Polo GTI front
december 25, 2017

Første test: Polo GTI er en bulderbasse på budget

Af: Esben Skrumsager  / d. 20. december 2017

Volkswagen er klar med en helt ny Polo GTI. Med skarpe leasingpriser er den et interessant bud på en bil til bilister med mod på underholdning. Men prisen har en pris.

Jeg er fristet, da jeg hører om priserne på leasing af den nye VW Polo GTI. Man kan da sagtens have et barn på bagsædet, ikk’? Og med 351 liter i bagagerummet er der da rigeligt plads til en klapvogn. Jeg er næsten solgt.

Men før jeg begynder at overbevise fruen om, at det på mange måder vil være en oplagt “familiebil”, vil jeg gerne opleve den på egen hånd. Så med taskerne fulde af forventninger er jeg taget et smut til Spanien, hvor jeg har fået den kompakte Circuit Mallorca stillet til rådighed.

Hvad får jeg med en Polo GTI?

Du får først og fremmest den kraftigste motor, der nogensinde er lagt i en Polo GTI. I hvert fald fra fabrikkens side. VW trodser nemlig trenden og har øget motorens slagvolumen i til 2 liter, så den nu yder 200 hk.

Kræfterne administreres af en 6-trins DSG-gearkasse.

LÆS OGSÅ: Nu stiger ejerafgiften: Se hvor meget du skal betale

Samtidig får du en pæn omgang udstyr. Du får blandt andet ambient-belysning i kabinen, parkeringssensorer for og bag, sportssæder med det karakteristiske, ternede mønster, automatisk nødbremse med fogænger-genkendelse samt sportsrat i læder med betjening af infotainment-system og skifte-paler til DSG-gearet.

Prisen begynder ved 274.997 kr. med 6-trins DSG-gear. Det er en skarp pris, men hvis du er mere til leasing, kan du blive kørende for en månedlig ydelse på 3.499,-.

Hvordan er køreegenskaberne i VW Polo GTI?

De knap 3500 i ydelse om måneden er realistisk for de fleste, hvis man prioriterer det. Men får man virkelig en hårdkogt GTI for det samme om måneden, som det koster at holde sig kørende på koffein fra Starbucks?

Det korte svar er nej. Det lidt længere svar er, at køreegenskaberne egentlig er fine – specielt på offentlig vej – men den halter gevaldigt, når den får adgang til et stykke lukket asfalt.

LÆS OGSÅ: Bilnørd på udebane: Sådan håndterer Esben en vild krikke

Polo GTI klarer rundkørsler med bravour, og de 200 heste er tilstrækkeligt til at få et smil på læben, når du forlader rundkørslen efter en 3-4 omgange. Men den er langt fra hårdtkogt, og det bliver tydeligt på den lille, spanske racerbane.

Polo GTI 2Dobbeltkoblingsgearet virker dybt forældet, når den skal håndtere de bratte nedbremsninger og kraftige accelerationer i de mange hårnålsving, mens forhjulene kæmper for at holde fast i asfalten.

Det føles som evigheder, før den skifter gear og udnytter det imponerende moment, der ligger allerede fra 1.500 omdrejninger.

Selvom det er første gang, du finder 200 heste under hjelmen i en Polo GTI, så er det samtidig tydeligt, at den også er blevet både større og tungere, så de høje forventninger til morskab i en lomme-GTI kan ikke indfries.

Hvad er det bedste ved Polo GTI?

Det er kombinationen af et pænt udstyrsniveau, en brølende stærk motor, pæne praktiske egenskaber og en overraskende attraktiv pris, der gør VW Polo GTI interessant. Måske til bil nummer to?

VW Polo GTI 1

Hvad er det værste ved Polo GTI?

I en bil, hvor køreegenskaberne må regnes som noget af det vigtigste, er det selvfølgelig skidt, at den ikke lever op til forventningerne.

Styretøjet er en anelse til den kedelige side – særligt sammenlignet med en ellers noget ældre konkurrent som Ford Fiesta ST – og jeg undrer mig meget over, at VW ikke har udstyret den med en skarpere gearkasse, der kan håndtere de mange kræfter bedre.

INSPIRATION: Søg efter VW Polo GTI til salg på Bilbasen

Desuden oplevede jeg flere gange mistænkelige raslelyde, så en ellers fin kvalitetsoplevelse i kabinen var ikke helt uden malurt i bægeret.

Jeg kan ikke undgå at tænke, at de relativt lave priser på bilen har en pris. Der er skåret en hæl og kappet en tå. Netop den prioritering kan være med til at lokke nye kunder ind i segmentet, men jeg havde hellere set en bil med skarpe egenskaber end en skarp pris.

Konklusion: Første indtryk af VW Polo GTI

VW Polo GTI er en herlig humørbombe, der giver smil på læben.

Helhedsintrykket fint, og der er ingen tvivl om, at du – ligesom med den almindelige Polo – får rigtig meget bil for pengene.

Men hvis du har brug for en benhård GTI, bliver du nok skuffet. Drop den sløve DSG-gearkasse, der lanceres i februar 2018, og vent på den manuelle udgave, der lander senere på året.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS