Autoindeks
maj 15, 2018

Åh nej: Her er mærkerne med de mest utilfredse bilejere

Mere end 36.000 danske bilejere har stemt, og nu ligger resultatet i årets AutoIndex klart. Her kan du se, hvilke biler ejerne er mest trætte af.

Af: Esben Skrumsager  / d. 15. maj 2018

Generelt er vi danskere rigtig glade for at være bilejere. Men ifølge FDM’s AutoIndex er det ikke alle bilejerne, der er lige glade for den firehjulede følgesvend.

Den gennemsnitlige tilfredshed blandt de danske bilejere har faktisk aldrig været højere, siden FDM’s årlige AutoIndex-undersøgelse blev udført første gang i 2003. Det skriver FDM.dk.

LÆS OGSÅ: Stor undersøgelse: Her er de mest fejlfrie brugte biler

Autoindeks: Årets Bil i Danmark stormer frem

Årets højdespringer er Seat, der stiger med 2,8 procent og hopper op på en plads som nummer 11 fra en plads sidste år som nummer 20. Gennemsnittet er steget med 0,7 procent.

– Det er svært at komme med en direkte årsag til Seats fremgang, men bilmærket har oplevet stor medvind på det seneste og er bl.a. kåret som årets bil i Danmark 2018 med den nye Arona. Det er givetvis en del af forklaringen, siger Søren W. Rasmussen til FDM.dk.

På trods af den store stigning i tilfredsheden var det dog ikke nok til, at Seat kunne rykke op blandt mærkerne med de mest tilfredse ejere.

Værst står det dog til for Renault, Mitsubishi og Fiat, der indtager bunden.

I årets AutoIndex er der kun 21 mærker med, da Alfa Romeo er skredet i svinget. Der er simpelthen ikke er nok ejere, der har deltaget i undersøgelsen.

Du kan se de dårligst placerede bilmærker i tabellen herover. Hvis du er mere interesseret i de bilmærker, der har klaret sig bedst, kan du se dem lige her: Her er bilmærkerne med de mest tilfredse ejere.

LÆS OGSÅ: Seat Arona: Vi kører Årets Bil i Danmark 2018

LÆS OGSÅ: Har BMW 520d problemer med kæden?

 

Autoindeks

Tilfredsheden med bilmærkerne er en sum af fire kategorier, der vægtes således:

  • Bilens komfort og kvalitet, 40 procent.
  • Forhandlerens kompetencer, 20 procent.
  • Værkstedets kompetencer, 20 procent.
  • Loyalitet over for bilmærket, 20 procent.
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS