Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Af: Esben Skrumsager / d. 01. august 2017
Vi har fundet fem favoritter fra Bilbasen, der med sikkerhed efterlader et permanent smil på læben.
BMW 635 CSi er hele pakken. Umådelig velproportioneret, overraskende pålidelig og, vigtigst af alt, så er det en seks-cylindret køremaskine uden lige. Kort sagt har den store luksus-sedan alt hvad der skal til for at blive en moderne klassiker. Målt op imod mange andre BMW’er fra samme æra, så har 635 CSi endnu ikke ramt klassiker-tinderne. Derfor er det også stadigvæk muligt at opstøve flotte, velholdte eksemplarer uden at blive flået.
Her er der for alvor tale om en bil, der var forud for sin tid. Og som ved nærmere eftertanke måske aldrig blev indhentet af den. Citroën SM var hekt igennem unik i sin samtid. Ikke kun på grund af sit futuristiske design, men særligt den store V6 motor, der var lånt hos Maserati og som gjorde SM til en af 70’ernes hurtigste forhjulstrukne biler. De velholdte eksemplarer er efterhånden både sjældne og dyre. Både i indkøb og vedligehold.
Ford Capri måtte vente længe på sin klassikerstatus, men nu er den flotte fastback efterhånden en af de mere efterspurgte youngtimers. Det gælder særligt de ‘store’ modeller 2.8 og 3.0 V6 motor, men i stigende grad også de mindre fire-cylindrede, der stadig er til at komme i nærheden af. Ford Capri var 70’ernes sporty og sjove alternativ til de mere kedelige sedans, men måtte i sidste ende selv se sig slået af det næste kuld af klassikere; de evigt populære hot hatchbacks anført af VW Golf II GTi, Peugeot 205 GTi og Ford Escort XR3.
Når man taler om solen, så skinner den. VW havde sådan set allerede ramt plet med deres GTi-version af den første Golf, men de formåede alligevel at hæve overliggeren med den evigt populære Mk II GTi 16V. Den kan ganske enkelt det hele. Urimeligt sjov at køre i, perfekt afbalanceret, relativt økonomisk og nærmest umulig at slide op. Det er forståeligt, at Golf II GTi 16V både var en af de mest begærede hatchback i 80’erne og stadig er det i dag. Hvis der skal udråbes en moderne klassiker over alle moderne klassikere, så er det her et godt bud.
Endnu en af 80’ernes legendariske GTi hatchbacks. Den her med fransk signatur og italiensk design af Pininfarina. Peugeot 205 GTi var en af de få biler i klassen, der formåede at byde Golf II GTi op til dans, og op igennem 80’erne kørte de to parløb mod hatchback-tronen. Peugeot 205 GTi er lige så fremragende en køremaskine, som den er smuk at kigge på. Og det er ikke tilfældigt, at den i dag er lige så populær som den altid har været. Rendyrket nostalgi, der kun bliver bedre med alderen. Skal det være rigtigt frækt, så lavede styling-firmaet DIMMA på vegne af Peugeot et specielt bodykit til 205 GTi. Sådan en er lige nu også til salg på Bilbasen.
Km: 285.000 (ny motor: 120.000)
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.