Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
I den konkurrencemættede klasse af kompakte crossovers har Renault Captur altid haft en høj placering i min bog. Franskmanden er garant for praktik, komfort og en veludført kabine, og det er dyder, der dårligt kan misforstås.
Desværre for Renault er det også dyder, som koreanerne i dag forstår, og den spritnye konkurrent Kia Niro ser ud til at mestre dem til UG. Renault lancerede deres darling på stylter med det avancerede E-Tech plug-in hybrid system i 2020, men Kia kommer med ny teknologi, flere kræfter og lavere forbrug.
Hvor stiller det Renault Captur E-Tech? Er det stadig den, man skal vælge, hvis man vil have en kompakt crossover med strømstik, eller må den vige pladsen for den nytilkomne Kia Niro PHEV? Det dykker jeg ned i, når jeg fra Københavns udkant kører på dueltest med de to.
Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor
Ydelse: 160 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 10,1 sek.
Tophastighed: 186 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
CO2: 30 g/km
Elektrisk rækkevidde: 50 km
Mål (L/B/H): 422/179/157 cm
Bagagerumsvolumen: 309-1.259 liter
Køreklar vægt: 1.564 kg
Pris: 328.990 kr. (Captur E-Tech fås fra 278.990 kr.)
Motor: R4, 1.580 cm3 + elmotor
Ydelse: 183 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 9,8 sekunder
Tophastighed: 161 km/t
Forbrug: 111,1 km/l
CO2: 21 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 65 kilometer
Mål (L/B/H): 442/183/155 cm
Køreklar vægt: 1.594 kilo
Bagagerumsvolumen: 348-1.342 liter
Pris: 379.900 kr. (Niro PHEV fås fra 309.900 kr.)
Siden 2020 har Captur kunne bestilles som elektrificeret plug-in hybrid, som Renault kalder E-Tech. Det er et avanceret hybridsystem, som Renault efter sigende har adskillige patenter på, og som her byder på et 9,8 kWh batteri og en elektrisk rækkevidde på 50 km.
Det er en pæn pakke, der kan blive din fra 278.990 kr. med Zen-udstyrsniveau. Her fås udstyr som 10,2” digital instrumentering, 7” infotainmentskærm, nøglefri betjening og LED-lygter. Testbilen er en RS-Line, der har alt hvad remmer og tøj kan holde, når det kommer til udstyr, og den starter i 328.990 kr.
LÆS OGSÅ | Første tur: Kræfterne gør forskellen i den nye Kia Niro PHEV
Selvom Renault bryster sig af et avanceret hybridsystem, er Niro bare nyere. Batteriet er en anelse større med en kapacitet på 11,1 kWh og den elektriske rækkevidde lyder på 65 km. Et lidt nyere system giver lidt bedre forbrug, hvor Niro er opgivet til 125 km/l og 18 g/km mod 76,9 km/l og 30 g/km i Captur.
Den nyere pakke er dog også lidt dyrere, hvor Niro PHEV starter i 309.900 kr. med en flot mængde standardudstyr. Nok er Kia ikke velsignet med stor digital instrumentering i indgangsvarianten, men til gengæld har den en ekstra zone på klimaanlægget, adaptiv fartpilot og bakkamera, hvilket Captur ikke har.
Testbilen er naturligvis også pompøst pakket med udstyr på Upgrade-niveau, hvor Niro PHEV starter i 379.900 kr. En ikke uvæsentlig forskel på 50.000 kr. sammenlignet med Captur.
En af årsagerne til at man kan tillade sig at kalde Captur E-Tech for avanceret, skyldes blandt andet gearkassen, der er multifunktionel med 15 gearkombinationer og ingen kobling, samt dens to elmotorer. Et system, der, på papiret skal sikre sømløs veksling mellem kørsel på ren el og hybridkørsel, hvor benzinmotoren også giver et nap med.
Ordet sømløs kan sagtens bruges om de elegante igangsætninger, hvor Captur altid starter på elmotor, og lader benzinmotoren springe til i en glidende og gelinde bevægelse. Ved netop bykørsel er de 50 km i elektrisk rækkevidde, som den er opgivet til, ikke umulige at nå.
LÆS OGSÅ | Duel: Taigo og Yaris Cross er trendy crossovers – men er de pengene værd?
Desværre vokser selv et avanceret, fransk hybridtræ ikke ind i himlen. Captur har det med at smide benzinmotoren i spil, hvor den koreanske konkurrent holder fast i den udledningsfrie fremfærd, når man vil have det. Derudover er kraftspring og pludselige accelerationer også noget, der kan lokke det avancerede system til at glemme sin sømløshed.
Den avancerede gearkasse betyder også, at omdrejningerne fra benzinmotoren ikke altid følger den hastighed, man kører. Man kan derfor opleve at trille forsigtigt til et lyskryds med høje omdrejninger. Det er lidt mærkeligt, selvom det garanteret er noget, man kan vænne sig til.
Som jeg fik nævnt i en snæver vending, holder Kia Niro PHEV fast i den lydløse, elektriske fremfærd, som det gjaldt dens liv. Selv med højrefoden i gulvtæppet på motorvejens tilkørselsrampe bliver den på elmotoren. Den gør det ikke decideret hurtigt, men den gør det.
Kia har ingen hyperavanceret gearkasse med 15 kombinationer. I stedet kører den med en mere almindelig og gennemskuelig dobbeltkoblingsgearkasse med seks trin. Kun når batteriet er fladt, føles den periodisk mere ufin og staccato end franskmanden. Grundlæggende er både igangsætning og tilkoblingen af benzinmotoren dog vældig fin.
LÆS OGSÅ | Duel: VW T-Roc vs Skoda Karoq – folkelige og faceliftede fælge
Ligesom Captur er hurtige nedgearinger ingen specialitet, og det er derfor ikke umuligt at fange gearkassen på det forkerte ben. Her fornemmer man, at Kia har sat deres elektrificerede familiecrossover op til ro og rar komfort – men det vender jeg tilbage til.
Rækkeviddemæssigt er der mere at komme efter, præcist som papiret lover det. Det nye og mere energitætte batteri fra Kia skubber nemlig Niro ganske tæt på de 65 km, der loves. Jeg bryder mig dog bedre om samspillet mellem batteri, elmotor og benzinmotor i én og samme omgang, hvor koreaneren føles kvikkere såvel mere kapabel end den franske duellant.
Kort sagt komfortabelt. Det er de faktisk begge to, men de håndterer komfortniveauet vidt forskelligt. Kia Niro PHEV er virkelig blød i undervognen – også for blød. Jeg er normalt tosset med, når bilproducenter helt utvetydigt fokuserer på komforten, men i Niro PHEV tager det lidt overhånd.
Krængningen er til at tage og føle på, hvilket isoleret er fint nok, hvis det hænger sammen med resten af opsætningen. Problemet er bare, at den smørbløde undervogn er parret med et slapt og let styretøj.
LÆS OGSÅ | Test: Renault Megane E-Tech Electric – gode ting kommer til den, der venter
Den bløde undervogn og følelsesforladte styretøj gør, at friske landevejssving hurtigt føles som forhindringer, der kræver små korrektioner hele tiden. Store, bløde ujævnheder forvandler vejene til høj sø, hvor man bliver vugget af sted.
Dertil kommer, at testbilen er udstyret med ret store hjul: 18” for at være præcis. Det ser godt ud, men det betyder også, at de skarpe ujævnheder faktisk finder vej til kabinen trods komfortorienteringen. Hvis man vil have blød med blød på, kan man få det i Niro, men så skal man også død og pine ofre de store fælge.
Kort sagt: Bedre. Captur E-Tech er også til den bløde side, men den er det på en måde, hvor det ikke bliver en kæp i hjulet på balancen. Styretøjet er mærkbart tungere og giver en større følelse med, hvad der egentlig sker med forhjulene, når man styrer ind i et sving.
Testbilen kører også med 18” tommer fælge men med dæk, der har højere profil, hvilket gør hele forskellen over skarpe ujævnheder. Jeg siger ikke, at Captur er guds gave til køredynamikken: Det er der ingen kompakt crossover med batteri på bagakslen, der er. Køreoplevelsen og komforten er bare bedre nuanceret i franskmanden.
… ikke gørelsen. I hvert fald når vi har at gøre med disse to duellanter. Med undtagelse af højden, hvor Captur er en my højere, er Niro størst. I totallængden er det mest udtalt, hvor koreaneren har 19 cm mere at gøre godt med, mens akselafstanden også er 8 cm større. I bredden er der kun et par cm til forskel.
Derfor er det naturligt i Kia Niro PHEV, man finder mest benplads, mest hovedplads og et generelt mere luftigt bagsæde. Pladsen i Renault Captur E-Tech er ikke ringe; slet ikke. I en direkte duel må den bare se sig slået.
Det gør sig også gældende i bagagerummet. I Captur får man 306 liter, mens Niro giver 348 liter. Captur taber omkring 100 liter bagageplads i forhold til de kabelløse varianter.
Som jeg indledte med, har Captur længe været med i spidsen af de kompakte crossovers, og det må blandt andet tilskrives kabinekvaliteten. Her er blød plast ingen mangelvare, uanset om man lader fingrene glide over dørsiderne eller instrumentbordet. Klimaanlægget stilles på kolde drejeknapper i aluminium, og den velbyggede kabine er blottet for pianolak.
Kia har i de senere år oppet sig gevaldigt på kvalitetsfronten indvendigt og til den den ny Niro, har de også været i skuffen med blød plast. Designmæssigt er der lidt flere linjer og kanter at kigge på, mens farvevalget dog er 50 shades of grey. På forreste række er der derfor en anelse mere dunkelt end i Captur.
LÆS OGSÅ | Første tur: Kia Niro er stadig en folkets elbil, men nu ser den også fed ud
Hvis Captur havde været udstyret med det seneste OpenR-system, som Renault har smidt i Renault Megane E-Tech Electric, havde den kunne vaske gulvet med Kias infotainmentsystem. Det er dog ikke tilfældet, hvorfor de to er tættere matchet.
I Captur er skærmen ikke alene monteret oprejst, som du håndterer din smartphone, men er også klarere i opløsningen. I dagens Danmark er 7” altså desværre bare lidt for lidt, hvor man med 10,25” i Niro får mere plads at boltre sig på. Layoutet er kedeligere og lidt gammeldags i Kia, men når først man får Apple CarPlay slået lidt, er det noget, man lykkeligt glemmer.
Jeg må sande, at jeg aldrig vænner mig til Kias panel, der både styrer medie- og klimaanlæg. Drejeknapperne i Captur er så meget mere intuitive, at Kias løsning i direkte duel skriger til himlen. Her skal man i stedet ramme en lillebitte touchknap uden haptisk feedback, når man skal skifte fra betjeningen af radio til klima og vice versa.
I Københavns forstæder af svingende charme indser jeg, at denne duel spiller tættere ud, end jeg havde regnet med. I de seneste, elektrificerede modeller, som eksempelvis EV6, har Kia leveret weltklasse nærmest uden sidestykke. Og med et hybridsystem, der her er Renault Captur E-Tech overlegen, anså jeg geden som barberet.
Desværre lades Kia Niro PHEV lidt i stikken af den manglende balance og overbløde køreoplevelse. Med det førudskældte klima-/mediepanel samt en mere dunkel kabine, tager Renault Captur E-Tech til genmæle mod den nytilkomne konkurrent. I særdeleshed fordi den kører så mærkbart bedre.
LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige
Set på praktik, hybridsystem og udstyrsniveau er Kia Niro PHEV bedre, men det kommer også med en merpris på 50.000 kr. Er det pengene værd? Ja, det vil jeg absolut mene. Men hvis man ikke har de ekstra penge, går der ikke noget af bilkøberen ved at vælge den stadigt skarpe pakke Renault Captur E-Tech.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.