oktober 9, 2015

Den danske drømmebil

Fisker Karma var den danske bildesigner Henrik Fiskers værk. Hans linjer blev verdenskendte, da de definerede Aston Martin DB9. Fisker drømte om at være herre i eget hus, så han skabte Fisker Coachbuild (og Fisker Automotive), der i første omgang ombyggede BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse. Fisker kunne straks se ideen i en plug-in hybrid, hvor en benzinmotor overtager driften, når batteriet er tomt. Det var god Karma, mente han og Fisker Karma var en af de første plug-in hybrider på markedet. Med en ydelse på mere end 400 hk var der også power til at bakke de muskuløse linjer op. Benzinmotoren er en firecylindret sag med turbolader og et slagvolumen på to liter – den yder 260 hk.

Dette kuriosum kan købes i Danmark nu. Nemlig på Bryggervangen 39, der huser den danske Aston Martin importør, der tidligere også var Fisker-importør.

At bilen var en plug-in hybrid tiltrak naturligvis en vis opmærksomhed, men bilens trumfkort var de linjer Henrik Fisker havde slået. Fisker Karma var og er en spektakulær bil.

Tesla rettede i øvrigt anklager mod Fisker og hævdede at hans arbejde for Tesla var under lavmålet, mens han stjal de bedste ideer til sin Karma. Tesla droppede søgsmålet, da indledende sager faldt ud til fordel for Fisker.

Vi skal ikke gøre os kloge på søgsmålet, men ingen tvivl om at Fisker Karma har et mere spændende design end Tesla. Men Tesla valgte tilsyneladende en bedre vej med ren eldrift.

Desværre for Fisker blev hans batterileverandør, A123, erklæret konkurs i 2012 og Fisker blev selv kørt ud på et sidespor i det firma, han selv havde stiftet.

Fisker Automotive blev som A123 Systems overtaget af kinesiske Wanxiang Group, der efter sigende har en ny version af Karma klar i 2016

Fisker Karma

Specifikationer

HK/Nm 408 hk / 1300 Nm

0 – 100 km/t 5,9 sek

Tophastighed 200 km/t

  

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS