Hongqi varmer op til flere danske premierer
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Vi har haft en snak med Finn Kristensen, som er bestyrelsesmedlem og webmaster hos Historisk Motor Sport Danmark (HMS). Finn havde som barn drengeværelset tapetseret med plakater af fede racerbiler – og han drømte lige som mange andre om, at han en skønne dag skulle blive racerkører. Det blev han! Ikke på fuld tid, men i sin fritid!
Finn udtaler, at motorsport er for alle med benzin i blodet og lidt penge på lommen. Det er nemlig ikke gratis at være motorsportsentusiast – og især ikke med en forkærlighed til historiske racerbiler.
Vi havde en lille snak med Finn omkring HMS’ passion for fart, klassiske racerbiler og lugten af benzin. Vi fik også lidt gode råd med på vejen om, hvordan man kickstarter sine racerbilsdrømme. Læs med her!
HMS startede som en fraktion af Dansk Veteranbil Klub i 1988, hvor nogle medlemmer ønskede at bruge deres biler til mere sportslige aktiviteter. Den nye klub blev døbt Historisk Sports Sektion (HSS) og var for dem, der ønskede at køre stærkt i stedet for at spise sandkage, griner Finn.
Klubben voksede i antal medlemmer og aktiviteter og blev i 1997 omdannet til en selvstændig motorsportsklub med navnet ”Historisk Motor Sport Danmark” (HMS). De kunne derfor fejre 25-års-jubilæum i år.
Da sandkagen var børstet af sæderne, blev de første løb afholdt på aflukkede landeveje i Nordsjælland – f.eks. på Grønholt Flyveplads og afspærrede p-pladser, hvor de fartglade klubstiftere havde bopæl. I dag har klubben medlemmer fra hele landet.
Finn fortæller os, at der overordnet findes to typer af løb inden for historisk motorsport: Baneløb og vejsport. Kort fortalt adskiller de sig ved, om man kører på bane eller almindelig afspærrede vej. Det kræver banelicens at køre på bane, og minimum rallylicens til vejsport, før man må deltage, tilføjer han.
Finn og hans Ford Escort RS 2000 er til vejsport – og ifølge ham finder man den bedste ”hillclimb”-strækning i Danmark i Munkebjerg ved Vejle med en stigning på 89 højdemeter.
”HMS er for fartglade bilentusiaster, der kan lide at køre stærkt i biler uden for meget lir og nymodens teknologi”, siger han kort og kontant. Han bryder sig faktisk ikke meget om Formel 1-løb, da han mener, at bilernes overdrevne teknologi er kørt helt af sporet. ”Det er simpelthen for kedeligt at se på”, tilføjer han.
Der er adgangskrav for at blive aktivt medlem. Da HMS kun består af historiske racerbiler, skal man eje en racerbil med min. 30 år på bagen. Eller vælge klassen Youngtimer, hvor de skal være min 15 år. Dette kan være en meget bekostelig affære, så det er om at kende sit budget og ambitionsniveau, siger Finn. Klubben har i dag 432 medlemmer – heriblandt HKH Prins Joakim, som kører en Ford Cortina fra 60’erne.
Han tilføjer, at klubben også har kvindelige medlemmer, men at man gerne så, at flere kom til. F.eks. er en kvinde ved navn Charlotte Engell medlem af klubben – og hun opnår meget ”street credit”, når hun stiller op til baneløb i sin perlemorsfarvet Ford Lotus, siger Finn opfordrende.
Vi var så heldige at få lidt eksperttips til, hvordan man kickstarter sin racerkøredrøm. Da en klassisk racerbil, som dem der deltager i Københavns Grand Prix, kan koste flere hundrede tusinde kr. – Og det kan virke afskrækkende for mange, mener Finn. Et godt sted at starte er derfor i Vejsport f.eks. med en Golf GTI fra start-80’erne eller en Opel Kadett. De kan fås i prislejet 20.000-60.000 kr. Derudover skal man have en 3-punkts-sikkerhedssele, en brandslukker og en hjelm – men så er man også køreklar for langt under 100.000 kr., garanterer Finn. Ydermere anbefaler han, at man deltager i klubbens vejsportskursus, som bliver afholdt på Turø kro i foråret. Her møder man op med sin bil og får gennemgået praktisk teori og får ture på kontrolleret køreteknisk bane.
Men man kan også starte med at blive gratis medlem i HMS i deres officialkorps, som hjælper med at afvikle løb. Finn mener, at dette er en oplagt mulighed, hvis man vil teste sine racerbilsdrømme, før man investerer i en racerbil. Ydermere er deres officialkorps vigtigt i forbindelse med løb, da de ikke kan afholdes uden dem. Og hos HMS ville man blive mere end glade for at få flere tilknyttet officialkorpset, udtaler Finn.
Har du fået blod på tanden, så læs mere om klubben eller find dig en brugt Golf GTI eller Opel Kadett her på BilBasen!
Vi takker Finn Kristensen for snakken og ønsker klubben god fest til deres årlige præmiefest, som løber af stablen den 16. november!
Har du nogle tips til, hvordan man kommer i gang med at udleve sine racerbilsdrømme – så del dem gerne med os her!
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.