GuideTips og tricks

Vigtig viden: 5 ting du aldrig må gøre i en bil med manuelt gear

Af i Guide, Tips og tricks
Vidste du, at dine dårlige vaner bag rattet kan blive dyre i længden? Vi giver dig her fem dårlige vaner, som kan skade en bil med manuel gearkasse.

Tekst: Simon Hallenslev | Dato: 8. april 2019

Nyudklækkede trafikanter har kørelærerens ord i dugfrisk erindring, mens de erfarne kører lidt mere på gefühl og selvlært teknik. Derfor er de erfarne bilister typisk også dem, der har flest dårlige vaner bag et rat.

Selvom de erfarne bilister måske besidder et bedre overblik samt en anden ro bag et rat, kan nogle af de selvlærte vaner være rigtig dårlige for bilens mekanik.

LÆS OGSÅ | Tør jeg købe en bil med automatgear?

Vi giver dig her fem vaner, som du skal lægge fra dig, hvis du kører i en bil med manuel gearkasse. Måske du slider mere på din kobling og gearkasse, end du gik og troede? Læs med og find ud af det.

5 ting du aldrig må gøre i en bil med manuelt gear

1: Hvil ikke hånden på gearstangen

Når du trykker koblingen ned og skifter gear, presser du en skiftemekanisme – også kaldet skiftegaflen – mod en roterende skiftemuffe. Muffen skubber en synkroniserings-ring (syncromesh) mod et gearhjul og låser muffe, gearhjul og aksel sammen.

Når du hviler hånden på gearstangen under kørsel, presser du skiftegaflen mod den roterende muffe. Dette betyder naturligvis, at skiftegaflen og muffen slides unødigt.

LÆS OGSÅ | Regler og gode råd: Derfor skal du skifte til sommerdæk

Hvis du kun rører gearstangen, når der faktisk skal skiftes gear, skubbes skiftegaflen kun mod tandhjulet til gearet er valgt og koblingen slippes. Dermed minimeres slid. Faktisk står det i mange manualer og instruktionsbøger, at du bør undgå at hvile hånden på gearstangen.

Et andet rationelt argument er selvfølgelig, at du bør holde begge hænder på rattet under kørsel.

2: Lad ikke bilen stå i gear ved lydskryds

Mange har den dårlige vane at lade bilen stå i gear med koblingen nede, når man holder for rødt ved et lyskryds. Dette bør klart undgås.

Den tekniske forklaring er ganske kort, at du med koblingen nede trykker udtrykkerlejet ind mod fingrene på trykfoden, der dermed løftes væk fra selve koblingspladen. Dette frigør koblingen, og dermed gearkassens aksel fra motoren.

LÆS OGSÅ | Test dig selv: Passer dit behov til en elbil?

Når du holder for rødt med bilen i gear uden at være i bevægelse, trykker du altså udtrykkerlejet mod trykfodens fingre, hvilket slider på lejet. Hvis du kun har koblingen nede ved gearskift giver det god mening, at lejet udsættes for mindst mulig slid.

Smid derfor bilen i frigear, når du holder for rødt. Det er også eneste måde, at start/stop-systemet fungerer.

Faktisk er der på nogle motorer også set nedbrud af et leje længere inde i motoren, hvis ejeren holder koblingen nede ved hvert lyskryds. Og det koster dyrt.

5 ting du aldrig må gøre i en bil med manuelt gear

3: Brug ikke koblingen til at holde bilen på en bakke

Dette giver egentlig god mening at undlade. Alligevel har folk for vane at bruge koblingspunktet til at afholde bilen fra at rulle baglæns, når man holder på en bakke.

Hvis du gør det, brænder du friktionsmaterialet af på din koblingsplade. Dette sker, fordi din koblingsplade står stille, mens svinghjul og trykfod roterer på begge sider af koblingspladen. Desuden belaster du også udrykkerlejet.

LÆS OGSÅ | Livsfarlig airbagfejl: 3.600 danske biler tilbagekaldes

Du bør derfor holde bilen i frigear og foden på bremsen. Når du skal op ad bakken, kan du smide bilen i gear og lette lidt på koblingen til den bider, og i en kvik bevægelse gå fra bremse til speeder, hvilket ikke bør få bilen til at rulle meget tilbage.

Mange nyere biler i dag har ”hill assist”, som holder bilen stille, uden du skal have foden på bremsen. Dermed skal du ikke lave det hurtige skift fra bremse til speeder, og du kan i stedet fokusere på at finde koblingspunktet når du skal fremad.

Hvis ikke du har hill assist og holder på en stejl bakke, kan du også vælge at tage håndbremsen i brug. På den måde kan du langsomt finde koblingspunktet med koblingspedalen og let speederfod. Når koblingen bider, kan du langsomt frigøre håndbremsen, og bilen vil være i bevægelse uden at trille baglæns.

4: Undgå for meget gas ved lave omdrejninger

Når du for eksempel cruiser i sjette gear ved hastigheder omkring 60-70 km/t, kan det være fristende, at smide speederen i bund, når du skal accelerere. Men lad være med det.

Dette gælder især, hvis du har en momentstærk motor. Når du kører med lave omdrejninger, og giver meget gas skal der overføres meget moment gennem koblingen. Hvis det moment er lidt for højt, vil koblingen skride en lille smule.

Hvis du gearer ned, er omdrejningerne højere, og det mindsker sliddet på koblingen, når du accelererer.

5 ting du aldrig må gøre i en bil med manuelt gear

5: Hvil ikke foden på koblingspedalen

Den sidste ting, du ikke bør gøre i en bil med manuelt gear, er ret indlysende, men alligevel en dårlig vane for mange bilister; at hvile foden på koblingspedalen.

Ligesom ved punkt to skubber du udtrykkerlejet mod trykfodens fingre. Og selvom det måske kun er lidt, når du hviler foden, er det alligevel nok til at føre til unødigt slid af lejet.

LÆS OGSÅ | Brugttest: Spar penge på en gammel taxa og skyd genvej til mere luksus

Når du hviler foden på koblingspedalen, slider du også på selve koblingen, da der skabes friktionsvarme mellem trykfod og svinghjul og koblingspladen.

Vænner du dig af med de ovenstående fem dårlige vaner, kan du på sigt spare mange penge på reparationer.

Artiklen er skrevet med udgangspunkt i en video fra Youtube-kanalen Engineering Explained.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.