Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Tekst: Simon Hallenslev | Dato: 8. april 2019
Nyudklækkede trafikanter har kørelærerens ord i dugfrisk erindring, mens de erfarne kører lidt mere på gefühl og selvlært teknik. Derfor er de erfarne bilister typisk også dem, der har flest dårlige vaner bag et rat.
Selvom de erfarne bilister måske besidder et bedre overblik samt en anden ro bag et rat, kan nogle af de selvlærte vaner være rigtig dårlige for bilens mekanik.
LÆS OGSÅ | Tør jeg købe en bil med automatgear?
Vi giver dig her fem vaner, som du skal lægge fra dig, hvis du kører i en bil med manuel gearkasse. Måske du slider mere på din kobling og gearkasse, end du gik og troede? Læs med og find ud af det.
Når du trykker koblingen ned og skifter gear, presser du en skiftemekanisme – også kaldet skiftegaflen – mod en roterende skiftemuffe. Muffen skubber en synkroniserings-ring (syncromesh) mod et gearhjul og låser muffe, gearhjul og aksel sammen.
Når du hviler hånden på gearstangen under kørsel, presser du skiftegaflen mod den roterende muffe. Dette betyder naturligvis, at skiftegaflen og muffen slides unødigt.
LÆS OGSÅ | Regler og gode råd: Derfor skal du skifte til sommerdæk
Hvis du kun rører gearstangen, når der faktisk skal skiftes gear, skubbes skiftegaflen kun mod tandhjulet til gearet er valgt og koblingen slippes. Dermed minimeres slid. Faktisk står det i mange manualer og instruktionsbøger, at du bør undgå at hvile hånden på gearstangen.
Et andet rationelt argument er selvfølgelig, at du bør holde begge hænder på rattet under kørsel.
Mange har den dårlige vane at lade bilen stå i gear med koblingen nede, når man holder for rødt ved et lyskryds. Dette bør klart undgås.
Den tekniske forklaring er ganske kort, at du med koblingen nede trykker udtrykkerlejet ind mod fingrene på trykfoden, der dermed løftes væk fra selve koblingspladen. Dette frigør koblingen, og dermed gearkassens aksel fra motoren.
LÆS OGSÅ | Test dig selv: Passer dit behov til en elbil?
Når du holder for rødt med bilen i gear uden at være i bevægelse, trykker du altså udtrykkerlejet mod trykfodens fingre, hvilket slider på lejet. Hvis du kun har koblingen nede ved gearskift giver det god mening, at lejet udsættes for mindst mulig slid.
Smid derfor bilen i frigear, når du holder for rødt. Det er også eneste måde, at start/stop-systemet fungerer.
Faktisk er der på nogle motorer også set nedbrud af et leje længere inde i motoren, hvis ejeren holder koblingen nede ved hvert lyskryds. Og det koster dyrt.
Dette giver egentlig god mening at undlade. Alligevel har folk for vane at bruge koblingspunktet til at afholde bilen fra at rulle baglæns, når man holder på en bakke.
Hvis du gør det, brænder du friktionsmaterialet af på din koblingsplade. Dette sker, fordi din koblingsplade står stille, mens svinghjul og trykfod roterer på begge sider af koblingspladen. Desuden belaster du også udrykkerlejet.
LÆS OGSÅ | Livsfarlig airbagfejl: 3.600 danske biler tilbagekaldes
Du bør derfor holde bilen i frigear og foden på bremsen. Når du skal op ad bakken, kan du smide bilen i gear og lette lidt på koblingen til den bider, og i en kvik bevægelse gå fra bremse til speeder, hvilket ikke bør få bilen til at rulle meget tilbage.
Mange nyere biler i dag har ”hill assist”, som holder bilen stille, uden du skal have foden på bremsen. Dermed skal du ikke lave det hurtige skift fra bremse til speeder, og du kan i stedet fokusere på at finde koblingspunktet når du skal fremad.
Hvis ikke du har hill assist og holder på en stejl bakke, kan du også vælge at tage håndbremsen i brug. På den måde kan du langsomt finde koblingspunktet med koblingspedalen og let speederfod. Når koblingen bider, kan du langsomt frigøre håndbremsen, og bilen vil være i bevægelse uden at trille baglæns.
Når du for eksempel cruiser i sjette gear ved hastigheder omkring 60-70 km/t, kan det være fristende, at smide speederen i bund, når du skal accelerere. Men lad være med det.
Dette gælder især, hvis du har en momentstærk motor. Når du kører med lave omdrejninger, og giver meget gas skal der overføres meget moment gennem koblingen. Hvis det moment er lidt for højt, vil koblingen skride en lille smule.
Hvis du gearer ned, er omdrejningerne højere, og det mindsker sliddet på koblingen, når du accelererer.
Den sidste ting, du ikke bør gøre i en bil med manuelt gear, er ret indlysende, men alligevel en dårlig vane for mange bilister; at hvile foden på koblingspedalen.
Ligesom ved punkt to skubber du udtrykkerlejet mod trykfodens fingre. Og selvom det måske kun er lidt, når du hviler foden, er det alligevel nok til at føre til unødigt slid af lejet.
LÆS OGSÅ | Brugttest: Spar penge på en gammel taxa og skyd genvej til mere luksus
Når du hviler foden på koblingspedalen, slider du også på selve koblingen, da der skabes friktionsvarme mellem trykfod og svinghjul og koblingspladen.
Vænner du dig af med de ovenstående fem dårlige vaner, kan du på sigt spare mange penge på reparationer.
Artiklen er skrevet med udgangspunkt i en video fra Youtube-kanalen Engineering Explained.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.