Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Appetitten er stor: Købere på mange af de største markeder i verden vil have elektriske crossover-modeller, og det skal hellere være NU end i morgen.
Kia præsenterede for mindre end en uge siden sin seneste elektriske crossover, som bliver den største i koreanernes modelprogram. Den nye EV9. En stor elbil med solide SUV-træk og samme avancerede platform med 800 volt-teknologi som i EV6.
LÆS OGSÅ | SUV i stor størrelse: Kia EV9 klar til kamp
Mange andre bilmærker ville slappe af, puste ud efter den store premiere. Kia er videre med det samme. En ny uge, en ny elektrificeret konceptbil. Denne gang står der EV5 Concept på bilen, og dens fremtid er allerede afgjort.
EV5 Concept er på mange måder en EV9 i nedskaleret størrelse, og det gør den karakterstærk og meget SUV-betonet. Den er kantet og ikke ligefrem aerodynamisk – en helt anden karakter end EV6.
Med først EV6, så EV9 og nu EV5 viser sig, med lidt god vilje, et mønster. EV-modeller med lige numre kan være lave biler med sportslighed i linjerne, mens de ulige numre bruges til højere SUV-modeller. Bare en tanke.
LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV
Den store EV9 går i produktion med et design, der afviger meget lidt fra konceptbilen EV9 Concept, og det samme vil sandsynligvis ske, når EV5 Concept bliver til EV5.
Kia spilder ingen tid, og EV5 Concept, som blev præsenteret i Kina, vil senere i år gå i produktion. Det virker næsten som spildt arbejde med en konceptbil, når den færdige model allerede er 99 procent klar og har fået grønt lys.
Der er en lille usikkerhed omkring den nye Kia i forhold til Europa, hvor EV5 kan komme ind som en elektrisk pendant til Sportage. Kia skriver, ord for ord:
“Produktionsudgaven af modellen EV5 vil blive frigivet først på det kinesiske marked senere i år. Detaljer omkring fremtidige planer for andre (globale) markeder vil blive givet på et senere tidspunkt.”
LÆS OGSÅ | Test: Kan 585 hk give mening i Kia EV6 GT?
Det er alt andet end en blank afvisning, og EV5 vil da også være et perfekt supplement til den lave EV6 og den store EV9. Mere en SUV end EV6, men samtidig mere kompakt (og billigere) end EV9.
Elektriske biler fra Kia til salg på Bilbasen
Se flere elektriske biler fra Kia til salg på Bilbasen
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.