Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Billederne skydes på Billedvej i København, og selvom en frisk februarvind gør det bidende koldt, er det ikke mine vintersprunkne fingre på kameraet, jeg tænker på. Selvom det lyder lidt teenage-agtigt, er det svaret på den afstemning, jeg har opsat på Bilbasens Instagram, jeg tænker på.
Til afstemningen opridser jeg duellen tydeligt. For 459.995 kr. får man indgangsvarianten VW Tiguan Life, mens den samme pose penge køber den veludstyrede Kia Sportage Upgrade. Hvad vælger de snarrådige følgere?
Newsflash: Forkærligheden til tyske biler vægter fortsat højere end koreansk topudstyr, viser resultatet tydeligt. Det store spørgsmål bliver derfor, om dét er fair eller helt skævt, når Kia Sportage og VW Tiguan sættes mod hinanden og kigges efter i sømmene.
Motor: 1,6-liters benzinmotor
Ydelse: 150 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 9,6 sekunder
Tophastighed: 189 km/t
Forbrug: 15,1 km/l
Mål (L/B/H): 452/187/165 cm
Bagagerumsvolumen: 561-1.751 liter
Pris: 459.900 kr. (Sportage fås fra 334.900 kr.)
Motor: 1,5-liters benzinmotor
Ydelse: 150 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 9,5 sekunder
Tophastighed: 202 km/t
Forbrug: 14,5 km/l
Mål (L/B/H): 450/183/167 cm
Bagagerumsvolumen: 615-1.655 liter
Pris: 459.995 kr. (Tiguan fås fra 434.995 kr.)
Testbilerne er af den traditionelle skole uden strømstik. De er mellemstore familie-SUV’er med forbrændingsmotorer og automatgear. Koreanske Kia smider lidt mild hybrid i ligningen, hvilket nok mest er for egen samvittigheds skyld med 15,1 km/l i Sportage mod 14,5 km/l i Tiguan uden mild hybrid.
Som VW Tiguan står i udstyrsvarianten Life, starter den i 459.995 kr. med 1,5-liters benzinmotor og 150 hk. Med samme motor kan Tiguan specificeres helt op til 584.995 kr. med R-Line udstyr, mens den med 2-liters motor, 245 hk og firehjulstræk kan rende helt op i 764.995 kr.
LÆG OGSÅ | Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder danskerdarlingen Nissan Qashqai
Kia Sportage stiller til duel med 1,6-liters benzinmotor, automatgear og mild hybrid samt Upgrade-udstyr, hvor den løber op i 459.900 kr. – 95 kroner mindre end Tiguan Life. Sportage starter i 364.900 kr. mens den med den dyreste og mere sportslige GT-Line udstyrsvariant løber op i 509.900 kr.
Kia Sportage Upgrade kommer med udstyr som el bagklap, adaptive LED forlygter, elektriske forsæder, varme i bagsæder, digital instrumentering, trådløs mobilopladning, udvidet førerassistent og aktiv blindvinkel assistent. Alt dette er noget, der skal betales ekstra for i VW Tiguan Life.
Foruden at være bagud på point, når det kommer til udstyr, trykker alderen også i VW Tiguan. Denne anden generation Tiguan så dagens lys i 2016, og selvom et facelift friskede tingene gevaldigt op i 2020, kan end ikke nyt trim og byens skrappeste Anti Age-creme gemme rynkerne i 2022. Særligt i kabinen er det tydeligt, at Tiguan er en seks år gammel bil.
Opsætningsmæssigt er der intet at komme efter. Alt sidder, hvor man forventer det, og måske fordi Tiguan har nogle år på bagen, er der ikke helt så mange tåbelige VW-touchknapper, som der er i blandt andet Golf 8.
Og mens infotainmentskærmen er klar og pæn, stopper mine rosende gloser kort herefter i den tyske kabine. Den virker træg og gammeldags, når man sammenligner direkte med en topmoderne koreaner som Kia Sportage. Der mangler nogle former, noget mønster eller lidt farve i den dunkle kabine, hvor plastkvaliteten i bedste fald er svingende.
Indenfor i den koreanske Kia Sportage ser det noget anderledes ud. Det første, man får øje på, er det aflange display, der er buet og strækker sig over det meste af instrumentbordet. Det huser både digital instrumentering og infotainmentskærm á 12,3-tommer. Kia selv kalder det Curved Display, og det medfølger i Upgrade-udstyr.
I modsætning til VW har Kia leget lidt mere med opsætningen af kabinen i Sportage, og mens det betyder, at den er mere spændende at kigge på, er den også mindre brugervenlig.
LÆS OGSÅ | Duel: Få strømført SUV på to måder med Kia Sorento og Seat Tarraco
Under infotainmentskærmen er betjeningen af medie- og klimapanel smeltet sammen i ét – ligesom i Kia EV6. Her skal man via to små knapper vælge, om det er mediepanelet eller klimapanelet, man vil betjene. Det er bare bøvlet.
Infotainmentskærmen i Sportage fremstår en kende mere grynet end den i Tiguan, men er ikke desto mindre mindst ligeså intuitiv. De største kabine-klask uddeles i stedet på materiale- og samlekvalitet, da Upgrade-pakke også inkluderer Upgrade-interiør. Det hele er blødere, lækrere og er mere spændende at kigge på end i den aldrende Tiguan.
Som familiekrigere i det afsindigt populære SUV-segment, er komforten et af de vigtigste parametre, der skal mestres – og det gør begge duellanter heldigvis.
Selvom Kia tidligere har bøvlet med støjisoleringen, er det som om, at deres gode arbejde med EV6 har smittet af på de øvrige modeller. Hvad end man snakker vind- eller vejstøj, er Sportage nu mindst ligeså stille som den tyste Tiguan. Kun de store sidespejle giver lidt vindstøj på motorvejen i duellanterne, som begge fremstår godt støjdæmpet.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – Hvilken er bedst?
På kørekomfort er duellanterne også tæt matchet. Retningsstabilitet er en fælles force, og selv med frisk sidevind på motorvejen holder de højbenede biler snuden i sporet. Ujævnheder administreres med bravour, og selvom de 18-tommer Upgrade-fælge på Sportage er en tomme større end dem på Tiguan, er det ikke noget, der forpurrer komforten.
Vrides armen på ryggen af mig, vil jeg sige, at undervognen i Sportage virker bedre sammensat. Den virker mere kompleks i måden, den spiller sammen med karosseriet på, hvilket giver komforten en følelse af sømløshed, hvor Tiguan virker mere simpel.
På snoede, snørklede og kuperede landeveje trækker tyske Tiguan til gengæld det længste strå. Ingen af duellanterne kan betegnes som værende sportslige, men VW Tiguan opfører sig alligevel som en mindre bil, hvis man kører friskt.
LÆS OGSÅ | Test: Den bedste VW Tiguan kombinerer strøm og benzin
Styretøjet er mere præcist og man er bedre i sync med, hvad forhjulene laver. Krængningen er der også bedre styr på i Tiguan, mens Sportage forbliver blød og holder fast i komfortorienteringen for enhver pris. Det koreanske styretøj er let og med mindre feedback, hvilket igen understreger, at det er komforten, der er forcen, snarere end det er dynamikken.
Begge duellanter er udstyret med dobbeltkoblingsgearkasser, og begge duellanter trækker forholdsvist lave tal i den tilfældighedstombola, som gearkasser med dobbelte koblinger som oftest er. Nogle gange fungerer det og andre gange slet ikke, og her er begge biler udfordret.
Den koreanske gearkasse er den, der gør sig mest uheldigt bemærket, og det er særligt ved bykørsel, at den driller og opfører sig staccato. Igangsætninger er en klodset fornøjelse og med start-stop-systemet slået til, er det rent ud sagt drønirriterende. Jeg mistænker det milde hybridsystem, der er koblet op på gearkassen, for at være grus i maskineriet.
LÆS OGSÅ | Første tur: Kia Sportage tager endelig del i løjerne
Skånet for mild hybridteknologi klarer VW Tiguan sig noget bedre, men den er ikke perfekt. Er man for hurtig på speederen fra lyskurven sker tilkoblingen stadig med et klodset sæt. Fordelen ved VWs DSG-kasse i Tiguan er, i kontrast til Sportage, at den er lettere at styre og læse. Man lærer, hvordan tilkoblingen ligger og kan tilpasse speederen derefter.
Foruden komforten er plads et andet parameter, der skal være styr på i det højbenede familiekriger-segment, som duellanterne repræsenterer. Igen er der fælles fodslag, og mit afsnit omkring pladsforholdene kan holdes kort. Der er nemlig god plads.
Sportage og Tiguan har brede bagagerumsåbninger til let parallelparkering af Bugaboo og Emmaljunga. Sportage pakker 562 liter heromme, mens Tiguan kan pakke helt op til 615 liter med bagsæderne skudt helt frem. Med behagelig siddeposition til bagsædepassagererne er kapaciteten 520 liter i Tiguan.
LÆS OGSÅ | Test: Mazda CX-5 ligner en million, koster 310.000 kr.
Og apropos bagsædepassagerer, er det reelt ligegyldigt, om de er høje og slanke eller lave og småtykke som jeg selv: Man skal nok få plads til dem. Sportage stadfæster sin modernitet for bagsædepassagererne med USB-C indgange i forsædernes ryg, hvilket er en lille men fed feature.
… i de kære Instagram-følgeres valg. Jeg er med på, at der er noget tyngde bag VW-mærket og en dybtstikkende forkærlighed til tyske biler blandt danske bilkøbere. Og jeg siger ingenlunde, at Tiguan er en skævskyder eller en ringe bil.
VW Tiguan er faktisk en ret fed familie-SUV med komforten i orden og masser af plads. Helt sort på hvidt får man bare mere bil for pengene i Kia Sportage, der i denne duel ikke alene er den bedst udstyrede med længder, men også er den mest moderne og komfortable.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.