet vigtigt gummielement er viskerbladene. Hvis de er slidte skal de naturligvis skiftes til nogle nye i god kvalitet, men er de dårlige uden at være slidte, så kan en rengøring faktisk ofte gøre underværker. Tag en mikrofiberklud med sæbevand og træk med to fingre på begge sider af den tynde del af viskerbladet. Gør dette indtil kluden ikke bliver beskidt, når du trækker kluden over bladet.
God ferie.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.