juli 20, 2023

Første fotos af den elektriske Peugeot E-3008 med 700 km rækkevidde

Efter sommerferien er der premiere på en helt ny Peugeot 3008 og den første elektriske E-3008. Første billeder viser fastback-design og det nye interiør.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den næste Peugeot 3008 er en bil, der får alle i den gigantiske Stellantis-koncern til at holde vejret. Det er ikke designet, men platformen til elbiler, der gør den franske model ekstremt spændende: Ny E-3008 er den første model i Stellantis med den nye STLA-platform, som bliver kernen i nye biler fra så forskellige mærker som Alfa Romeo, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Opel, Peugeot og flere til i det kommende årti.

STLA-platformen kommer i varierende størrelse – Small, Medium, Large og Frame (chassisramme) – og den nye E-3008 introduceres på Medium-udgaven, som er skabt til biler med en akselafstand mellem 2,7-2,9 meter og en totallængde på mellem 4,3-4,9 meter.

At dømme efter de første billeder af en kamufleret E-3008, som Peugeot har frigivet, holder den nye model sig i nærheden af den nuværende 3008‘s længde på 445 cm, men designet tager en ny retning. E-3008 ligner en høj fastback mere end en SUV – en forhøjet udgave af 408. Om det kommer til at koste plads i kabine og bagagerum, er for tidligt at sige, men skulle det ske, vil der være en ny 5008 til folk med behov for mere plads.

En eller to elmotorer med mellem 218-388 hk

Peugeot E-3008’s STLA Medium-platform giver mulighed for forskellige batteristørrelser op til 98 kWh. Standard-udgaven af batteripakken giver en rækkevidde over 500 kilometer, mens Performance-versionen skulle være god for mere end 700 kilometer.

Hvor E-3008 lander i forhold til rækkevidde, får vi svar på ved premiere i september, for de oplyste tal er rækkevidden i bedste fald for alle biler lavet på platformen. I september får vi også svaret på, hvor kraftige elmotorer E-3008 får – og her giver generelle data for STLA Medium også kun et delvist indblik: Med en elmotor (ved forhjulene eller baghjulene – i E-3008 forventer vi, den sidder ved forhjulene) vil ydelsen være mindst 218 hk, mens den med to motorer (en for, en bag) kan være op til 388 hk.

Den nye generation 3008 viser allerede nu sit interiør. Den nye model bliver første Peugeot, hvor digital instrumentering og infotainment “smelter” sammen, som vi kender det fra BMW og Hyundai. Peugeot bevarer sit I-Cockpit-design, hvor man kigger over toppen af rattet for at se instrumenteringen, og heldigvis er der en ekstra touchscreen lige til højre for rattet (som i 308/408) til klimaanlæg med videre, og der er genvejsknapper i den svungne midterkonsol til køreindstillinger, varme i bagruden og flere andre funktioner. For første gang hos Peugeot er der også touch-knapper i rattet (det kan være både godt og skidt).

Stellantis har ikke talt meget om, hvad der skal ske med biler med forbrændingsmotor i forhold til de nye platforme. Men STLA-platformene er fleksible, og platformen kaldes fleksible og i stand til at ramme “multi-energi”. Det tyder på, at en bil som 3008 også i den nye generation, og på STLA-platformen, vil komme med forbrændingsmotor i et eller andet format – hybrid eller plug-in hybrid.


Brugt Peugeot 3008 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Peugeot 3008 til salg på Bilbasen lige her

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS