februar 23, 2022

Første tur: BMW 2-Serie Active Tourer kan meget mere, end den skal

Den nye BMW 2-Serie Active Tourer er en fornuftig familiebil med forhjulstræk og plug-in hybridteknologi – så er den stadig en BMW?

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Presse / Dato: 21. februar 2022

Uanset om jeg snakker med ingeniører eller marketingfolk fra BMW, forsøges det febrilsk understreget, at den gode, gamle BMW-dynamik er intakt — også selvom den nye BMW 2-Serie Active Tourer er forhjulstrukken. 

Det let at være skeptisk, men den bayerske delegation ynder at bevise det, og har derfor lagt en meget kringlet rute på de andalusiske bjergveje bag Málaga.

Jeg forsøger ihærdigt at fremprovokere en understyring, så jeg kan kritisere BMW for at have solgt ud. Jeg skal dog helt derud, hvor de lokalkendte Ducati-kørere, som jeg deler bjergvejen med, ryster på hovedet, før understyringen indtræffer. 

Bilbasen var inviteret til Spanien af BMW Danmark

BMW 220i Active Tourer

Motor: R3 benzin, 1.499 ccm
Ydelse: 170 hk / 240 Nm
0-100 km/t: 8,1 sek.
Tophastighed: 221 km/t
Forbrug: 17 km/l
Mål (L/B/H): 438/182/157 cm
Bagagerumsvolumen: 
415 liter
Startpris: 459.000 kr.

Familiebil i bjergene

Jeg skal skynde mig at sige, at den nye BMW 2-Serie Active Tourer selvfølgelig ikke gebærder sig som BMW M5. Alligevel udfordrer jeg dig til at finde en fornuftig familiekasse med 3-cylindre og forhjulstræk, der kan hamle op med 2-Serie Active Tourer.

Styretøjet er afstemt, som man gerne vil have det: Tungt uden at være for tungt og med snabb respons. Forenden følger godt med, og det føles ret BMW-agtigt.

Det, jeg udsætter bilen for i de andalusiske bjerge, er der kun en promille af kunderne, der vil give sig i kast med. Særligt fordi BMW forventer en lidt ældre kundegruppe til 2-Serie Active Tourer. Den er med andre ord langt mere kapabel, end der er behov for.

Kun M-sport til Danmark

BMW 2-Serie Active Tourer kommer kun til Danmark med M-Sport pakke. Med en 15mm lavere og strammere undervogn samt et progressivt styretøj som standard giver M-Sport præcist det krydderi, det garanterer den føromtalte BMW-dynamik.

Selvom M-Sport rimer på komfort i ordlyd, er det sjældent tilfældet, når pakken puttes på BMWs øvrige modeller. 2-Serie Active Tourer er bestemt mere kontant med M-Sport pakke, men det er aldrig til niveau, hvor det bliver irriterende. 

LÆS OGSÅ | Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra

Skarpe vejhuller giver ikke samme abrupte stød gennem kabinen, som det kan gøre i andre BMW-modeller med M-Sport. Undervognen bidrager til livlig men stadig balanceret kørsel, og falder flot til ro ved højere hastigheder.

Det samme kan ikke siges om det progressive styretøj. Her ville jeg ønske, at det også kunne tage en slapper på samme facon som undervognen. Styretøjet forbliver kvikt og fintfølende, hvilket kan få 2-Serie Active Tourer til at fremstå smånervøs på motorvejen.

Satser på plug-in

Til test på solkysten stiller BMW med motorvarianterne 220i og 223i. BMW 220i Active Tourer er indgangsvarianten med forhjulstræk, 3-cylindre og 170 hk. BMW 223i Active Tourer med 4-cylindre og 218 hk kommer ikke til Danmark.

Forklaringen er naturligvis, at BMW satser på plug-in hybridvarianterne 225xe og 230xe; herunder særligt 225xe. Begge kommer med en 4-cylindret benzinmotor, der er koblet på et 14,2 kWh batteri.

LÆS OGSÅ | Test: BMW 4 Gran Coupé har kræfterne, men står ikke stærkt

Elmotorerne er monteret på bagakslen, hvilket betyder firehjulstræk. I BMW 225xe yder elmotoren 109 hk mens benzinmotoren yder 136 hk. Det giver en samlet systemydelse på i alt 245 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7 sekunder.

I BMW 230xe yder elmotoren 170 hk mens benzinmotoren yder 150 hk. Det giver en systemydelse på hele 326 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder.

Begge lader med 7,4 kW, og de foreløbige data fortæller, at den elektriske rækkevidde er op til 90 km. Desuden kan de elektrificerede varianter trække op til 1.400 kg på krogen.

Indgangsvarianten BMW 220i starter i 459.900 kr. mens afgiftsbesparelser holder 225xe og 230xe på henholdsvis 459.000 kr og 485.000 kr.

Plug-in-prototype

Hvor den forbrændingsmotoriserede BMW 220i allerede er klar hos de danske forhandlere, er 225xe og 230xe først klar til sommer. Det er derfor kun en plug-in-prototype, jeg får lov at teste. Derudover foregår testkørslen bag en instruktør på en kort rute. Min oplevelse er derfor med forbehold.

Den gæve instruktør, der leder an i et skrummel af en BMW iX, beder mig om at prøve kræfter med sport-modus, hvor BMW 230xe afgiver en dyb, futuristisk summelyd, der er orkestreret af filmkomponisten Hans Zimmer. Det lyder vildt; men føles ikke sådan.

LÆS OGSÅ | Test: Friskt facelift holder BMW X3 skarp

326 hk lyder af meget i en familiebil med højt til loftet, men jeg har svært ved at mærke dem på den håndfuld accelerationer, jeg får lov at lave. Den giver absolut et større skub i ryggen end 220i, men uden at blæse nogen bagover.

Hybridsystemet virker til gengæld aldeles kompetent. Med by- og landevejskørsel på den korte testtur ser rækkevidden ganske pålidelig ud. Systemet veksler sømløst mellem el- og benzinmotor, mens en adaptiv regenererende bremsefunktion intelligent høster strøm.

Den adaptive regenerering bruger både radar og GPS til at styre, hvornår der høstes og hvornår, man glider med trafikken. På en strategisk indlagt nedkørsel, giver regenereringen mig 7 km i ekstra elektrisk rækkevidde.

Vokseværk

Den nye BMW 2-Serie Active Tourer er vokset i forhold til forgængeren. Den er 438 cm lang, hvilket er 3,2 cm mere end forgængeren, 184 cm bred hvilket er 2,4 cm mere samt 157 cm høj hvilket er 2,1 cm mere.

LÆS OGSÅ | Test: BMW X5 45e sætter plug-in-konkurrenterne på plads

Det udvendige udseende er naturligvis præget kraftigt af BMWs nye designlinje. Her er nyrerne vokset markant sammenlignet med forgængeren, LED-lygterne både foran og bagved er gjort smallere for et mere bistert look.

Efteraber storebror

Den nye storebror i BMW-regi er selvfølgelig BMW iX, og den har den nye BMW 2-Serie Active Tourer efterabet lidt i kabinen. I hvert fald er 2-Serie Active Tourer monteret med et såkaldt ‘curved display’. 

Det strækker sig bag rattet, og samler både den digitale instrumentering på 10,25 tommer og infotainmentskærmen på 10,7 tommer i et elegant glasdisplay.

Infotainmentskærmen er udstyret med BMWs seneste udgave af iDrive, der i sin enkelthed er i topklasse. Systemet er lækkert at se på samt let at finde rundt i, mens skærmen opleves i høj opløsning og med god trykfølsomhed.

Derudover er den nye 2-Serie Active Tourer er skruet umådeligt godt sammen i vanlig BMW-stil. Alle materialer føles såvel bløde som solide.

LÆS OGSÅ | BMW iX M60 er lige så stærk som M5 Competition

Alligevel slipper den ikke helt for skældud, da den nye kabine også har færre knapper, hvorfor flere funktioner er rykket op på skærmen; heriblandt klimaanlægget. Væk er også det intuitive drejehjul mellem sæderne, som BMW har været kendt for.

Digitalt ekstraudstyr

Som standard er den nye BMW 2-Serie Active Tourer ret veludstyret. Her fås 2-zonet klimaanlæg, el-bagklap, 7-trins automatgear og LED-lygter uden merpris.

Derudover kommer BMW 2-Serie Active Tourer med muligheden for tilkøb af digitalt ekstraudstyr, som du selv installerer ‘over the air’ fra garagen.

Hvis vinteren er ekstra kold, kan du således tilkøbe ratvarme enten permanent eller i en begrænset periode. Det samme gælder i øvrigt ekstraudstyr som udvidet assistentpakke med adaptiv fartpilot og fjernlysassistent.

LÆS OGSÅ | Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge

Der bliver åbnet for det digitale ekstraudstyr til sommer, og det forventes, at priserne bliver de samme, som når det tilvælges fra fabrikken. Du kan stadig bestille ekstraudstyr, som du plejer ved at sætte krydser hos forhandleren.

Den eneste ærgrelse

I realiteten er der kun én ting, der ærgrer mig ved BMW 2-Serie Active Tourer, og det er manglen på den 4-cylindrede 223i-variant med 218 hk i Danmark.

Jeg ved, det handler om priser, men den klæder bare bilen bedre end den 3-cylindrede motor i 220i, som under mellemaccelerationer på motorvej kan virke lidt forkølet og lyde lidt forpustet.

Det er selvfølgelig ikke noget at græde snot over, når BMW selv forventer, at det er plug-in hybridvarianterne, som kommer til at bære salget.

Generelt skal man ikke lade sig skræmme af hverken forhjulstrækket eller familiebilsformen. Den nye BMW 2-Serie Active kan meget mere, end den skal med sine kapable køreegenskaber, og har en typisk BMW-lækker kabine.

LÆS OGSÅ | Første tur: Skoda Fabia går ind i de voksnes rækker

Med en pæn elektrisk rækkevidde som plug-in hybrid og de medfølgende afgiftsbesparelser, der får en veludstyret 225xe til at starte i 459.000 kr., skal den nye 2-Serie Active Tourer sikkert nok lande lunt på det danske marked.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS