Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
AF: Zacharias Lund FOTO: Nissan PR
Bilbasen var inviteret til Finland af Nissan Danmark
I vintermånederne er den finske natur en barsk omgang. Nåletræerne bliver blæst godt igennem af den bidende kolde vind, sneen lægger sig som et meter højt tæppe i landskabet og søerne fryser til.
Hvilken perfekt anledning til at teste Nissans e-4ORCE i de to modeller X-trail og Ariya. Begge udstyret med det tekniske firehjulstræk, Nissan kalder e-4ORCE.
Bilbasen har været en tur bag rattet af netop de to modeller og prøvet kræfter med firehjulstrækket på skovveje, is og asfalt. Her er vores oplevelse.
I det store hele er dette firehjulstræksystem ganske avanceret, men jeg vil nu gøre et forsøg på at forklare det så lavpraktisk som muligt.
Vi starter med at kigge på X-trail. Nissans forholdsvis store SUV har fået en lille elmotor, der i samspil med benzinmotoren skal sikre det lydløse og behagelige drev. Med e-4ORCE føjer man endnu en elmotor til systemet, der er sat i verden for at drive baghjulene
Benzinmotoren leverer energi til en konverter/et batteri, som så leverer strøm til en elmotor, der driver hjulene. Nissan kalder det ‘E-power’ og det giver et lydløst og komfortabelt drev. Med e-4ORCE får dette system endnu en elmotor på baghjulene, så der er træk på alle fire hjul.
I Nissan Ariya har man udeladt benzinmotoren og erstattet den med et 87 kWh batteri i denne e-4ORCE-variant. Dermed har Ariya en elmotor på forhjulene og en på baghjulene, der tilsammen yder 300 hk
Systemet kan selv disponere kræfterne på de fire hjul samt bremse på hvert hjul. Det er smart, da motoren og systemet på et splitsekund kan sende kræfterne hen, hvor vejgrebet er bedst.
Hvordan klarer sådan et system så de glatte veje i Finland, tænker du nok? I Finland er pigdæk lovligt, hvilket hjælper en smule på vejgrebet, men e-4ORCE fortjener også sin hæder.
På de snoede skovveje med et tykt lag is var der ingen problemer med vejgrebet, medmindre man virkelig ihærdigt forsøgte at sende den af vejen.
Man kan mærke systemet arbejder med at sende energien rundt på hjulene med mest greb og det fungerer upåklageligt.
LÆS OGSÅ | Nissan går allerede nu 100 procent elektrisk
Det er til at mærke, at Nissan Ariya vejer omtrent 300 kg mere end X-trail, da elbilen føles lidt mere udfordret i terrænet. Det er især på jordbærmarken, hvor glatføre vist er en underdrivelse at sige om underlaget, at vægten spændte ben for den store elbil.
Her skulle bilernes firehjulstræk for alvor sættes på prøve, og det klarede X-trail ganske udmærket, men Ariya var mere udfordret .
Der var ikke den store slinger i valsen for X-trail’en, der ganske let klarede sig gennem den snoede bane og opad en mindre bakke.
Ariya havde derimod lidt flere problemer på den snoede bane, hvor understyring for alvor meldte sig.
Systemet arbejdede på højtryk for at kompensere og overkomme hjulenes manglende vejgreb, men ved lidt højere fart var det ikke nok til at stoppe understyringen af den 2,2 tons tunge elbil.
Banens små hældninger i svingene virkede til at være kryptonit for den tunge elbils vejgreb. Den skøjtede en smule rundt og gjorde det svært at kontrollere fra bag rattet. Disse hældninger skabte også problemer for X-trail, dog ikke i ligeså høj grad, hvilket kan skyldes de 300 kilos forskel.
Det kommer vist ikke bag på nogen, at elbilen havde en lydløs fremdrift, men at Nissan X-trail leverede lignende elbils fremdrift kom alligevel bag på mig. Det skal siges, at X-trail ikke har et opladeligt batteri. Batteriet får energi fra benzinmotoren og konverterer det til strøm, som bruges til at drive hjulene ved hjælp af en elmotor.
Et ‘normalt’ mild hybrid-system ville have et batteri, der understøtter benzinmotoren og som oplades ved energien fra opbremsninger. Det sidste gør E-power også, men størstedelen af energien kommer fra benzinmotoren.
På asfalten kommer dette især til syne, hvor X-trail stille og komfortabelt glider hen over den finske asfalt.
Det var svært at fornemme den 3-cylindrede benzinmotor, hvilket var godt for komforten, men knap så godt for poweren. Man kunne ikke rigtigt presse noget saft og kraft ud af de 213 hk som SUV’en har.
Nissan Ariya havde lidt mere at byde på i form af sine 300 hk, 600 nm og en acceleration på 5,7 sekunder til 100 km/t. Sidstnævnte var ikke nødvendigt på isglatte veje, men momentet gav et sjovt kick til kørslen på de sneklædte veje.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.