DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 220
Test og anmeldelser
29. november 2025

Duel: MGS5 EV møder Omoda 5 EV. Den ene er god - den anden ikke så god.

Kinesisk topmøde. Omoda 5 EV mod MGS5 EV - to prisbillige elektrisk crossover-modeller. De ligger tæt i pris, men de er vidt forskellige, og kun den ene kinesiske producent lykkes med at lave en god bil.

Morten B. Bek

Morten Bek

Man kan finde et kinesisk ordsprog, som passer til alle situationer. Også til en test af to prisbillige elbiler, der selvfølgelig er crossover-modeller.

“Enhver rejse starter med det første skridt” og “ydmyghed er det solide fundament for alle dyder” er bare to af dem, jeg har fundet, der passer på duellen mellem de kinesiske modeller MGS5 EV og Omoda 5 EV.

Omoda er på sin første rejse gennem Europa og Danmark, og det første skridt er introduktionen af den kompakte 5 EV til 239.900 kr. Fuldt udstyret, med syv års fabriksgaranti og en rækkevidde på 402 kilometer - det ser ud som om, man får fuld plads i bankohallen og kan slæbe den helt store gevinst hjem.

Men ydmyghed? Det er hverken noget Omoda eller andre kinesiske virksomheder har, og som kollega Simon Hallenslev var inde på i sin enkelttest af 5 EV, så er det direkte usagligt at promovere bilen på en Euro NCAP fra 2022 - endda en test af benzinbilen. Hvis bilen kan få fem stjerner i dag, så kan jeg gå på vandet.

Et uddrag af den danske hjemmeside forbereder køberne på, at de finder guld for enden af regnbuen: “Fuldstændig befriet for dikkedarer og overflødig salgsgas. Her er ganske enkelt tale om en virkelig god bil til en virkelig god pris til alle os, der bare gerne vil være virkelig godt kørende.” Min salsgas-detektor slår helt voldsomt ud. MG er det kinesiske bilmærke, der har været længst tid i Danmark. De har været undervejs på rejsen siden 2020, hvor ZS EV var den første model på dansk jord. Heller ikke her er der ligefrem ydmyghed: “Oplev komfort og bekvemmelighed i særklasse med et gennemført interiør, der forener luksus, rummelighed og intuitiv teknologi.” Det hele til bare 229.999 kr.

Men er MGS5 EV, testet her i Comfort Long Range-udgaven med 480 kilometer rækkevidde til 249.999 kr., og Omoda 5 EV, der blot findes i Premium-udgaven med 402 kilometer rækkevidde til de førnævnte 239.900 kr., fuldendte og fremragende elbiler, som de kinesiske producenter lover?

DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 172
FOTO: Morten B. Bek

Omoda med det helt store udtræk

Alle er glade for at få alt i udstyr med i prisen, og her trækker Omoda-modellen øjeblikkeligt fra MGS5 EV og så mange andre elbiler.

5 EV Premium kommer med det hele: soltag, el-betjent bagklap, el-justerbare forsæder, indtræk i kunstlæder, head-up display, trådløs smartphoneopladning, to skærme på hver 12,3”, 360 graders kamera, blind vinkel-system og så meget andet. Kun metallak koster ekstra til 5.000 kr. - med mindre man vil have bilen i den farve, producenten helt seriøst kalder Blood Red - blodrød…

Men kineserne har bare en anden måde at lege med udstyr på. Det er mere overflade og flotte ord, end det er funktionalitet og anvendelighed. Soltaget er taget ud af 80’erne og mangler moderne format, og el-justeringen af sæderne fører på ingen måde en rigtig god siddestilling med sig. Det er som om, det er de forkerte dele af forsæderne, man kan justere på.

Som i kinesiske biler før Omoda’en kan man ikke bare lige komme til at se et gennemsnitforbrug over længere tid, og informationsniveauet er mere efter parolen OVERDYNG! end den mere anvendelige metode med brugbare oplysninger.

Assistentsystemer hyler, bimler og bambler, og de kræver meget for at lade sig slå ned. Nogle gange ved jeg simpelthen ikke, hvad det er, jeg slår fra, men i desperation slår jeg alt fra, jeg kan finde frem til.

Der er fine pladsforhold i 5 EV, men ladekablet må ligge løst i bagagerummet. Designet er pænt, men materialerne er kinesiske på den måde, de helst ikke skal være. Ting skinner på en billig måde, og substansen er det så som så med. Hos mange europæiske og japanske producenter er krom, som et problematisk stof, udfaset, men i Kina er man ligeglad og kører videre med braset.

DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 196
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 197
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 192
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 181
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 184
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 201
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 203
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 206
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 191
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 190
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 187
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 183
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 186
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 208
FOTO: Morten B. Bek

Med mindre man er MG, der hurtigt har lært europæernes smag at kende. Indretning og design er uden kinesisk overfladiskhed. MGS5 EV har intet af det overfladiske, Omoda’en har (læg mærke til den baggrundsbelyste lille bil med kinesisk tegn i panelet i Omoda).

Infotainmentsystemet er måske nok ikke det hurtigste i klassen, men det er årevis foran konkurrentens. Store ikoner, nemme genveje - direkte skærmadgang til sædevarme og ratvarme. Her er sågar rigtig dreje- og trykknapper til klima og volumen.

MG-modellen har en helt anden tyngde i sig end Omoda’en. Her i Comfort Long Range er sæderne udmærkede, men de viser også, at MG har rigelig selvtillid i forhold til priserne: de er helt manuelle, og som meget andet udstyr (bl.a. varmepumpe), kræver el-justering et hop til topmodellen Luxury Long Range til 269.999 kr.

Jeg savner ikke alt, Luxury-udgaven kommer med. El-sæder, el-betjent bagklap og stof på sæderne passer mig faktisk fint. Men trådløs mobilopladning skal altså være med i en crossover i denne klasse. Sædevarme, ratvarme, nøglefri betjening, 17” alufælge og en masse assistentsystemer, som er lidt mindre påtrængende end hos Omoda, får man med i Comfort-udgaven.

DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 279
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 266
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 280
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 284
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 289
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 295
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 298
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 293
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 263
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 271
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 268
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 246
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 250
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 230
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 252
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 259
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 223
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 225
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 227
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 193
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 231
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 233
FOTO: Morten B. Bek
DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 239
FOTO: Morten B. Bek

MGS5 EV trækker fra på vejen

Omoda 5 EV kan være en rigtig fin bil, hvis man bare sidder i den. Det skal ikke være op til mig, om bling-bling-interiøret og alt det delvist lækre udstyr er noget, der falder i ens smag. Men alt hvad den nye kineser gør, så snart den skal i bevægelse, det bliver på alle måder overgået af konkurrenten.

Der er Bridgestone-dæk på Omoda 5 EV til at hjælpe vejgreb og forbrug på vej, men de anerkendte dæk må kæmpe forgæves med den teknisk tilbagestående bil. Hjulspind så let som ingenting, selv om vi kun snakker 204 hestekræfter; 7,6 sekunder fra 0-100 km/t timen, oplyses det, men det er kun for sjov, for bilen kræver en rullende start for at komme af sted uden at raspe dækkene.

Der er ingen vilde støjgener, så her er der ikke sparet i Omoda’en. Men det er køreegenskaber, der er på linje med det tørreste rugbrød: du får noget at spise (med rugbrødet) og bliver mæt, men det er så langt fra nydelse og fornøjelse. 5 EV føles spinkel og uden rigtig gode sider, selv om det er svært at sætte fingeren præcist der, hvor det går galt.

På en lang tur fra Aarhus til Thy og hjem igen bruger den elektriske Omoda alt for meget strøm. Det ligger, fortæller bilen, tæt på 21 kWh på 100 kilometer, og det er med rigtig meget landevej og i den ene retning.

Opladning foregår gennem en alt for lille lem i fronten, som gør det svært at få et DC-ladekabel i. Men når det sidder der, kan man rigtig hygge sig - og næsten glemme, at det skal ud igen. Der kan lades med 80 kW - så mindst 45 minutter til 80 procent, hvis du ankommer med 10 procent.

MGS5 EV Comfort har 231 hestekræfter, baghjulstræk og en helt normal adgang til ladestikket bag en almindelig klap i den ene side. Den lader faktisk ganske fint med op til 139 kW, og selv om den ikke vil stå på det niveau hele tiden fra 10 til 80 procent, så kommer man langt hurtigere af sted her end i Omoda - 10 til 80 procent er oplyst til at være på ned til 28 minutter.

I fugtigt vejr kan den kraftige elmotor med 231 hestekræfter godt overmande baghjulene, hvis man virkelig prøver. At prøve er at køre meget aggressivt ud i et kryds og så dreje skarpt til en af siderne. Så det er nok ikke et realistisk scenarie for mange. Og er det alligevel det, så reddes kræfter og chauffør hurtigt af ESC-systemet.

Med sine “små” 17” hjul er Comfort Long Range-modellen rigtig godt afstemt til danske veje, hvor der er mange forskellige slags bump og ujævnheder. De bliver omsat uden hårdhed, og karosseri og chassis virker til at være som en solid enhed.

Der kommer endda lidt fornøjelse op ved at køre MGS5 EV. Soliditeten og tyngden gør det nemt at sætte pris på det gode styretøj. Mens Omoda 5 EV bliver værre og værre, jo længere man kører i den, så bliver MGS5 EV bedre og bedre.

De er begge elbiler fra kinesiske mærker, produceret i Kina, men filosofierne er vidt forskellige - og resultatet er, at bilerne er meget forskellige. Omoda 5 EV føles som et simpelt, budget-produkt, der er pakket ind i flot gavepapir, og den kan intet stille op mod den europæiserede MGS5 EV, der på trods af begrænset standardudstyr vinder stort.

Ordsprog kan bruges til meget, men ikke til at forudse en duelvinder eller til at gøre en dårlig bil til en god bil. Måske et ikke-kinesisk ordsprog passer bedre til Omoda 5 EV end de kinesiske: "Man skal ikke sælge bjørnen, før den er skudt."

DUEL MGS5 EV vs Omoda 5 EV 212
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Omoda er ny i Danmark og skal først i gang med sin rejse. Men der er lang vej igen, for når den første elbil fra mærket, 5 EV, har rimelig (men slet ikke lav) pris og højt udstyrsniveau som det eneste, der trækker op, så bliver det for alvor synligt, at der er stor forskel på kinesiske bilmærker.

Selv om Omoda er en del af den store Chery-koncern, som har lavet biler i mange år, så kan 5 EV slet ikke hamle op med MGS5 EV, der kommer fra den ligeledes store producent SAIC.

Det er tydeligt, at MG har lavet en teknisk overlegen bil, der på næsten alle tænkelige måder er bedre end konkurrentens. Den er dog ikke rigtig godt udstyret, og hvis den veludstyrede Luxury-model til 269.999 kr. stod til Comfort-udgavens 249.999 kr., så ville MGS5 EV virkelig give mening.

MGS5 EV Long Range Comfort

Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 231 hk/350 Nm 0-100 km/t: 6,3 sekunder Tophastighed: 190 km/t Forbrug: 15,5 kWh/100 km Rækkevidde: 480 kilometer Batteristørrelse: 64 kWh Ladekapacitet: 139 kW Mål (L/B/H): 448/185/162 cm Køreklar vægt: 1.680 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 453-1.441 liter Pris: 249.999 kr. (MGS5 fås fra 229.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 30.000/2.895 kr. (MGS5 EV fås fra denne pris)* Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Leasingaftalen løber op til 36 måneder med 15.000 kilometer om året inkluderet. MGS5 EV fås med lavere engangsydelse, ligesom den kan privatleases til en lavere månedlig ydelse med 10.000 kilometer om året inkluderet.

Omoda 5 EV Premium

Motor: Elmotor (foran) Ydelse: 204 hk/340 Nm 0-100 km/t: 7,6 sekunder Tophastighed: 172 km/t Forbrug: 16,9 kWh/100 km Rækkevidde: 402 kilometer Batteristørrelse: 61 kWh Ladekapacitet: 80 kW Mål (L/B/H): 442/183/159 cm Køreklar vægt: 1.710 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 380-1.075 liter Pris: 239.900 kr. Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.095 kr. (Omoda 5 EV fås fra denne pris)* Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Leasingaftalen løber op til 36 måneder. Prisen er med 15.000 kilometer om året inkluderet. Omoda 5 EV fås til en lavere månedlig ydelse med 10.000 kilometer om året.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: