Den kommende BMW X5 bliver den første bilmodel fra Bayern-producenten, hvor man kan vælge mellem hele fem forskellige drivlinjer. Der er de klassiske, benzin og diesel. Så er der "overgangsteknologien", altså plug-in hybriden.
Selvfølgelig kommer den nye X5, den femte generation siden starten i 1999 også som elbil - med navnet iX5 - som tyskerne godt kunne have brugt allerede for år tilbage som konkurrent til Audi (Q8) E-Tron og Mercedes-Benz EQS SUV.
Femte og sidste form for drivkraft er brint. BMW har et samarbejde med Toyota omkring brintteknologier, og iX5 Hydrogen bliver den første brintbil i serieproduktion fra BMW. For at indikere, at en brintbil drives frem af strøm, der er dannet af spaltningen af brint, kommer brintbilen altså også til at hedde iX5 - med tilføjelsen af Hydrogen.



Nein til Neue Klasse
Brintudgaven af X5 har været testet i flere år, og selv om den nye X5 sandsynligvis får sin debut i 2026, så kommer der til at gå endnu nogle år for brintudgaven. BMW oplyser, at iX5 Hydrogen er klar til serieproduktion i 2028. I 2022 lovede BMW, at produktionen ville starte i 2025, men sådan går det altså ikke.
Frem til 2028 fifler BMW videre med teknologien, der består af brændselscellen, brinttanke og en eller flere elmotorer. Samarbejdet med Toyota omfatter hele drivlinjen, som er mere kompakt og langt mere effektivt end vi kender det fra den seneste Toyota Mirai. BMW iX5 Hydrogen kommer på den måde til at dele drivlinje med en eller flere Toyota-modeller.
Den nye X5-generation, som kan skimtes gennem den heftige kamuflage, vil trække kraftigt på designet på den nye iX3. Mens den nye iX3 er baseret på den længe ventede Neue Klasse-arkitektur, er det sandsynligt, at X5-familien, iX5-modellerne inkluderet, kører videre med en opdateret udgave af CLAR-platformen.
Det er svært lige nu at se en dansk fremtid for personbiler på brint. Al dansk aktivitet omkring brinttankstationer er sat i bero, og stationerne har været lukket ned i flere år.