Ugens fund: Jaguar XE SV Project 8 er rendyrket vildskab
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Citroën har for nyligt valgt at skille DS fra hovedmærket Citroën. DS har været en succes for det franske mærke, og skal i fremtiden køre sideløbende med Citroëns mere hverdagsagtige biler, og skal tilbyde mere livsstil.
Indtil videre findes der tre DS–modeller af de nyere generationer, hvis man ikke medregner de gamle klassiske DS’ere. Vi gennemgår her de tre modeller, der alle har noget forskelligt at byde på til forskellige priser.
DS3 var den første af de nye livsstilsmodeller fra Citroën. Introduktionen var tilbage i 2010, og i første omgang blev den lille 3–dørs hatchback lanceret med en sprød 1,6–liters benzinturbomotor, der ydede 155 hk. Siden er mindre benzinmotorer samt dieselmotorer stødt til modelprogrammet.
I dag starter Citroën DS3–priserne på BilBasen ved ca. 90.000 kr.
Som næste tal i rækken kom Citroën DS4 i 2011. I den lidt større 5–dørs hatchback var der nu til forskel fra DS3’eren ikke længere fokus på sport. DS4 har høje fjedre og et mere komfortabelt udtryk. Designet var også betydeligt mere vovet – en konsekvens heraf er, at sideruderne i bagdørene ikke kan rulles ned.
I dag starter DS4–priserne på BilBasen ved ca. 160.000 kr.
Den store DS5 runder, indtil videre, modelprogrammet af. Introduceret i starten af 2012 bød den lange franskmand på en meget avantgardistisk kabine med betjening inspireret fra et flycockpit med bl.a. knapper i loftet. Avanceret mekanik var der også rigeligt af – en hybridbil med firehjulstræk kaldet Hybrid4. I denne variant hjalp en elmotor på 37 hk en 2–liters turbodieselmotor med 163 hk.
I dag starter DS5–priserne på BilBasen ved ca. 250.000 kr.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.