Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Tekst & foto: Esben Skrumsager | Video: Anders Berner | Dato: 16. maj 2019
Slut med slave-benzin. Den billige oktan 92 har i mange år været en mulighed for dig, der gerne ville spare et par øre på en liter benzin til din plæneklipper. Men hos energiselskabet OK, der har landets største netværk af tankstationer, afliver man nu 92-knappen på alle benzinstandere:
– Vi udfaser oktan 92, fordi færre og færre kunder efterspørger produktet. De seneste 10 år er vores salg af 92 halveret, og tendensen er fortsat nedadgående. Så vi vurderer, at produktet inden for en kort årrække er helt udfaset, forklarer salgsdirektør hos OK, Anders Knudsen.
I stedet bliver standerne pumpet op med oktan 100. Det sker, fordi mange moderne motorer ifølge energiselskabet kan have gavn af et højt oktantal. Men hvad betyder det i virkeligheden? Det har vi sat os for teste.
Før vi går til testen, skal vi lige have det grundlæggende på plads; hvad dækker oktantallet over? Det forklarer motorekspert og softwareudvikler hos JR Autoteknik, Peter Herstad, som også står for at måle effekten på vores to testbiler.
– Et oktantal er et standardmål for benzinens egenskaber. Jo højere oktantallet er, desto mere komprimering kan brændstoffet modstå, før det selvantænder. Oktan 92 antænder altså hurtigere end oktan 95 og oktan 100, forklarer Peter Herstad og uddyber, hvorfor det giver en dårligere ydeevne:
– Der sidder noglesensorer i motorblokken, som registrerer, om benzinen selvantænder, hvilket giver noget, der hedder tændingsbanken. Hvis det sker, sænker motoren automatisk effekten, og dermed yder motoren dårligere. Så jo højere oktantallet er, desto mere effektiv bliver forbrændingen af benzinen i motoren.
Til testen har vi fået lov til at låne to vidt forskellige familiebiler. Kia Ceed SW og Kia Stinger GT.
I videoen her kan du se, hvordan vi har testet de to biler. Under videoen kan du se resultatet af testen på både Kia Ceed SW og Kia Stinger GT.
På den ene side har vi en helt almindelig Kia Ceed SW med 140 hestekræfter, som vi i en tidligere test af bilen blandt andet har rost til skyerne for et lækkert motorprogram. Men med en moderat mængde hestekræfter vil forskellene på oktantal formodentlig være begrænsede. Derfor nøjes vi med at teste den på de to benzin-typer, som sikkert snart er et eneste, du kan få på din lokale tankstation; oktan 95 og 100.
Kia Ceed SW 140 hk |
|
Oktan 95 | 148,8 hk |
Oktan 100 | 155,2 hk |
Selvom den fra fabrikken kun er opgivet til at have 140 hestekræfter, så præsterer Kia Ceed allerede på oktan 95 altså langt mere end dét. Men med oktan 100 får den yderligere 6,4 hestekræfter. Det er nok de færreste Ceed-ejere, der vil betale ekstra for en god håndfuld hestekræfter, men hvis du er én af de få, kan du trygt påstå, at du synes, din bil kører bedre.
Vi har dog også testet en noget mere potent Kia Stinger GT, som nok vil sætter endnu mere pris på en tankfuld med oktan 100. For med sine seks cylindre og 370 hestekræfter i en 3,3-liters turbomotor er den luksuriøse langtursvogn noget af det mest kraftfulde, du kan få fat i på den sjove side af 800.000 kroner.
TIL SALG | Søg efter Kia Stinger på Bilbasen
Selvom oktan 92 er på vej ud af markedet, har vi i testen af Kia Stinger taget den med for at illustrere, hvor meget bilen svækkes, hvis den bliver udsat for slave-benzinen. Her kan du se resultatet for de tre målinger:
Kia Stinger GT 370 hk |
|
Oktan 92 | 363,7 hk |
Oktan 95 | 369,9 hk |
Oktan 100 | 383,2 hk |
På den laveste oktan leverer den store Stinger altså ikke det, den burde. Til gengæld rammer præstationen plet i forhold til det angivne antal hestekræfter, når den kører på oktan 95. Og forkæler du den med oktan 100, leverer den altså 13 hestekræfter mere, end du har betalt for.
– Det er tydeligt, der er forskel på oktantallet og motorens præstationer. Og hvis jeg havde sådan en Stinger, ville jeg uden tvivl hælde oktan 100 i tanken. Nu har vi testet på to sydkoreanske modeller, men jeg vil vove at påstå, at hvis man tester en moderne tysk turbomotor med direkte indsprøjtning, så vil forskellen være endnu større, da de tyske motorer generelt er mere oktan-følsomme. Så hvis du gerne vil have det bedste ud af din bil, så er det ikke på benzinen, du skal spare, siger Peter Herstad fra JR Autoteknik.
Hvilken bil kører du i – og hvad hælder du i tanken? Deltag i debatten på Facebook.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.