Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Af: Bilbasen Blog / d. 30. marts 2020
Som udviklingen af batterier til elbiler er skredet frem, er kapaciteten og rækkevidden øget betragteligt over de seneste 10 år. Samtidig er det i dag muligt at lade batteriet op væsentligt hurtigere end tidligere selvom kapaciteten er større. Med større kapacitet og bedre teknologi er den forventede levetid for batterierne også steget.
LÆS OGSÅ | Stor oversigt af elbiler i Danmark
Overordnet set, skal du altså gå efter et batteri med ny teknologi og høj kapacitet, hvis du vil have maksimal levetid på batteriet.
Bilfabrikanterne giver som følge af udviklingen i dag typisk en garanti på batteriet på otte år eller cirka 160.000 km.
Batteriet mister med tiden evnen til at lagre elektricitet. Den forventede levetid for et batteri er den tid, hvor batteriet kan lagre elektricitet i “tilfredsstillende” grad. Det er lidt forskelligt, hvad bilfabrikanterne anser for at være tilfredsstillende. Derfor rykker grænsen sig også lidt i takt med, at batterierne bliver bedre.
LÆS OGSÅ | Hvad koster et batteri til en elbil?
De forskellige bilmærker opstiller en garanti for batteriet, og i beskrivelsen af denne garanti, kan du læse dig frem til, hvad det pågældende firma anser for tilfredsstillende.
Hos Tesla garanterer de minimum 70% af batteriets oprindelige kapacitet i otte år. Nissan dækker tab af mere end 3 “streger” på batteriindikatoren, som viser op til 12 streger. Kigger man lidt rundt hos de forskellige mærker, ligger smertegrænsen typisk et sted mellem 70 og 80% af batteriets oprindelige kapacitet.
Indtil for nyligt har der været tale om en teoretisk levetid, da den moderne elbil med lithium-batterier ikke har været på vejen længe nok til at skabe praktiske erfaringer.
Nu begynder der imidlertid at komme håndgribelige resultater frem, som peger i retning af, at batterierne som minimum lever op til den forventede levetid og i flere tilfælde klarer batterierne sig bedre end forventet.
LÆS OGSÅ | Hvad koster det at lade en elbil op?
Det lader således til, at du som udgangspunkt godt kan tage producenternes forventede levetid for gode varer. Batteriets faktiske levetid er dog også påvirket af, hvordan du behandler batteriet. Bare rolig, det kræver ikke stor viden og omhu at behandle batteriet ordentligt, og vi vil i det næste forklare, hvad du skal være opmærksom på.
Moderne lithium-batterier kan tåle en del, og samtidig er der udviklet software, som hjælper til med at beskytte batteriet. Denne software hjælper til under ladningen, styre temperaturen og sørger for optimalt brug af batteriet.
Du behøver derfor ikke være så bekymret for batteriet, men der er stadig nogle ting, du bør vide, hvis du vil optimere dit batteris levetid.
Brug hurtiglader, men kun til 80%
Det slider på batteriet, hvis du lader hurtigt op til 100%. Det slider ikke generelt på batteriet at benytte en hurtiglader, men de fleste standere lader kun hurtigt op til 80% og så langsommere op til 100. Tvinger du laderen til at lade bilen helt op så hurtigt som teknisk muligt, slider det på batteriet.
Undgå høje temperaturer
Høje temperaturer er ikke godt for batteriet, og det betyder, du bør undgå at køre i elbilen, når der er særligt høje temperaturer og at parkerer bilen i solen i længere perioder.
Lad op til mellem 80 og 90%
Det kan skade batteriet at overoplade det. Der er godt nok sat begrænsninger i bilen for at undgå, at batteriet lades mere op end dens spændingsgrænse, men det er alligevel en god idé at stoppe opladningen før 100% opladt.
Lad batteriet op når der er 20% tilbage
Batteriet holder længst, hvis det generelt ikke bliver afladt fuldstændig. Kommer batteriet ofte i “bund”, mister det hurtigere kapaciteten.
Undgå at køre stærkt
Jo hurtigere du kører, jo hurtigere tømmes batteriet, og trækker du en masse strøm fra batteriet over en længere periode, sænker du batteriets levetid. Du får mere ud af batteriet, hvis du kører fornuftigt.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.