3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Fiat bruger navnet Hybrid på både Panda og 500, men der er tale om så svag elektrificering, at kategorisering af modellerne som hybrider er på grænsen til falsk varebetegnelse. Der er, i bedste fald, tale om mild-hybrider.
Nu får også de større modeller Tipo og 500X koblet Hybrid på navnene (sidstnævnte sælges for tiden ikke i Danmark). Men denne gang er der mere kød på teknikken. Eller, rettere sagt, mere strøm på.
De nye Hybrid-varianter kommer nemlig med 48 volt-teknologi og en lille elmotor, som alene kan drive bilerne.
Til at skabe hybriddrivlinjen til Tipo og 500X har Fiat valgt at starte helt forfra. Italienerne bruger ingen af de eksisterende benzinmotorer på 1 eller 1,3 liter, men har i stedet udviklet en helt ny 1,5-liters motor.
Den nye Firefly-benzinmotor med fire cylindre yder 130 hk og op til 240 Nm. Det er flere kræfter end den trecylindrede 1-liters motor (100/120 hk), men samtidig 20 hk færre end 1,3-liters motoren.
LÆS OGSÅ | TEST: Fordele og ulemper ved Fiat 500e som Cabriolet
Fiat kompenserer med elektrificering. 48 volt-batteriteknologi, en integreret starter-generator og en elmotor med en effekt på 15 kW (20,4 hk) skal gøre Tipo Hybrid og 500X i stand til at køre på strøm 47 procent af tiden. Det er, vel at bemærke, 47 procent af tiden målt i WLTP-cyklus, altså ved laboratorietest.
Den væsentlige forskel mellem modellerne 500 Hybrid/Panda Hybrid og de nye Tipo Hybrid/500X Hybrid er muligheden for elektrisk kørsel.
Starter-generatoren med forbindelse til det almindelige 12 volt-batteri sørger for, at bilen altid starter op elektrisk. Den elektriske motor fungerer som både understøttelse af benzinmotoren og, som nævnt, til i visse situationer alene at drive bilen.
Hybriddrivlinjen i Tipo/500X kører med en nyudviklet 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse som standard.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.