Det er en urimelig verden, hvis man gerne vil have en ny bil med benzinmotor. For det første skal er det blevet rigtig svært at finde en, fordi biler med forbrændingsmotor udgår på stribe i Danmark. For det andet er priserne ved at være så ublu, at kun de mest dedikerede har lyst til at betale.
På positiv-siden for den nye, anden generation Volkswagen T-Roc er det faktum, at den overhovedet kommer på markedet i Danmark. Så har man i hvert fald muligheden for at købe en helt ny model med benzinmotor. Ikke så positivt er det, at T-Roc-basisudgaven koster 389.995 kr.
Lidt historie omkring T-Roc-priserne: den kompakte crossover landede i Danmark i 2018 til priser fra 239.990 kr. I starten af 2022 var det så tid til et facelift - og et gevaldigt prishop til mindst 299.995 kr. Ja, hvis bare den nye T-Roc kunne fås til 299.995 kr.
Især europæiske bilproducenter har i rigtig mange tilfælde skruet priserne på biler med forbrændingsmotor rigtig meget op i de senere år, så skal man have en bil i klasse med T-Roc til lavere pris, skal man se på eksempelvis Mazda CX-30 til priser fra 270.000 kr.









Basismodel med 1,5'er med 116 hestekræfter
Så T-Roc er blevet 90.000 kr. dyrere end i starten af 2022? Både ja og nej. Ja til at den billigste er steget med 90.000 kr., men nej til at man får det samme for flere penge i forhold til 2022.
I 2022 debuterede den faceliftede T-Roc med en 1-liters turbobenzinmotor med 110 hestekræfter og manuel gearkasse. Der skulle betales ekstra for ting som bakkamera og varme i rattet. Det skal der trods alt ikke længere i den billigste T-Roc, der hedder T-Roc Life 1,5 eTSI DSG med 116 hestekræfter.
1,5? Ja, T-Roc generation to i basisudgaven har en betydeligt større benzinmotor på 1,5 liter med fire cylindre og mildhybrid-system. Og automatisk dobbeltkoblingsgearkasse har nu selv den billigste - altså, den der koster 389.995 kr. Den er 50.000 kr. dyrere end den større elbil ID.4 Move+ med 286 hestekræfter. ID.4 må kun trække 1.000 kilo på en trækkrog, mens T-Roc, alt efter version, klarer op til 1.500 kilo.

20.000 kr. ekstra for 150 hestekræfter
Standardudstyret tæller 16" alufælge, LED-lygter, tagræling, infotainment med 12,9" touchscreen, trådløs opladning af smartphones, adaptiv fartpilot, forsæder med el-justerbar lændestøtte, automatisk klimanlæg (kun en zone) og variabel bagagerumsbund.
For 20.000 kr. (til 409.995 kr.) ekstra laver man en opgradering til en udgave af motoren med 150 hestekræfter, og Assistentpakken med nøglefri betjening, tyverialarm og automatisk parkeringssystem koster 16.995 kr.
150 hestekræfter er standard på de højere udstyrsniveauer Style og R-Line, men så er prisen også henholdsvis 459.995 kr. og 469.995 kr.
T-Roc Style har blandt andet 17" alufælge, LED Performance-forlygter, ErgoActive-forsæder med massage, køreindstillinger, nøglefri betjening, automatisk klimaanlæg med tre zoner, el-betjent bagklap, stemningsbelysning og automatisk parkeringssystem.
T-Roc R-Line har, udover specielle stylingelementer, sportsundervogn og 18" alufælge, et udstyrsniveau, der svarer til Style. Adaptive matrix-LED-forlygter er desværre endt på listen over ekstraudstyr til 9.995 kr. (til Style og R-Line.
Der ligger det sammen med panoramasoltag (24.995 kr.), Harman Kardon-lydanlæg (12.995 kr. - Style og R-Line) og Assistentpakke Plus med 360 graders kamera og head-up display (19.995 kr. - Style og R-Line). Trækkrog koster 16.995 kr., men så er den til gengæld indbygget og elektrisk svingbar, så den kan skjules under kofangeren.