Golf GTI mig her, Golf GTI mig der. Volkswagens kompakte GTI har altid været den helt rigtige størrelse og bilen, der har gjort alt rigtigt. Men det er virkelig længe siden, der har været noget som helst folkeligt over Golf GTI. Den kan rigtig meget – og det betaler man for. Hvem er det, der skal (og kan) betale 665.000 kr. for en Golf GTI Clubsport med 300 hk?
For en pose penge, der er omtrent halvt så stort, får man en GTI, der kan næsten lige så meget. På nogle punkter kan den lige så meget. Det er Polo GTI, som kommer med 207 hk og samme grundfilosofi som den større Golf GTI. Hurtig og sjov, men samtidig praktisk og fornuftig. Til 336.995 kr.
Volkswagen har lavet Polo GTI i 25 år, og tyskerne hylder den med en jubilæumsmodel, som de har gjort det flere gange tidligere med Golf GTI. Polo GTI Edition 25 giver den lille GTI en velfortjent tur i rampelyset.
Kun 2.500 gange produceres den i Sydafrika
Volkswagen begrænser gerne sine jubilæumsmodeller, så Polo GTI Edition 25 ruller ikke af samlebåndet, som kører i Sydafrika, uendeligt. Der laves 2.500 eksemplarer, og de flinke medarbejdere har været så venlige at sætte en liste ved indstigningen, hvor der står “One of 2500” – en af 2.500 biler.
Så glemmer man ikke, hvor heldig man er. Der er ingen risiko for, at man overser, at denne Polo GTI (som fås i Ascot Grey, som på billederne, Pure White, Kings Red Metallic, Reef Blue Metallic, Smoke Grey Metallic og Deep Black Pearl Effect) har noget med tallet 25 at gøre. Tallet sidder i bunden af rattet og som staffering på dørene.
Designerne kører udvendigt et sort tema. Sidespejlshusene, taget og de 18″ store Adelaide-alufælge kommer som standard i sort. Et andet særligt Edition 25-element er lædersæder i rød og sort med broderet GTI-logo i ryggen. Meget andet kommer man stadig til at betale ekstra for – det er jo ikke en gavebod, det her, bare fordi der er fødselsdag.
De samme 207 hk i 2-liters motoren
Polo GTI startede karrieren i 1998 med en 1,6-liters sugemotor med 125 hk, som også løftede den lettere opgave i den daværende Lupo GTI. 125 hk ville ikke give nogen stor fest i den seneste, tungere Polo GTI, så her er motoren på 2 liter og ydelsen på 207 hk.
Volkswagen har ikke rørt det mindste ved motoren, lader det til, så Polo GTI Edition 25 har de samme 207 hk og 320 Nm, og den går friskt fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Men hvorfor ikke smide 25 hk ekstra i posen til de 2.500 kunder, som køber en GTI, der kommer i begrænset oplag? Det var tilfældet, da Golf GTI fyldte 30 år. Den fik 30 hk ekstra, så fejringen var mere end bare overfladisk.
Det er nok alligevel ingen dum idé at købe Polo GTI Edition 25. Jubilæumsudgaven kan meget vel være sidste gang, der sker ændringer med Polo GTI. Der er risiko for, at den nuværende generation Polo – og her snakker vi alle Polo-modeller og ikke kun GTI – bliver den sidste. Så en 30 års fødselsdag for Polo GTI kræver lidt af et mirakel.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.