I Frankrig er det en lang og sej kamp for at få elbiler på gaden, selv om netop de franske bilproducenter efterhånden har mange fine modeller at byde på. Men i november er elbilernes andel af salget nået et nyt højdepunkt: 26 procent af det samlede salg.
Og franskmændene har alle grunde til at slå til og købe en elbil. I Frankring eksisterer en særlig ordning, som skal få private købere til at gå den elektriske vej. Certificats d'Économies d'Énergie (CEE), der i daglig tale går under navnet Coup de Pouce, på dansk en håndsrækning eller et venligt skub, giver kunderne et heftigt tilskud på elbiler med en pris under 47.000 euro, som i danske kroner er cirka 352.500 kr.
Tilskuddet stammer direkte fra franske energiselskaber, som er påkrævet af den franske stat til at yde tilskud som en slags bod for ofte forurenende energiproduktion. Coup de Pouce-ordningen gives i forskellige trin op til 4.770 euro plus et tilskud fra EU, så en franskmand i alt kan købe en elbil med rabat på op til 5.200 euro - 39.000 kr.
Det maksimale tilskud får man, hvis man hører til lavindkomstgruppen, mens folk med højere indkomst kan få en lidt mindre rabat. Med den maksimale rabat er den nye Renault Twingo E-Tech lige blevet introduceret i Frankrig til en pris på ned til 110.400 kr.
Standardprisen fra fabrikken er fra 146.175 kr. og med DC-opladning og AC-opladning op til 11 kW som tilkøb til 3.750 kr. Det er nok nærmere den pris, i alt cirka 150.000 kr., danskerne kan købe bilen til, når den lanceres i foråret. Priserne til det danske marked forventer Renault at offentliggøre lige efter nytår.

Europæisk producerede biler udløser den store rabat
På den franske hjemmeside for ADEME, en organisation med ansvar for at følge den grønne omstilling, finder franskmændene alle de elbiler, der kan købes med rabat. Det gælder nemlig langt fra alle elbiler, for indstillingen er, at bilerne så vidt muligt skal være produceret i EU og med europæisk producerede batterier. Derudover må bilen have en maksimal køreklar vægt på 2,4 tons, så der store SUV-modeller kommer ikke ud at køre i Frankrig med rabat.
En lille finte i støtteordningen er, at man skal beholde bilen i mindst to år, så direkte videresalg vil medføre, at hele støtten skal betales tilbage. Til gengæld må hver franskmand man købe op til fem elbiler, hvis det af en eller anden grund skulle være nødvendigt.
Det er muligt at købe den lille Citroën Ë-C3 til omtrent samme pris som Twingo E-Tech, til cirka 110.000 kr. Den nye Kia EV4 er, som europæisk produceret bil, tilgængelig med støtte, men Kias andre elbiler er produceret udenfor EU, så de udløser ikke rabat.
På samme måde er der rabat på den tysk producerede Tesla Model Y, men ikke på den kinesisk producerede Model 3 - det udelukker biler som Mazda 6e, Cupra Tavascan, Ford Mustang Mach-E og Mini-modellerne Cooper og Aceman.
Coup de Pouce-ordningen udløber med udgangen af 2025, men der alle mulige grunde til at forlænge ordningen. Den giver et tiltrængt boost til europæiske bilproducenter, som ikke er spor anderledes end de mere eller mindre skjulte ordninger, elbiler sælges med i Kina.



