3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Af: Esben Skrumsager / d. 1. juli 2019
Tusindvis af danske bilister har skiftet bilen ud inden sommerferien. Det betyder, at bilsalget i juni måned – efter en periode med politisk uro omkring afgifterne – nu for alvor er tilbage på sporet. Sådan lyder meldingen fra De Danske Bilimportører, der netop har offentliggjort salgstallene for det første halvår af 2019.
Der er sammenlagt solgt 122.220 personbiler, hvilket er en marginal stigning på 1,2 procent i forhold til sidste år. Markedet er således stabilt, selvom der har været betydelige udsving de seneste måneder – både op og ned.
NY BIL | Søg efter biler fra 2019 på Bilbasen
Antallet af solgte biler i årets tre første måneder var betydeligt højere end sidste år, men årsagen var, at der for mange bilmodellers vedkommende var udsigt til en potentiel prisstigning, og at der derfor blev handlet igennem inden 1. april. Prisstigningen udeblev dog efter et politisk indgreb.
– På grund af forventninger om stigende priser i april valgte flere bilkøbere at foretage deres bilkøb i årets første kvartal. Bilsalget har dermed været præget af en del udsving i årets første seks måneder. Det er et godt eksempel på, at bilsalget er meget følsomt overfor ændringer i priserne og politiske uroligheder, udtaler direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Som følge af det høje salg i første kvartal, faldt salget i april og maj måned, mens juni traditionelt blev en måned med et højt salg. Hos bilimportørernes brancheorganisation forventer man en normal efterspørgsel de kommende måneder, mens den grønne dagsorden på Christiansborg kan få positiv indflydelse senere på året:
– Forventningerne til det samlede bilsalg mod slutningen af året er positive. Det skyldes, at der er et voksende fokus på en udskiftning af den gamle bilpark til en ny og grønnere bilpark, skriver organisationen i en pressemeddelelse.
Det mest populære mærke i det første halvår er Volkswagen, som har solgt 16.814 biler. Det er mere end 50 procent højere end andenpladsen, hvor vi finder Peugeot med et salg på 10.115 biler. På tredjepladsen ligger Toyota, med et salg på 9.315 biler.
Hvad angår salgstallene for de enkelte modeller, fordeler populariteten sig helt anderledes. Hverken VW eller Toyota har en model i Top 3, som udgøres af Nissan Qashqai (4.121), Citroen C3 (3.872) og Peugeot 208 (3.537).
De mest populære biler lige nu
Tager vi udgangspunkt i de aktuelle tendenser, har Renault indtaget tronen i juni måned, hvor Renault Clio er solgt i 749 eksemplarer. Den er fulgt tæt af en Nissan Qashqai, som har solgt 653 biler i den forgangne måned. På tredjepladsen finder vi Volkswagen Polo med 586 solgte eksemplarer.
Vil du også køre sommeren i møde med en ny (brugt) bil? Find din næste bil på Bilbasen.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.