MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 005
Nyheder
14. juli 2025

Elektrisk Mercedes-Benz CLA Shooting Brake EQ Technology klar til at berige markedet

Mercedes-Benz kommer med noget, de andre ikke har: CLA Shooting Brake EQ Technology er en stilig elektrisk stationcar med lang rækkevidde.

Morten B. Bek

Morten Bek

Den nye CLA med EQ Technology er et velkomment spring fremad for Mercedes-Benz. Den lave og meget strømlinede elbil kommer med masser af nye teknologier og, ikke mindst, rækkevidde helt op til 792 kilometer på en opladning fra et batteri med en forholdsvis ringe kapacitet på 85 kWh.

Der står uden tvivl rigtig mange danskere klar til at springe på, når CLA EQ Tech, som vi har valgt at forkorte modellens navn til, kommer på markedet i slutningen af sommeren. Men nu kommer en direkte grund til, at de nysgerrige og forventningsglade venter lidt længere: Shooting Brake-udgaven. En elegant stationcar, der beriger markedet for elbiler.

CLA Shooting Brake med EQ Technology er den første elektriske stationcar fra Mercedes-Benz. Når den på et tidspunkt kommer til Danmark, bliver den formentlig den elektriske stationcar med den længste officielle rækkevidde: op til 761 kilometer.

Den lidt kortere rækkevidde end i den almindelige CLA EQ Tech kompenseres der så rigeligt for. I sedanen er bagagerummet i en fin størrelse (405 liter), men åbningen er lille - og bagsædet er bestemt ikke for voksne med stærkt begrænset hovedhøjde. I CLA Shooting Brake EQ Tech er bagagerummet langt mere variabelt, større (455 liter) og meget nemmere at komme til, og en tur på bagsædet af den nye stationcar viser, at den kommer med mere plads til hovedet end sedanen.

Præcis som i sedanen kan man åbne frontklappen op og finde et særdeles rummeligt rum derunder. Det store frunk har en volumen på hele 101 liter.

MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 010 (1)
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 003
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 011
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 018
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 004
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 005
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 017
FOTO: Mercedes-Benz

Meget billigere end de helt store fra Audi og BMW

Elektriske stationcars er fortsat en mindre del af markedet for elbiler. Simpelthen fordi der ikke er mange af typen på markedet. Audi har A6 Avant E-Tron, og BMW har i5 Touring. Opel Astra Sports Tourer Electric og dens søstermodel Peugeot E-308 SW var i en periode på det danske marked, men de er for længst udgået; høje priser og kort rækkevidde viste sig at være en uheldig kombination.

CLA Shooting Brake EQ Tech lægger sig komfortabelt mellem de store modeller fra Audi og BMW og de kompakte modeller fra Opel og Peugeot. I længden er den ikke voldsomt stor med 472 centimeter, og mens vi ikke kender priserne i skrivende stund, så forventer vi priser fra under 450.000 kr.

Audi A6 Avant E-Tron med 591 kilometer rækkevidde starter på 569.990 kr. (712 kilometer rækkevidde fra 619.990 kr.), og BMW i5 Touring med 594 kilometer rækkevidde starter på 564.900 kr. Og man skal ikke tro, at eksempelvis A6 Avant E-Tron har et meget større bagagerum, for den står til 502-1.422 liter, mens CLA Shooting Brake EQ Tech, der er 21 centimeter kortere, har et rum på 455 til 1.290 liter.

MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 029
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 034
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 037
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 036
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 031
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 039
FOTO: Mercedes-Benz
MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 040
FOTO: Mercedes-Benz

Tyskerne åbner op for flere knapper

Den nye CLA-modelfamilie kommer med et helt nyt interiør, og vælger man den helt store udstyrspakke, kommer CLA Shooting Brake EQ Tech ikke bare med 10,25" digital instrumentering og infotainment med 14" touchscreen, men også med en 14" touchscreen som underholdningscentral for passagersædet.

Skærmen i passagersiden kommer med mulighed for at bruge computerspil, som kan styres via mobiltelefon eller en Bluetooth-opkoblet controller. Uden skærmen, som altså ikke bliver standardudstyr, ser interiøret desværre ikke hverken lækkert eller luksuriøst ud; når skærmen ikke er ombord, sidder man i stedet med en meget stor sort plade med stjerner foran sig. Den klæder på ingen måde interiøret.

Men der er noget andet, som virkelig klæder interiøret. To nye fysiske rulleknapper i rattet, som CLA Shooting Brake EQ Tech er den første Mercedes-Benz-model med. Den venstre rulleknap er til fartpiloten, mens den højre er til lydanlæggets volumen, og tyskerne åbner op for rigtige knapper efter kritik fra kunderne. Knapperne er så nye, at de ikke engang er med i sedanen!

Sedanen kan heller ikke byde på det nye glastag med elektronisk toning, der som hos Audi og Renault kan gøres uigennemsigtigt i blokke eller over hele glaspanelet. Som en finurlig ting kan taget vise små Mercedes-Benz-stjerner - som på en stjernehimmel. Et helt almindeligt glastag er standard, så man kommer til at betale ekstra for elektronisk toning og "svævende" stjerner.

MB CLA Shooting Brake EQ Tech C0200 011
FOTO: Mercedes-Benz

Flere modelvarianter på vej

Når CLA Shooting Brake EQ Tech kommer på markedet, vil det være med en batteristørrelse og valg mellem forhjulstræk og firehjulstræk. Sådan er det også i sedan-modelprogrammet. Men der kommer flere varianter, som tiden går. Blandt andet et mindre batteri med kortere rækkevidde og en svulstige AMG-model.

Den klart mest oplagte af de to muligheder i starten er CLA Shooting Brake 250+. Den har baghjulstræk, 272 hestekræfter og den højeste rækkevidde, man finder i modelprogrammet, der som nævnt er 761 kilometer. Merprisen for den stærkere firehjulstrækker CLA Shooting Brake 350 4Matic vil cirka være 50.000 kr., og godt nok har den 354 hestekræfter, men den har ikke mere udstyr. Rækkevidden er reduceret til 730 kilometer i forhold til baghjulstrækkeren, så massiv forskel er der ikke.

CLA Shooting Brake EQ Tech er altså ikke bare en mere praktisk og mere stilig bil end CLA som sedan, men også en model, som hverken Audi eller BMW har noget modsvar til. Det er der, for så vidt, heller ikke andre bilmærker, der har lige nu, og det stiller Mercedes-Benz i en god situation. Først sent i 2026, måske endda først i 2027, er BMW klar til at sende den helt nye i3 Touring på markedet.

Med den ekstremt hårde konkurrence på elbilsmarkedet og mange nye mærker og modeller, betaler det sig at have en så unik model som CLA Shooting Brake EQ Tech i modelprogrammet.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant