_68A0093
Elbiler
21. september 2022

Første tur: DS 7 overrasker med mere end et facelift

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Med lancering i 2017 var det på høje tid, at DS’ topsællert fik sig et facelift – og det har den nu fået! Vi ser nærmere på DS 7 i 2023-trim samt på en sportslig overraskelse fra DS Performance

Tekst: Simon Hallenslev Foto: DS Automobiles

Mindre krom, mere kant. Det kunne have været det hårdtslående marketingslogan for den faceliftede DS 7 – hvis altså jeg var ansat i DS’ marketingafdeling.

Det er jeg ikke. Til gengæld er jeg inviteret til DS’ hjemstavn for at se nærmere på faceliftet og for at mærke, om de små, tekniske ændringer gør en forskel.

Foruden en opfriskning viser DS sig også at have en overraskelse i ærmet i form af en sportslig variant fra DS Performance. En sportslig variant, der trækker bukserne af mig. Læs hvorfor, når jeg kører første tur i faceliftet DS 7.

Bilbasen var inviteret til Frankrig af DS Automobiles Danmark.

_68A0119

DS 7 E-Tense 225

Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor Ydelse: 225 hk / 360 Nm 0-100 km/t: 8,9 sekunder Tophastighed: 225 km/t Forbrug: 83 km/l Batterikapacitet: 14,2 kWh Elektrisk rækkevidde: 65 kilometer Mål (L/B/H): 457/190/162 cm Køreklar vægt: 1.735 kilo Bagagerumsvolumen: 555-1.752 liter


Nyt, fransk fjæs

Faceliftet er ikke banebrydende. Alligevel har man med få virkemidler givet DS 7 en mere potent fremtoning. Det er særligt forenden, der er opdateret, hvor kølergrillen er vokset og er blevet mere kantet for et aggressivt gebis.

Over grillen findes et sæt nye LED-lygter, der ikke kun er blevet smallere, men også mere intelligente. Hver forlygte huser tre rækker af 84 LED-pixel-enheder, der leverer en bredere og længere lyskegle som aktivt undgår at blænde modkørende. Derudover er mængden af krom omkring grill eller forlygter nu begrænset og bedre integreret i fronten – og det pynter!

_68A5829
_68A6051
_68A4276
_68A4262
_68A4240
_68A6388

Også bagenden er udstyret med smallere LED-lygter i nyt mønster, mens bagklappen har fået flere skarpe kanter, som øjet kan hvile på.

Indvendigt er ændringerne mere diskrete om end væsentlige. Med lancering i 2017 trængte DS 7 til en infotainment-overhaling, og det har den fået. Skærmen på 12” er den samme, men processor og system er nyt, hvor sidstnævnte er hentet fra lillebror DS 4. Layoutet er ikke markedets mest brugervenlige, men det er pænt og reaktionstiden hurtig.

Det mere tidssvarende system kommer med trådløs Apple CarPlay, mens den digitale instrumentering har fået ny og nydelig 12” skærm. Dertil fås DS 7 nu med flere interiørmuligheder i form af farver og læderkvalitet såvel lidt nye alufælge-designs at vælge mellem.

_68A4176
_68A4635
_68A4652

Er der tænkt på teknikken?

Ja. Lidt i hvert fald. Batteriet i plug-in hybridvarianterne er vokset fra 13,2 kWh til 14,2 kWh, hvilket giver en ren elektrisk rækkevidde på op til 65 km (+ 10 km). PHEV’erne, som DS kalder ‘E-Tense’, kommer med 225 hk, 300 hk og 360 hk.

I DS 7 E-Tense 225 findes en PureTech-benzinmotor med 180 hk og en elmotor med 110 hk. Alt sendes via en 8-trins automat gearkasse, der sender krafterne til forhjulene.

I DS 7 E-Tense 300 og 360 er samme benzinmotor oppet til 200 hk, mens der findes yderligere en 112 hk elektrisk motor på bagakslen, hvilket altså gør dem firehjulstrukne. E-Tense 360 har tilmed været en tur forbi DS Performance – men det vender jeg tilbage til.

Der kommer forresten også en BlueHDi-dieselvariant med 130 hk til landet, som dog næppe bliver relevant.

_68A4403

Her er tyst …

… i kabinen. Det er det første, jeg tænker, når jeg drager ud på de franske landeveje. En snak med produktchefen afslører også senere, at man i forbindelse med den lette opdatering af drivlinjen har genbesøgt støjisoleringen i motorrummet.

Det er reelt svært at vurdere, hvornår man kører på batteriet alene, og hvornår den firecylindrede PureTech-motor er i spil. Det vidner ikke kun om en god støjisolering, men også en fornem eksekvering af hybridsystemet. DS 7 veksler intelligent og sømløst mellem drivkrafterne.

Tidligere har jeg haft travlt med at kritisere bremsepedalen, der medfølger i Stellantis’ hybridmodeller. Her har DS 7 langt hen ad vejen smidt den svampede fornemmelse, og igen er sømløshed et ord, der kan bruges, når bilen veksler mellem rekuperation og almindelig nedbremsning.

Foruden tyst viser DS 7 sig også som et komfortabelt bekendtskab på landevejene, hvor det franske vejdirektorat tilsyneladende har flere fridage, end de har i Danmark. Bløde vejbump suges op af undervognen, mens de skarpe brønddæksler aldrig føles så skarpe endda inde i kabinen.

_68A4100
_68A4148
_68A4334
_68A4154
_68A4365
_68A0079

La piéce de résistance

Størstedelen af mine testkilometer bag rattet af DS 7 lægges i plug-in hybridudgaven E-Tense 225, fordi det er den, som DS Automobiles forventer at sælge flest af i Danmark.

Når nålesvingene rammer, tænker jeg straks, at den DS Performance-tunede E-Tense 360 kun kan blive et akavet forsøg på at tilføje noget sport til en SUV, der ellers slår sig på komfort.

For den forventede folkefavorit E-Tense 225 er komfortabel – ret sammensat i forhold til krængning, men komfortabel frem for alt. Heldigvis bliver min forudindtagethed gjort til skamme, når jeg sætter tænderne i Le piece de resistance sidst på dagen.

Ikke alene har DS 7 E-Tense 360 et forbløffende kraftoverskud under accelerationer – bilen opfører sig ganske anderledes på de kringlede bagveje. Det skyldes en strammere undervogn, der er 15 mm lavere, en sporvidde øget med 24 mm foran og 10 mm bag, 21” alufælge samt 380 mm store, ventilerede bremseskiver med 4-stemplede DS Performance-bremsekalibre.

_68A5610

Al denne tekniske trylleri gør, at den halvstore DS 7 glemmer sin størrelse og opfører sig som en agil hot hatch. Bilen følger imponerende godt med, når der drejes skarpt ind i et sving, hvilket må tilskrives et markant skarpere styretøj samt en undervogn og chassis i udsøgt balance. Også firehjulstrækket skal have kredit, som det hiver og skubber bilen ud af svingene.

DS 7 E-Tense 360 tager faktisk lidt røven på mig. Undskyld mit franske. Og det bedste af det hele er, at det ikke rigtigt er på bekostning af komforten. Egentlig tror jeg kun, at det er de store fælge, der spiller den et puds, når ujævnhederne bliver for skarpe.

_68A6921
_68A7036
_68A7176
_68A8161
_68A8240

Den dårlige nyhed

Jeg tager ikke noget fra den folkelige DS 7 E-Tense 225, når jeg roser den sportslige variant. Den er komfortabel, velbygget, tyst og udstyret med en kabine, der på kvalitetsfølelse snildt måler sig med konkurrenterne BMW X1, Audi Q3 og Volvo XC40. Det er klart, at det er den, der bliver topsællerten – også taget priserne i betragtning.

LÆS OGSÅ | Duel: Den billigste vej til Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA går af den elektriske rute

Og det skriver jeg uden at kende priserne. For dem forhandles der stadig om internt hos importøren, der også er dybt afhængig af de i absurd lange leveringstider såvel som de afgiftsmæssige forhold, PHEV’erne er påvirket af herhjemme.

_68A4077

Den kraftigste og mest sportslige version bliver helt naturligt dyrere end folkeversionen. Det er ikke den dårlige nyhed. Den dårlige nyhed er, at det slet ikke er sikkert, at DS 7 E-Tense 360, der trak bukserne af mig, kommer til Danmark. Det kommer priserne til at diktere.

Hvem end der skal lefles for, så skal DS Performance-afdelingens trylleri have sin gang i Danmark. Please. Den kommer ikke til at sælge i nærheden af den folkelige variant, men her gemmer sig en seriøs gave til dem, der med frankofile fornemmelser tør vælge den over en bil som BMW X1 xDrive30e M Sport.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: