Tonale er Alfa Romeos nye våben mod Audi Q3 og BMW X1
Den nye SUV fra Alfa Romeo. Tonale kommer som første Alfa Romeo som hybrid og plug-in-hybrid – kræfterne strækker sig fra 130 til 275 hk
Var man så heldig at besøge biludstillingen i Genève i foråret 2019, kunne man på Alfa Romeo-standen møde SUV-konceptbilen Tonale Concept. En konceptbil som hurtigst muligt skulle blive en produktionsklar model, hvis Alfa Romeo vidste, hvad der var godt for dem selv.
Det vidste italienerne helt sikkert. En kompakt-til-mellemstor SUV er uundværlig for et bilmærke, og det var den allerede tilbage i 2019. Men Alfa Romeo er ikke et bilmærke uden problemer, og med Alfa Romeo (og Fiat) som en del af den store Stellantis-koncern gik Tonale-projektet langsomt videre.
I dag er en stor dag for Alfa Romeo. Tonale er efter tre år ikke længere et fatamorgana, men en ægte bil. Tonale debuterer som den vigtigste brik i Alfa Romeo-puslespillet i mange år. Og som den første Alfa Romeo kan SUV’en fås som både hybrid og plug-in-hybrid. Fagre nye – og meget tiltrængte – verden.
Større end de andre i klassen
Tonale er helt tydeligt en Alfa Romeo. Bløde kurver og for- og baglygter med tydelig signatur med tre LED-segmenter i hver side. Grillen, formet som det klassiske scudetto (italiensk for skjold), virker næsten tilbageholdende i forhold til det, der pryder mange modeller fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. Det er en ros til designerne, hvis du skulle være i tvivl.
Med en længde på 453 cm er Tonale en lidt større SUV end de væsentligste konkurrenter. Audi Q3 måler 448 cm, mens Mercedes-Benz GLA er markant mindre med sine 441 cm. BMW X1, som vi snart ser en helt ny af, hopper ind mellem de to med sine 445 cm.
Tonale går til konkurrenterne med de største skærme i klassen. Altså, ikke sideskærme, men digitale skærme i kabinen. Instrumenteringen er med en skærm på 12,3″ og infotainmentsystemet, som er det første med internetbaseret opbygning og opdatering, har en skærm på 10,25″.
Plug-in-hybrid med 275 hk
Alfa Romeo har store forventninger til sin nye stjerne. For at give den de bedste chancer, kommer den med et, for Alfa Romeo, bredt motorprogram. En ny 1,5-liters benzinmotor med 48V-teknik fås med enten 130 eller 160 hk (elmotor med 15 kW og 55 Nm, som kan drive bilen selvstændigt). Og stik mod hvad mange andre mærker gør for tiden, er der en ny dieselmotor på 1,6 liter med 130 hk.
Stjernen i modelprogrammet er imidlertid plug-in-hybriden. Med 275 hk og firehjulstræk er den markant kraftigere motoriseret end konkurrenterne, hvor Audi Q3 eksempelvis stiller med 245 hk. Men der er grund til at være skeptisk: benzinmotoren er en motor på blot 1,3 liter, og det overlader meget til den elektriske del af drivlinjen.
Batteriet, med en kapacitet på 15,5 kWh, giver op til 80 kilometer på en opladning. Men her er der tale om WLTP-tal for ren bykørsel, og tallet for blandet kørsel er 60 kilometer.
Alfa Romeo sender Tonale ud med et par gulerødder, som vi ser frem til at bide i. Tonale har klassens mest direkte styretøj (udveksling 13,6), Brembo-bremser, mulighed for adaptiv undervogn – og elektronisk spærredifferentiale i udgaverne med forhjulstræk. Der er grund til at tro, at Tonale bliver en sjovere bil at køre end konkurrenterne.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.