Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fords forhandlere må efterhånden være ret utålmodige. De har en enkelt elbil, de kan sælge til danskerne, og den længe ventede Explorer står stadig i kulissen. Explorer er en spændende model, hvis prisen kommer til at ligge fornuftigt, men en mindre model vil også passe godt til Ford.
Den kommer, og det bliver den eksisterende Puma i en fuldelektrisk udgave. Nu kommer faceliftet af Puma, men elbilen er ikke med på holdet. Den præsenteres først “senere i år”. Der er endnu ingen detaljer fra Ford om den lille elbil, så faceliftet drejer sig indtil videre kun om benzinmodeller.
Puma er efterhånden ved at nærme sig sin 5 års fødselsdag, og den køreaktive mini-crossover har da også fået et facelift, der kommer med en helt ny og mere tidssvarende indretning omkring førerpladsen.
Puma må på ydersiden nøjes med mindre justeringer, og især set bagfra er det svært at se, at der overhovedet er sket noget. Det er meget nemmere forfra, hvor Puma har fået Ford-logoet ned, hvor det hører hjemme – lige midt i grillen (og ikke over grillen).
Interiøret kommer til gengæld med ændringer, der er mere kød på. Hele instrumentbordet og indretningen omkring føreren er lavet om. Det gamle (for gamle) infotainmentsystem med 8″ touchscreen er sendt på pension, og den nye storskærm på 12″ står prangende i midterkonsollen under nye luftdyser – og under et nye B&O-lydpanel. Den digitale instrumentering er vokset til 12,8″ og står nu som et fritstående panel.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Ford Kuga PHEV lander i Europa
Puma kører med de samme motorer som før, men der er en undtagelse; ST-udgaven med 1,5-liters turbomotor med 200 hk findes ikke mere. Nu er der, som ST, kun en udgave med 1-liters motor med 170 hk og dobbeltkoblingsgearkasse. For mere besindige købere er der 1-liters motoren med 125 eller 155 hk.
De danske priser er allerede på plads, og der er desværre en solid prisændring for basismodellen med 125 hk og Titanium-udstyr, som er steget fra 259.990 kr. til 289.990 kr. Puma ST med 170 hk og dobbeltkoblingsgearkasse er til gengæld kun steget fra 438.860 kr. til 439.990 kr. Den model er så godt som ligegyldig, så det var langt bedre, hvis det var basismodellen, der ikke var steget.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.