Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Cupra Born tog sejren, da Bilbasen for nylig testede den elektriske spanier mod sin tyske fætter, Volkswagen ID.3. Born viste sig at være sjovere at køre, billigere at købe – og der er kælet mere for detaljerne i kabinen.
Der var et enkelt minus for elbilen fra Cupra. Born kunne fås med batteripakker på 45 eller 58 kWh, men ikke som ID.3 med det langfartsduelige batteri på 77 kWh, hvor rækkevidden hæver sig over 500 kilometer.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?
Det kunne den ikke, men det kan den nu. Cupra-importøren har åbnet op for bestilling af den såkaldte E-Boost-udgave af Born med flere hestekræfter. Og med den kommer muligheden for det store batteri og en rækkevidde på hele 544 kilometer.
E-Boost er navnet for Born med den stærkeste elmotor, hvor ydelsen er hævet til 231 hk. De hidtidige muligheder har budt på 150 og 204 hk. Det får nok ikke Born til at føles virkelig vild, men det skærer 0,7 sekunder fra 0-100 km/t og giver bedre respons ved mellemaccelerationer.
De 0,7 sekunder skåret af gælder for E-Boost-udgaven med 58 kWh-batteri, som altså når 100 km/t på 6,6 sekunder.
Den noget tungere E-Boost med det store batteri, 77 kWh, lægger 0,4 sekunder til igen. 7 sekunder rent for den version.
Muligheden for opgraderingen til 231 hk kommer på den måde med batteriet på 58 kWh (rækkevidde op til 416 kilometer) eller med 77 kWh til en rækkevidde på 544 kilometer.
Cupra Born med 204 hk og 58 kWh-batteri koster 299.990 kr., og prisen for at vælge E-Boost med 231 hk og samme batteri koster kun 25.000 kr. mere. Til 324.990 kr. får man ikke bare 27 hk ekstra, men også mere udstyr.
E-Boost betyder nemlig også 19″ alufælge i stedet for 18″ (koster 6.605 kr. til versionen med 204 hk), større forbremser og rat med to “satellit-knapper”. Den ene skifter mellem køreindstillingerne, den anden giver direkte adgang til den dynamiske Cupra-køreindstilling.
LÆS OGSÅ | Audi tryller en smuk elektrisk stationcar frem
For 10.000 kr. mere bliver Born E-Boost udstyret med det store batteri på 77 kWh. For 334.990 kr. har den samme udstyr som versionen med det mindre batteri. Med en undtagelse: Den kan lade hurtigere. Maksimal ladekapacitet er 135 kW, mens 58’eren kun lader med op til 100 kW.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.