Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Esben Skrumsager / d. 20. december 2017
Jeg er fristet, da jeg hører om priserne på leasing af den nye VW Polo GTI. Man kan da sagtens have et barn på bagsædet, ikk’? Og med 351 liter i bagagerummet er der da rigeligt plads til en klapvogn. Jeg er næsten solgt.
Men før jeg begynder at overbevise fruen om, at det på mange måder vil være en oplagt “familiebil”, vil jeg gerne opleve den på egen hånd. Så med taskerne fulde af forventninger er jeg taget et smut til Spanien, hvor jeg har fået den kompakte Circuit Mallorca stillet til rådighed.
Du får først og fremmest den kraftigste motor, der nogensinde er lagt i en Polo GTI. I hvert fald fra fabrikkens side. VW trodser nemlig trenden og har øget motorens slagvolumen i til 2 liter, så den nu yder 200 hk.
Kræfterne administreres af en 6-trins DSG-gearkasse.
LÆS OGSÅ: Nu stiger ejerafgiften: Se hvor meget du skal betale
Samtidig får du en pæn omgang udstyr. Du får blandt andet ambient-belysning i kabinen, parkeringssensorer for og bag, sportssæder med det karakteristiske, ternede mønster, automatisk nødbremse med fogænger-genkendelse samt sportsrat i læder med betjening af infotainment-system og skifte-paler til DSG-gearet.
Prisen begynder ved 274.997 kr. med 6-trins DSG-gear. Det er en skarp pris, men hvis du er mere til leasing, kan du blive kørende for en månedlig ydelse på 3.499,-.
De knap 3500 i ydelse om måneden er realistisk for de fleste, hvis man prioriterer det. Men får man virkelig en hårdkogt GTI for det samme om måneden, som det koster at holde sig kørende på koffein fra Starbucks?
Det korte svar er nej. Det lidt længere svar er, at køreegenskaberne egentlig er fine – specielt på offentlig vej – men den halter gevaldigt, når den får adgang til et stykke lukket asfalt.
LÆS OGSÅ: Bilnørd på udebane: Sådan håndterer Esben en vild krikke
Polo GTI klarer rundkørsler med bravour, og de 200 heste er tilstrækkeligt til at få et smil på læben, når du forlader rundkørslen efter en 3-4 omgange. Men den er langt fra hårdtkogt, og det bliver tydeligt på den lille, spanske racerbane.
Dobbeltkoblingsgearet virker dybt forældet, når den skal håndtere de bratte nedbremsninger og kraftige accelerationer i de mange hårnålsving, mens forhjulene kæmper for at holde fast i asfalten.
Det føles som evigheder, før den skifter gear og udnytter det imponerende moment, der ligger allerede fra 1.500 omdrejninger.
Selvom det er første gang, du finder 200 heste under hjelmen i en Polo GTI, så er det samtidig tydeligt, at den også er blevet både større og tungere, så de høje forventninger til morskab i en lomme-GTI kan ikke indfries.
Det er kombinationen af et pænt udstyrsniveau, en brølende stærk motor, pæne praktiske egenskaber og en overraskende attraktiv pris, der gør VW Polo GTI interessant. Måske til bil nummer to?
I en bil, hvor køreegenskaberne må regnes som noget af det vigtigste, er det selvfølgelig skidt, at den ikke lever op til forventningerne.
Styretøjet er en anelse til den kedelige side – særligt sammenlignet med en ellers noget ældre konkurrent som Ford Fiesta ST – og jeg undrer mig meget over, at VW ikke har udstyret den med en skarpere gearkasse, der kan håndtere de mange kræfter bedre.
INSPIRATION: Søg efter VW Polo GTI til salg på Bilbasen
Desuden oplevede jeg flere gange mistænkelige raslelyde, så en ellers fin kvalitetsoplevelse i kabinen var ikke helt uden malurt i bægeret.
Jeg kan ikke undgå at tænke, at de relativt lave priser på bilen har en pris. Der er skåret en hæl og kappet en tå. Netop den prioritering kan være med til at lokke nye kunder ind i segmentet, men jeg havde hellere set en bil med skarpe egenskaber end en skarp pris.
VW Polo GTI er en herlig humørbombe, der giver smil på læben.
Helhedsintrykket fint, og der er ingen tvivl om, at du – ligesom med den almindelige Polo – får rigtig meget bil for pengene.
Men hvis du har brug for en benhård GTI, bliver du nok skuffet. Drop den sløve DSG-gearkasse, der lanceres i februar 2018, og vent på den manuelle udgave, der lander senere på året.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.