3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Citroën har for nyligt valgt at skille DS fra hovedmærket Citroën. DS har været en succes for det franske mærke, og skal i fremtiden køre sideløbende med Citroëns mere hverdagsagtige biler, og skal tilbyde mere livsstil.
Indtil videre findes der tre DS–modeller af de nyere generationer, hvis man ikke medregner de gamle klassiske DS’ere. Vi gennemgår her de tre modeller, der alle har noget forskelligt at byde på til forskellige priser.
DS3 var den første af de nye livsstilsmodeller fra Citroën. Introduktionen var tilbage i 2010, og i første omgang blev den lille 3–dørs hatchback lanceret med en sprød 1,6–liters benzinturbomotor, der ydede 155 hk. Siden er mindre benzinmotorer samt dieselmotorer stødt til modelprogrammet.
I dag starter Citroën DS3–priserne på BilBasen ved ca. 90.000 kr.
Som næste tal i rækken kom Citroën DS4 i 2011. I den lidt større 5–dørs hatchback var der nu til forskel fra DS3’eren ikke længere fokus på sport. DS4 har høje fjedre og et mere komfortabelt udtryk. Designet var også betydeligt mere vovet – en konsekvens heraf er, at sideruderne i bagdørene ikke kan rulles ned.
I dag starter DS4–priserne på BilBasen ved ca. 160.000 kr.
Den store DS5 runder, indtil videre, modelprogrammet af. Introduceret i starten af 2012 bød den lange franskmand på en meget avantgardistisk kabine med betjening inspireret fra et flycockpit med bl.a. knapper i loftet. Avanceret mekanik var der også rigeligt af – en hybridbil med firehjulstræk kaldet Hybrid4. I denne variant hjalp en elmotor på 37 hk en 2–liters turbodieselmotor med 163 hk.
I dag starter DS5–priserne på BilBasen ved ca. 250.000 kr.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.