BrugtbilGuideKøb & salg

Inden du køber bil: 7 tegn på et dårligt brugtkøb

Af i Brugtbil, Guide, Køb & salg
Uden en mekanikerven kan det være svært at skelne det gode brugtkøb fra det dårlige, når du besigtiger bil. I denne guide giver vi dig syv tegn på, at en bil er en dårlig handel.

Af: Simon Hallenslev / d. 12. august 2019

Sælgeren er flink, bilen er nyvasket og på prøveturen kører den fint. Så er det vel bare at give håndslag og tage hjem til lillemor eller lillefar med det spritnye indkøb – eller hvad?

Vi giver dig i denne artikel syv tegn på, at du bør vende ryggen til den brugte bil, som du er på vej til at købe. Artiklen er skrevet med inspiration fra den altid kompetente Jason Fenske fra Engineering Explained. Læs med og se hvad du skal kigge nøje efter, inden du køber katten i sækken.

LÆS OGSÅ | Vigtig viden: 5 ting du aldrig må gøre i en bil med manuelt gear

1. Røg fra udstødningen

Nyere og moderne biler skal som udgangspunkt aldrig ryge ud af udstødningen. Dog kan en nystartet motor godt udsende lidt hvid damp på en kold vintermorgen, hvilket naturligvis er ganske harmløst.

Dieselbiler af ældre dato kan godt ose lidt, når de har fået lidt kilometer på bagen. Det forhindres i moderne biler med partikelfiltre. Ældre benzinbiler kan også have en let grålig røg, når du træder på speederen. Det betyder, at motoren kører en ”fed” blanding luft og benzin — altså at den bruger mere benzin og mindre luft til forbrænding.

Både dieselos og grålig røg fra benzinmotorer er et tegn på, at motoren har en ufuldstændig forbrænding. Mens det typisk er et tegn på en halv-træt motor, er det ikke nødvendigvis et tegn på en snarlig død. Det kan også forårsages af noget så simpelt som et tilstoppet luftfilter eller et tændrør i udu.

LÆS OGSÅ | Regler og gode råd: Derfor skal du skifte til sommerdæk

Har bilen en tyk, hvid og skylignende røg når motoren er varm, er det straks mere alvorligt. Det indikerer nemlig, at kølervæske har fundet vej til forbrændingskammeret, hvilket kan ske gennem en revnet motorblok, et revnet topstykke eller i bedste fald en revnet toppakning. Alle er reparationer, der ligger i den rigtig dyre ende.

Udsender bilen en blålig røg, indikerer det, at der ryger olie med i forbrændingskammeret. Det kan være forårsaget af slidte stempelringe eller ventilstammepakninger, der ikke længere forsegler ordentligt. Selvom selve ringene og pakningerne er billige i indkøb, kan de hurtigt blive smådyre i mandetimer at skifte.

Inden du køber guide

2. Væskespild

Når du er ude for at kigge bil, kommer du ikke udenom at skulle åbne kølerhjelmen. Og selvom det kan føles fjollet, når man ingen teknisk viden har om biler, så kan selv det utrænede øje finde tegn på fejl.

Start med at åbne hjelmen inden prøvekørsel. Sælgeren kan have rengjort motorrummet til lejligheden, men det må du ikke lade dig narre af. Se om slanger og remme synes mørnede, og om der er tegn på væskespild. Et trick kan også være at kigge på motorhjelmens underside for at se, om noget er sprøjtet op og har sat mærker på varmeskjoldet.

LÆS OGSÅ | Mange lange kilometer: 3 biler der har kørt jorden rundt 18 gange

Tag dernæst en god og lang prøvetur. Motoren skal nå at blive ordentlig varm og skal undervejs på turen også gerne have nogle omdrejninger.

Efter køreturen skal du åbne kølerhjelmen igen. Er der opstået nyt væskespild efter din prøvetur? Kig under motoren og på jorden om bilen skulle have smidt kølervæske, eller om der er tegn på oliespild på og omkring selve motoren. Alt i motorrummet skal se ud, som før du tog prøveturen.

3. Misfarvet olie

Tjek olien både før og efter din prøvetur. Fornemmer du, at olien fremstår støvet eller mælket i farven, indikerer det, at motoren har fået kølervæske i olien.

Det kan — som nævnt under første punkt — skyldes en revne i enten motorblok, topstykke eller toppakning. Olien skal se ensartet ud både før og efter prøveturen.

Inden du køber guide

4. Meget rust

I Danmark er vi meget glade for at smide salt på vejen, så snart der bare dufter af rimfrost. Nok er vi glade for ikke at ryge i grøften på en isglat vej, men salten sætter sig i bilerne og forårsager rust.

Lidt overflade rust hist og pist bør ikke være nok til, at du vender om på hælen og dropper bilen, hvis du handler på budget. Hvad værre er, er rusten under bilen. Tjek særligt affjedringen og bærende dele samt selve rammen af bilen.

Det er de færreste, der har mulighed for at smide bilen på en lift, når man står i en købssituation. En smart trick udenom liften er, at sætte sin mobil til at filme med lommelygten tændt og så filme bilens underside – eventuelt med en selfiestick, så du ikke skal ned på knæ.

Inden du køber guide

5. Fejl i motorkode

Det er efterhånden lang tid siden, at en motor bare var en motor. I dag er det ligeså meget en computer, som det er en motor. I alle moderne biler er motoren proppet med koder, der konstant analyserer diverse værdier i motoren.

Når en bil i dag har fejl, vil det med andre ord stå i computerkoder – og de koder behøver ikke at være forbeholdt din mekaniker. Internettet er din ven, og i dag kan du købe fejlkodelæsere for overskuelige summer.

LÆS OGSÅ | Brugttest af BMW 3-serie: Det skal du tjekke før køb

Det du skal kigge efter, er en OBD2 læser. I dag kan du købe dem som Bluetooth-stik, der blot skal tilsluttes bilen, hvorefter du fejlsøger fra din smartphone. En fejlkodelæser af rimelig kvalitet koster mellem 200 og 500 kroner.

En fejlkode er ikke nødvendigvis verdens undergang, og kan være noget så simpelt som et løstsiddende stik. Omvendt er en bil uden fejlkoder heller ikke en garanti for, at bilen er sund og rask. Fejlkodelæseren kan dog være en god indikator for større problemer. Hvis bilen du overvejer at købe har en fejlkode eller to, kan du slå koden op på nettet og læse dig til, hvor alvorlig den er.

6. Restgæld og kilometerfusk

Der findes i dag flere danske hjemmesider, hvor du kan taste bilens nummerplade eller stelnummer ind og få et overblik over kilometertal, restgæld og syn.

Er der restgæld i bilen, kan du risikere, at det er dig, der kommer til at hænge på den. Bedst er det derfor, at sælger får indfriet gælden før salg. Når lånet er betalt tilbage, skal kreditor kontakte Tinglysningsretten og få dem til at fjerne den registrerede gæld i bilen.

Når du alligevel er inde og tjekke efter restgæld, bør du også kigge efter uoverensstemmelser i kilometertallet. Havde bilen ved forrige syn kørt 150.000 kilometer, men kun 100.000 kilometer når du besigtiger den, lugter det meget af kilometerfusk.

Inden du køber guide

7. Garanti og service

Køber du en lettere brugt bil, som stadig er dækket ind under fabriksgaranti, er det essentielt, at du gennemtjekker bilens servicehistorik. Et manglende stempel kan betyde, at bilforhandleren er i sin gode ret til at nægte dig garantidækkede reparationer.

Det er ikke så vigtigt, at bilens service er udført på bilforhandlerens egne mærkeværksteder — det må de nemlig ikke kræve. Det eneste du skal være opmærksom på, hvis service ikke er udført på mærkeværksted, er at du har fuldt beviskrav.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse slår fast: Her er de mest pålidelige biler

Er bilen serviceret på et frit værksted, skal du derfor kunne dokumentere samtlige service — og hvad der er foretaget på disse — hvis bilen skal have foretaget en garantireparation.

Og det er ikke så uvæsentligt endda, fordi bilforhandleren ikke er forpligtet til at dække fejl under garantien, hvis der er mistanke om at fejlen er opstået på grund af manglende eller fejlagtig vedligeholdelse i forhold til kravene i servicebogen.

Hvis bilen har mangelfuld dokumentation for service og værkstedsbesøg, eller hvis disse er foretaget hos utroværdige værksteder, kan det ramme dig i sidste ende.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.