Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den danske bildesigner og entreprenør Henrik Fisker og hans amerikanske virksomhed har endnu ikke produceret en eneste af sine nye elbiler, Fisker Ocean. SUV’en kan reserveres – til priser fra 325.000 kr. – og de første biler går i produktion hos østrigske Magna Steyr den 17. november i år.
Ocean bliver ikke det eneste produkt fra Fisker, for længere ude i horisonten venter den nye PEAR. PEAR er en forkortelse for Personal Electric Automotive Revolution – en revolution for den personlige elbil.
Fisker viser kun et computergenereret billede af PEAR set direkte ovenfra. Mens designet på den måde er godt gemt, er det tydeligt at se, at de brede bagskærme, SUV-formatet og LED-striben i fronten går igen fra Ocean.
Fisker kalder selv PEAR for en “kompakt elbil til bykørsel med plads til fem passagerer”. Det siger for så vidt intet om størrelse eller rækkevidde, men det kan betyde, at PEAR bliver en direkte konkurrent til den kommende Smart #1 og den kommende VW ID.2.
Præcis som Fisker har hyret Magna Steyr til at producere Ocean, er der også hyret eksterne kræfter til PEAR. Det er taiwanesiske Foxconn (producerer bl.a. iPhones for Apple), som skal producere den lille elbil i staten Ohio i USA.
LÆS OGSÅ | Smart er på vej tilbage -mærkets første nye bil hedder #1
Der er store planer for produktionen med mindst 250.000 PEAR om året. Før 2024 sker der dog ikke noget – først da begynder Fisker at levere sin anden model.
Fisker vil dog gerne have kunderne ombord længe før. PEAR kan derfor allerede nu forhåndsreserveres. Prisen for at være klar til leveringsstart i 2024 er 250 dollars – cirka 2.000 kr.
Mens den større Ocean har en startpris i USA på 37.500 dollars (danske priser fra 325.000 kr.), vil PEAR starte på 30.000 dollars. Priser for det danske marked fremgår endnu ikke af den danske hjemmeside.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.