Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Simon Hallenslev / d. 10. oktober 2019
Saab, der står for Svenska Aeroplan Aktiebolaget, blev grundlagt i 1937 som en luftfarts- og forsvars virksomhed. Virksomheden skulle med andre ord producere flyvemaskiner, for at højne den svenske luftrumssikkerhed.
I 1945 blev Saab Automobile så stiftet, da man i luftfartsvirksomheden ville se, om ikke man kunne bruge nogle af kundskaberne fra flybyggeri til at producere personbiler. Det første personbilsprojekt blev kaldt X9248 og senere bare ’Project 92’. Da projektet endeligt var færdigt i december 1949, blev ordet ’Project’ fjernet fra ligningen, og Saab 92 var født.
Den lille to-takts Saab 92 var en ydmyg start på en lang og glorværdig bilhistorie. Teknik og byggemetoder var tydeligt anderledes fra de etablerede bilmærker, og Saab holdt fast i spøjse traditioner som tændingsnøgle i midterkonsollen, så bilen blev låst – og kun kunne slukkes – i bakgear i stedet for den konventionelle ratlås.
Ejer- og forretningsmæssigt er historien knap så glorværdig. Først blev Saab til Saab-Scania, som dernæst lavede en produktionsaftale med Fiat. Så blev Saab købt fri af Scania af General Motors og Investor AB. Oooog til slut endte General Motors med at eje hele Saab Automobile.
LÆS OGSÅ | Svensk/kinesisk revolution: Verdens hurtigst voksende bilmærke vil indtage Europa
General Motors forsøgte sig med en håndfuld Saab modeller, som var baseret på eksisterende amerikanske platforme – men uden held. General Motors havde efter sigende intet færre end 27 forskellige bilmærker som potentielle købere af Saab, fra BMW til Koenigsegg, dog uden at lande en endelig aftale.
Efter mere end tre års forgæves kontraktnusseri, blev Saab Automobile erklæret konkurs i december 2011. I dag står vi blot med minderne tilbage – men dem er der heldigvis stadig rigeligt af. Der er nemlig 167 brugte Saab til salg på Bilbasen i skrivende stund. Se et udpluk af dem i artiklen her.
Den allerførste Saab 92 havde et lillebitte bagvindue og intet bagagerum for at holde chassiset stærkere, og for at sikre, at bilen ikke ville krølle sammen ved et sammenstød bagfra.
Praktisk holdt det dog ikke i længden uden bagagerum. I 1953 kom Saab 92B, som var en forbedret udgave med bagagerum og et væsentligt større bagvindue. Og sådan én kan du købe på Bilbasen!
En gennemrestaureret Saab 92B fra 1956, der er dansk fra ny, og som blandt andet har fået en overhaling i kabinen. Den 2-cylindrede to-takts motor med 28 heste er original, og kan lige akkurat trække skindet af en kop kakaomælk. Hvis ikke den er solgt, kan du se den i salgsannoncen her eller i galleriet herover.
Saab Sonnett – et navn der stammer fra ’så nätt’, eller ’så fed’ på dansk – var i 50erne en prototype på en racerbil, der kun blev bygget i seks eksemplarer. I midt 60erne blev navnet så taget op igen, da Saab ville bygge en sportsvogn til folket – heraf primært det amerikanske folk.
Saab Sonnett II blev skabt først med en trecylindret to-takts motor fra Saab 92 og 93, men fik senere ilagt en firecylindret fire-takts motor fra en Ford Taunus.
Hvis du kunne tænke dig et stykke svensk motorhistorie, og kan holde til en vanvittig acceleration på bare 12,5 sekunder til 100 km/t, så er dette blå vidunder af en Saab Sonnett II til salg på Bilbasen.
Saab Turbo X var en 9-3 med 280 hestekræfter fra en sekscylindret turbobenziner, som blev lavet i begrænset antal for at fejre Saabs 30 årige tradition for at smide turboer i personbiler.
Denne jubilæumsmodel blev dog så vel modtaget, at Saab valgte at sætte den i produktion under navnet 9-3 Aero. Denne 9-3 Aero havde stadig den samme 2,8 liters turboladede V6 motor fra Turbo X, som kan skubbe dig og familien fra 0 til 100 km/t på bare 7,5 sekunder.
En vildt lækker, sikker og svensk familieslæde, som du kan se – hvis ikke den er solgt – i annoncen her eller i galleriet herover.
Den sidste nye Saab-model vi så rulle ud af Trollhättan, var anden generation af 9-5. Lanceret under ejerskab af General Motors deler denne 9-5 platform med en række amerikanske biler – men også Opel Insignia.
Design og interiør er dog stadig svensk, og anden generation af 9-5 blev stadig samlet i Sverige. Der er med andre ord ingen risiko for knirkende amerikansk samlekvalitet!
Den sidste Saab 9-5 er en ’smooth’ direktørslæde, der også kunne købes med den fede 2,8 liters turboladede V6 motor fra 9-3 Aero. Dem er der desværre ingen til salg af lige nu. Den 2,0 turbo du ser herover bør med sine 220 hestekræfter også være nok til de fleste. Se salgsannoncen her.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.