Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
TEKST Jacob Dalby FOTO Lars Krogsgaard & Simon Hallenslev
Årets Brugtbil 2024 er netop afsløret og vinderen af det hele er den populære og fuldt elektriske Skoda Enyaq. På Bilbasen er interessen høj og den bliver kun endnu højere med den fine titel på CV’et.
Skoda Enyaq vinder finalen foran Cupra Born, Skoda Octavia, VW ID.4 og Ford Kuga i dén rækkefølge. Med 200 point fra jurymedlemmerne er Skodaen klar favorit sammenlignet med søsteren på samme platform, VW ID.4 med, kun 80 point.
Men hvordan kan det nu være. Bilerne er bygget på samme platform og med stort set samme teknik, så hvorfor vinder Skodaen med så stor margin til VW? Vil “man” ikke hellere have en VW end en Skoda? Det prøver vi at finde ud af i artiklen her.
Skoda Enyaq høster hele ni førstepladser fra de 17 jurymedlemmer – herunder var Enyaq også vinder af afstemningen på Bilbasens facebook. Til sammenligning var der kun ét enkelt jurymedlem, der mener, at VW ID.4 burde vinde titlen som Årets Brugtbil 2024. Det er bemærkelsesværdigt.
LÆS OGSÅ | Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024
Når vi ser på baggrundsdata på de to søstre, er der slående ligheder. Prisen for at servicere de to er stort set ens og det samme er gældende for, hvor lang tid det tager for forhandlerne at sælge de to biler.
Dernæst er de bygget på samme platform, de har stort set samme rækkevidde og de lader batteriet lige hurtigt.
Der er i øvrigt over 400 til salg af både Enyaq og ID.4 på Bilbasen og brugerne, der har ejet et eksemplar, vurderer dem nærmest ens med 4,8 til Enyaq og 4,7 til ID.4 ud af fem mulige.
Gennemsnitsprisen for bilerne, der er til salg på Bilbasen, er størst for Enyaq med 338.000 kr. mod en gennemsnitspris på 319.000 kr. for ID.4 Og slutteligt er Skoda Enyaq faldet 6,9% i 2024 hvor ID.4 kun er faldet med 5,8%
På størrelsen har Enyaq en lille overhånd, dog. Den er en smule større ift. længde og bredde og har desuden et større bagagerum.
Data er én ting, men de subjektive holdninger vejer ofte mindst lige så tungt. Vi har spurgt jurymedlemmerne, der har Skoda Enyaq som vinder, hvorfor valget faldt på Skoda frem for VW.
Yasser Abaiji – Teknisk konsulent, FDM
“For mig er det indretningen af kabinen, knapperne på rattet som fungerer bedre end haptiske knapper, kontakter til el-ruder (ID.4 har kun to og en ‘rear switch’) og anvendelsen af klimaanlægget (betjenes på skærmen i Enyaq men slider på ID.4).”
“Derudover er designet klassisk Skoda, og bilen ”ligner ikke en elbil”.”
Mikkel Thomsager – Chefredaktør, Bil Magasinet
“Teknisk set står Skoda Enyaq ikke over ID.4, selv om visse steder i kabinen føles som om, Skoda fremstår med en bedre materialefinish. Men først og fremmest ligner Enyaq en Skoda, som vi kender den, mens ID.4 ligner en fremtids-VW med ringe DNA-forbindelse til tidligere modeller. Det tror jeg gør forskellen.”
Henrik Dreboldt – Kuffert & Kørehandsker
“For mig er det ret subjektivt, for drivlinjerne er jo ens. Men designet er langt mere elegant på Skodaen. Den har flere små praktiske detaljer fra Simply Clever Skoda-skuffe. Enyaq er ofte marginalt billigere, og så er kabinen mindre søbet i pianolak og har flere fysiske knapper. Summen af de mange småting gør den i mine øjne markant mere interessant.”
Steen Bachmann – Ekstern redaktionschef, Bil Magasinet
“ID.4 er et glimrende brugtkøb – vi har testet den både som ny og brugt, og kan anbefale den. I et mindre barsk felt ville den bestemt have en chance for top tre, men når der kun er mulighed for at uddele point til de tre bedste i top fem i finalen, vil jeg give mine point til Enyaq og Cupra Born. Det er noget med designet, der efter min mening er mere klodset i forhold til de to andre.”
Summa summarum er der altså ikke noget teknisk, der taler for Enyaq frem for ID.4. Det er op til dig at vurdere, om du bedst kan lide at se på, føle på og betjene Enyaq eller ID.4.
Personligt er jeg i øvrigt enig. Skal en af de to stå i min indkørsel, bliver det også Skodaen. Og lad det være en opfordring. Hvis du stadig hænger fast i, at der er mere prestige i en VW frem for en Skoda, er der stor risiko for, at du snyder dig selv.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.