Test: Opdateret Cupra Formentor viser et aktivt valg
Der er rigeligt med små crossovers derude, og mange af dem kan det samme. Men Formentor skiller sig ud med markant anderledes design.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den nye Skoda Elroq er dækket af kamuflage, som gør det svært helt at se, hvordan designet ser ud. Men Skoda har ikke gemt designet helt væk, og mens meget af designet ser ud til at være Skoda-traditionelt, sker der noget med frontdesignet: Tech Deck Face, som er det mundrette navn for erstatningen for grillen, er en nyhed hos Skoda.
Elroq bliver den første af seks nye elektriske modeller fra Skoda, og i modelprogrammet finder den plads mellem den eksisterende Enyaq (som senere i år får et facelift) og den kommende elektriske mini-SUV med navnet Epiq.
LÆS OGSÅ | Første kig på Skoda Epiq
Tænk på Elroq som en elektrisk Karoq. Bare lidt større og endnu mere rummelig. Elroq er cirka 10 centimeter længere end Karoq og 16 centimeter kortere end Enyaq, og som Enyaq er den baseret på VW-koncernens MEB-platform. Elroq kommer til at konkurrere med den nye Ford Explorer og den ligeledes nye Renault Scenic E-Tech Electric.
Når man siger MEB, siger man samtidig eksisterende teknologier, som bruges til så forskellige biler som VW ID. Buzz og Cupra Born. Elroq kommer derfor med elmotorer, vi i forvejen kender. Der er mulighed for ydelser mellem 170 og 299 hestekræfter.
Elroq 50 har en elmotor med 170 hk ved bagakslen, og den har et batteri med en kapacitet på 55 kWh. Elroq 60 har også en elmotor ved bagakslen, men her er ydelsen 204 hk – og batteriet rummer 63 kWh. Flest kilowatt-timer er der i de to Elroq 85-varianter, som har batteri på 82 kWh: Elroq 85 har 286 hk og en forventet rækkevidde på over 560 kilometer.
LÆS OGSÅ | Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024
Elroq 85x har en ekstra elmotor foran, så den kan trække på alle fire hjul med i alt 299 hk. Rækkevidden vil være lavere end i modellen med baghjulstræk, men hvor meget fortæller Skoda ikke. Det samme gælder rækkevidden i de svagere varianter med lille batteri.
Hvad er der ellers at sige, før Skoda på et tidspunkt viser Elroq i uden tildækning? – Infotainmentsystemet har en skærm på 13″, og som i Enyaq er der en lille skærm til instrumenteringen på 5″. Elroq fås også med head-up-display i forruden. Bagagerummet rummer mellem 470 og 1.580 liter, og hvis man bor et sted med trange p-pladser, kan Elroq lære at parkere selv.
Der er rigeligt med små crossovers derude, og mange af dem kan det samme. Men Formentor skiller sig ud med markant anderledes design.
430 Scuderia er ikke bare en Ferrari. Det er en rendyrket racerbil, udviklet med input fra ingen ringere end Michael Schumacher. Nu har du muligheden for at få fingrene i et velholdt eksemplar.
Selvom Skoda allerede har lagt sig tungt i toppen af de danske salgsstatistikker med elbilen Enyaq, så er den nye Skoda Elroq en potentielt endnu større succes.
Ugens 3x er fyldt med store tørstige motorer fra Guds eget land. Vi har fundet tre fuldfede amerikanere, som har de største motorer på Bilbasen målt på slagvolumen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.