Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af: Esben Skrumsager | Senest opdateret d. 15. marts 2019
Konkurrencen på markedet for elbiler stiger støt, og lanceringer af nye, spændende modeller betyder eksempelvis, at der for første gang var to elbiler med blandt de fem finalister, der dystede om titlen som Årets Bil i Danmark 2019 (det kan du læse mere om her).
Og selvom det ikke blev til en sejr til elbilerne i denne omgang (her kan du se vinderen), så lykkedes det faktisk Jaguar i-Pace at snuppe den europæiske titel som Årets Bil – som den første elbil i historien.
Ét aspekt overskygger alt, når vi taler om elbiler. Ja, rækkevidde. Altså hvor langt bilen kan køre på en opladning.
Selvom de færreste af os kører mere end et par hundrede kilometer om dagen, vil vi også gerne kunne bruge bilen, når weekenden melder sin ankomst, og vi krydser landet for at besøge venner og familie. Og så er det pludselig ikke ligegyldigt, om bilen med nød og næppe kan klare 200 kilometer på en opladning, eller om der faktisk gemmer sig tæt på 500 kilometer i batteriet.
LÆS OGSÅ: Test: Mercedes sætter strøm til fremtidens ministerbil
Elbilernes rækkevidde opgøres ved hjælp af en norm, som definerer, hvordan rækkevidden udregnes. En ny EU-test af nye biler trådte fuldt i kraft 1. september 2018. Den nye norm har den knudrede forkortelse WLTP, som står for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure.
Den gamle hed NEDC – ofte kaldt EU-normen. Fordelen ved den nye testmetode er, at den måler bilerne på en mere realistisk måde. Det er dog ikke alle biler, der endnu har fået beregnet rækkevidden efter WLTP-normen, så vi har så vidt muligt fundet begge angivelser af elbilernes rækkevidde.
TIL SALG: Søg efter elbiler på Bilbasen
Vi har her samlet et overblik over de biler, der enten er eller kommer på markedet i 2019, som har længst rækkevidde:
NEDC: –
WLTP: 400 kilometer
NEDC: 395 kilometer
WLTP: 310 kilometer
TIL SALG: Søg efter BMW i3 på Bilbasen
NEDC: 345 kilometer
WLTP: 285 kilometer
NEDC: 280 kilometer
WLTP: –
NEDC: –
WLTP: 312 kilometer
NEDC: –
WLTP: 482 kilometer
NEDC: 756 kilometer
WLTP: 666 kilometer
NEDC: –
WLTP: 480 kilometer
NEDC: –
WLTP: 312 kilometer
NEDC: –
WLTP: 485 kilometer
NEDC: 300 kilometer
WLTP: –
LÆS OGSÅ: Kia-elbil i finalen til Årets Bil i Danmark 2019
NEDC: 450 kilometer
WLTP: 360 kilometer
NEDC: 378 kilometer
WLTP: 270 kilometer
NEDC: 400 kilometer
WLTP: 317 kilometer
NEDC: 550 kilometer
WLTP: –
NEDC: –
WLTP: Endnu ukendt
NEDC: –
WLTP: 530 kilometer
NEDC: 490 kilometer
WLTP: –
NEDC: 632 kilometer
WLTP: –
NEDC: 613 kilometer
WLTP: –
NEDC: 417 kilometer
WLTP: –
NEDC: 542 kilometer
WLTP: –
NEDC: 565 kilometer
WLTP: –
LÆS OGSÅ | Her er prisen på Tesla Model 3 i Danmark
LÆS OGSÅ | Nu lander ny Tesla: Første test af Model 3 i Danmark
SE OGSÅ | Model 3 på glatis: Esben kører finsk markræs i ny Tesla
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.