maj 24, 2023

BMW i5 er klar! Se de danske priser på den elektriske 5-serie

I 51 år har 5-serie været en vigtig model for BMW og til oktober, kan den for første gang fås som elbil. Vi ser nærmere på BMW i5 og de danske priser.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: BMW PR

BMW har solgt mere end 10 millioner eksemplarer af deres 5-serie i løbet siden 1972 – og så endda i de fleste afskygninger. BMW 5-serie har kørt med legendariske rækkeseksere, brølende V8-motorer og skrigende V10-motorer.

I den seneste generation kunne man for første gang købe 5-serie som plug-in hybrid og til oktober, tager BMW elektrificeringen til næste niveau. Her bliver 5-serie nemlig for første gang 100% elektrisk under navnet i5.

BMW i5 lanceres på det danske marked til oktober til en startpris på 625.822 kr. med specifikationer, der virker lovende!

Strømført sedan

Den første elektriske 5-serie, BMW i5, lanceres indledningsvist i to forskellige varianter, der begge udstyres med et 81,2 kWh batteri.

BMW i5 eDrive40 med baghjulstræk og en ydelse på 340 hk samt 430 Nm med Sport Boost. Bilen accelererer fra 0 til 100 km/t på 6 sekunder og render ud ved 193 km/t. Rækkevidden er op til 582 km, mens forbruget er mellem 15,9 og 19,5 kWh pr. 100 km.

LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk

BMW i5 M60 xDrive er den kraftige variant med 601 hk fra elmotorer på både for- og bagaksel. Dét giver selvfølgelig firehjulstræk og et maksimalt drejningsmoment på hele 820 Nm, hvilket, i rette indstilling, skyder bilen fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Her er rækkevidden 516 km.

Fælles for varianterne er, at de lanceres med en såkaldt Max Range-funktion, hvor rækkevidden kan øges med op til 25 procent ved at begrænse bilens ydelse og hastighed, samt ved at deaktivere udvalgte komfortfunktioner.

AC-opladning foregår med en effekt på op til 22 kW BMW i5 M60 xDrive, hvilket også kan tilvælges til den billigere eDrive40, hvor 11 kW dog er standard. Ladeeffekten ved DC-lynladning er op til 205 kW.

Vokseværk og danske priser

Den nye 5-serie vokser i både højde og drøjde, når man sammenligner med den forgangne syvende generation. Den vokser 97 mm i længden til 5.060 mm, 32 mm i bredden til 1.900 mm samt 36 mm i højden til 1.515 mm.

Akselafstanden øges også med 20 mm til 2.995 mm.

LÆS OGSÅ | Facelift til BMW X5: PHEV med 490 hk

Størrelsen ligger ikke langt fra det, som ærkerivalen Mercedes EQE måler. Priserne adskiller sig til gengæld lidt mere, og det er på den gode måde.

Hvor man skal op og betale lige over 700.000 kr. for den billigste elektriske E-klasse, kan BMW i5 eDrive40 købes for 625.822 kr. med et beskatningsgrundlag på 560.829 kr. Den kan også privatleases med 50.000 kr. i udbetaling for 6.995 kr. pr. måned i 36 måneder.

Vil man op i kadence, starter BMW i5 M60 xDrive i 1.080.500 kr. med et beskatningsgrundlag på 981.827 kr. Den rappe version kan også privatleases med 70.000 kr. i udbetaling til 15.995. kr. pr. måned i 36 måneder.

Diesel er også på trapperne!

Før puristerne rejser sig fra stolene, skal det understreges, at BMW stadigvæk har det, der bedst kan beskrives som en holistisk tilgang til elbiler.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den vildeste BMW nogensinde

Den nye 5-serie bygges på en platform, der accepterer flere drivlinjer fra benzin og diesel til plug-in hybrid og elektrisk: Præcist som det er tilfældet med 4-Serie, der fås som elbil i BMW i4 og 7-Serie, der fås som elbil i BMW i7.

Derfor lanceres BMW i5 på det danske marked i oktober sammen med en spritny BMW 520d Sedan. De opdaterede firecylindrede dieselvarianter yder 197 hk, 400 Nm og har 48V mild hybrid-teknologi, hvilket giver et gennemsnitligt forbrug på 16,7-19,6 km/l.

Priserne på dieselvarianterne er ikke klar endnu, og til foråret 2024 kommer endnu to varianter med plug-in hybrid teknologi. Hos Bilbasen er vi spændte på at få den nye 5-serie i hænderne, når den lander!


Find brugte BMW 5-serie til salg på Bilbasen:

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS